Miten suunnittelet hyvän markkinointiviestin ja brändiviestin yrityksellesi?

Markkinointiviestillä kerrot lyhyesti ja ytimekkäästi muille tärkeimmät asiat yrityksestäsi ja palveluistasi. Sen avulla potentiaalinen asiakas saa käsityksen, oletko sinä hänelle hyvä yhteistyökumppani ja kannattaako hänen uhrata omaa aikaansa viestisi kuuntelemiseen. Brändiviestillä kerrot yrityksestäsi syvällisemmin.

Tässä artikkelissa kerron miten suunnittelet hyvän markkinointiviestin ja brändiviestin yrityksellesi, joka vetoaa unelmiesi asiakkaisiin, jotta hän kiinnostuu sinusta ja yrityksestäsi.

Miten suunnittelet hyvän markkinointiviestin ja brändiviestin yrityksellesi?

Hyvässä markkinointiviestissä (originality statement) kerrot 1 – 3 lauseella kenelle teet, mitä teet ja miksi teet sitä mitä teet. Markkinointiviestin tarkoituksena on herättää potentiaalisen asiakkaasi kiinnostus muutamalla lauseella lyhyesti, mutta ytimekkäästi.

Puretaan hieman markkinointiviestiä osiin.

1. KENELLE - Määrittele tuotteillesi ja palveluillesi kohderyhmä ja unelmien asiakas.

Kohdeyleisö on rajattu ryhmä ihmisiä tai yrityksiä, joita palvelet. Ei kannata tarjota kaikkea kaikille, vaikka sinusta voisi tuntua siltä, että sinun tuotteesi tai palvelusi voisivat käydä kaikille.

Hyvin harvaa tuotetta tai palvelua kannattaa myydä ja markkinoida kaikille. Jos teet niin, on tuloksena hyvin todennäköisesti se, että et tavoita tai puhuttele viestilläsi ketään.

Jokaiselle markkinoimallesi tuotteelle ja palvelullesi kannattaa miettiä oma kohderyhmä tarkoin ja rajata se mahdollisimman pieneksi. Näin saat kohdistettua viestisi paremmin.

Kohderyhmän rajaaminen ei kuitenkaan tarkoita, että et myy niille asiakkaille, jotka ovat kohderyhmäsi ulkopuolella.

Jos esimerkiksi olet rajannut kohderyhmäksesi kotiäidit, jotka haluavat tienata lisätuloja bloggaamalla, saatat hyvin vetää viestilläsi puoleesi myös opiskelijoita, eläkeläisiä ja työttömiä. He eivät ole kotiäitejä, mutta tarkkaan kohdistettu viestisi saattaa puhutella myös heitä ja he tunnistavat samat kipukohdat myös itsessään.

Kohdeyleisösi rajaamalla pystyt kertomaan tunteisiin vetoavampia tarinoita ja ytimekkäämpiä esimerkkejä palveluistasi viestinnässäsi.

Unelmiesi asiakas on pieni otanta kohdeyleisöstäsi. Unelma-asiakkaasi on sellainen, jolle haluat kaikkein eniten markkinointisi kohdistaa, koska tällaisia asiakkaita haluat palvella kaikista eniten.

Kirjoita itsellesi lista unelmiesi asiakkaan ominaisuuksista. Listaa ylös millaisia piirteitä unelma-asiakkaallasi on ja millaista käytöstä et suvaitse häneltä.

Ole ominaisuuksien listaamisessa tarkka ja perusteellinen. Muista myös, että et voi vaatia asiakkailtasi jotain sellaista mitä itse et ole. Unelmien asiakkaasi ominaisuuksien listaaminen vaikuttaa mindsettiisi ja omaan energiaasi, millaisia asiakkaita vedät puoleesi.

Voit tehdä unelmiesi asiakkaasta myös avatarin eli kuvitteellisen hahmon profiilin. Voit palata tähän profiiliin aina, kun olet kirjoittamassa tekstiä unelma-asiakkaallesi. Avatarin avulla muistutat itsellesi millaiselle ihmiselle sinun pitää kirjoittaa.

2. MITÄ - Mieti mikä on sinun ydinosaamistasi ja mikä on yrityksesi missio ja visio.

Ydinosaaminen on palvelu, jota olet erikoistunut tarjoamaan kohdeyleisöllesi. Se luo syvyyttä ja suuruutta brändillesi.

Voit tarjota muita palveluitasi lisäpalveluina, mutta määrittele itsellesi se ydinpalvelu mitä haluat eniten tarjota, mistä sinut tunnetaan ja mikä tulee olemaan yrityksesi päätulonlähde.

Ydinosaamisen avulla profiloidut asiantuntijana asiakkaillesi.

Mieti yrityksellesi myös missio eli tavoite ja visio. Mikä on yrityksesi tavoite? Miksi yrityksesi on olemassa? Mikä on yrityksesi tehtävä yhteiskunnassa ja maailmassa?

Visio tarkoittaa tulevaisuuden suunnitelmiasi. Mitä unelmaa kohti haluat kulkea?

Haluatko esimerkiksi nousta alasi kiinnostavimmaksi brändiksi viiden vuoden sisällä?

Voit luoda innostusta yrityksesi visiosta tarinoiden ja brändisi äänen avulla. Kun kerrot asiakkaillesi yrityksesi visiosta bränditarinassasi, saat luotua asiakkaisiisi syvemmän yhteyden ja heistä voi tulla uskollisia yhteisösi ja sisäpiirisi jäseniä, koska jaat samat arvot asiakkaidesi kanssa.

Lue myös: Näin hyödynnät tarinankerrontaa yrityksesi markkinoinnissa.

3. MIKSI - Kerro asiakkaillesi miksi haluat tehdä sitä mitä teet.

Tämä osio on markkinointiviestisi suunnittelussa ehkäpä se tärkein osanen.

Kerro asiakkaallesi miksi haluat tehdä sitä mitä teet. Tällä en tarkoita sitä, että kerrot tekeväsi työtäsi rahan takia, vaan kerro mikä on se suurempi syy kaiken takana. Tätä voidaan kutsua myös nimellä brändilupaus.

Itselläni tämä on se, että haluan auttaa yksinyrittäjiä menestymään paremmin, koska unelmien toteuttaminen on minusta erityisen tärkeää. Se luo onnistumisen tunnetta ja merkitystä sille, miksi elämme. Kun yrittäjän liiketoiminta menestyy hyvin, hän pystyy samalla auttamaan monia muita ja hyvän tekeminen kertaantuu.

Kun kirjoitat tekstiä markkinointiasi varten, asiakkaasi eivät useinkaan ole kiinnostuneita pelkästään tuotteestasi tai palvelustasi, vaan heille on tärkeämpää tietää miksi tuotteesi tai palvelusi on asiakkaallesi sopiva. Miksi he tarvitsevat sen?

Miten markkinointiviesti eroaa brändiviestistä?

Markkinointiviesti (originality statement) on lyhyt yhdestä kolmeen lauseen mittainen viesti, jota käytät esimerkiksi nettisivuillasi, somekanavillasi ja sähköposteissasi, kun haluat kertoa lyhyesti ja ytimekkäästi yrityksestäsi.

Markkinointiviestin avulla pystyt tarkistamaan, puhutko ja ilmaisetko brändiäsi niin kuin haluat, kun kirjoitat esimerkiksi tekstiä markkinointiin.

Brändiviesti (brand manifesto) on laajempi versio markkinointiviestistäsi. Siinä kerrot yrityksestäsi syvemmin ja tarkemmin esimerkiksi nettisivuillasi ja sähköposteissa asiakkaillesi. 

Brändiviestin hyvä pituus on sellainen, että asiakkaasi pystyy lukemaan sen alle viidessä minuutissa.

Brändiviestin tarkoituksena on korostaa yrityksesi arvoja ja saada muut innostumaan niistä myös.

Brändiviestissä voit kertoa

  • miksi yrityksesi on olemassa,
  • mikä yrityksesi tarkoitus on,
  • miksi ihmisten tulisi kiinnostua brändistäsi,
  • mitkä tarkoitusperät eli motiivit sinulla on,
  • minkä puolesta ja vastaan olet (arvot),
  • millaisia suunnitelmia sinulla on?

Kun brändiviestisi on muita syvästi inspiroiva, se voi viedä brändiviestiäsi yllättävän tehokkaasti maailmalle. Tästä hyvä esimerkki on Holsteen brändiviesti.

 

Jaa tätä artikkelia somessa:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Arkkityyppien käyttäminen brändipersoonan luomisessa

Brändipersoona luodaan usein silloin, kun halutaan luoda yritykselle persoonallinen brändi. Persoonallista brändiä tarvitaan, koska halutaan päästä lähemmäksi asiakasta. Nykyään ihmiset eivät mielellään halua ostaa kasvottomalta yritykseltä, vaan suoraan toiselta ihmiseltä. Arkkityyppien avulla yritykselle voidaan rakentaa toimiva brändipersoona. Tämän artikkelin luettuasi tiedät miten voit käyttää arkkityyppejä brändipersoonan luomisessa yrityksellesi.

Arkkityyppien käyttäminen brändipersoonan luomisessa

Mielestäni olisi hassua, jos yksinyrittäjän brändin rakentaminen jätettäisiin täysin jonkun markkinointitoimiston harteille.

Kuvittele esimerkiksi tilannetta, jossa art director ja copywriter miettisivät yhdessä pöydän ääressä, pitäisikö yrityksesi Facebook – kampanjassa käyttää ystävällistä ja puoleensavetävää vai kylmäkiskoista ja tylyä äänensävyä.

Tällaiset brändiä määrittävät kriittiset elementit pitää suunnitella huolella ja harkiten jo etukäteen, jotta yrityksesi markkinoinnissa voidaan onnistua. Markkinointitiimin ei ole järkevää keksiä yrityksen brändiä jatkuvasti uudelleen, koska se tuhoaa kokonaan brändin tarkoituksen.

Yksinyrittäjillä ja pienyrittäjillä brändin suunnittelu alkaa määrittelemällä yrityksen brändipersoona omaa persoonaa ja energiaa hyödyntämällä. Tässä määrittämisessä auttavat arkkityypit.

Myös suuret yritykset hyötyvät arkkityyppien käyttämisestä brändipersoonan suunnittelussa, mutta tämä prosessi on paljon monimutkaisempi ja vaatii ammattilaisen tietotaitoa.

Arkkityyppien käyttäminen apuna suunnittelussa mahdollistaa muistettavan ja puoleensavetävän brändi-identiteetin, joka kestää hyvin aikaa sekä erilaisia elämäntapoja ja kulttuureita.

Millaisia eri arkkityyppejä on olemassa?

Carl Jung on erotellut 12 hallitsevaa arkkityyppiä, jotka määrittelevät meidän alitajuntaista psyykkistä energiaamme. Arkkityypit eivät ole suoranaisesti persoonallisuustyyppejä vaan ne heijastelevat millaista energiaa luomme ympärillemme.

Kuninkaallinen on synnynnäinen johtajatyyppi ja vaikuttaja. Hän elää vaurasta elämää eikä pyytele sitä anteeksi muilta. Kuninkaalla on hyvä itsetunto, mikä vetää puoleensa muita johtajia, jotka kamppailevat itse vaikeuksien kanssa.

Luova etsii elämäänsä vapautta ja rakastaa kokeilla kaikkea uutta. Hän on fiksu, epäsovinnainen ja omavarainen. Luovalla on hyvä huumorintaju ja hän on mielikuvituksellinen.

Mentori on vapaa-ajattelija. Hän haluaa ymmärtää maailmaa ja käyttää sen ymmärtämiseen älykkyyttä ja analyyttisiä taitoja. Mentori janoaa tietoa ja on opettaja sydämeltään.

Unelmoija on sydämeltään puhdas ja viaton. Hän ei voisi tehdä pahaa kärpäsellekään. Unelmoija näkee kaikessa jotain hyvää ja kaunista. Hän on itseoppinut ja tykkää käydä erilaisilla kursseilla.

Tutkimusmatkailija on nimensä mukaisesti rohkea maailmanmatkaaja. Hän haluaa löytää jatkuvasti uusia puolia itsestään ja on avarakatseinen. Tutkimusmatkailija hyväksyy toisten ihmisten erilaisuuden.

Lainsuojaton on pohjimmiltaan rajojen rikkoja. Hän provosoi mielellään muita ihmisiä, eikä niinkään välitä toisten mielipiteistä. Lainsuojattomalle on yhdentekevää onko hän muiden silmissä suosittu vai ei.

Sankarilla on päättäväisyyttä, elinvoimaa ja kykyä vastustaa asioita. Hän ei halua hävitä tai oikeastaan hän ei koskaan häviäkään, koska ei anna kovin helpolla periksi.

Velho on muutoshakuinen, jatkuvasti uudistamassa, kasvamassa ja muuttumassa. Hän haluaa suoda saman myös muille. Velhon mieliala on hyvin tarttuva ja hän on viisas ja intuitiivinen.

Viihdyttäjä on juhlien sydän ja loppumattomien naurujen lähde. Hän haluaa naurattaa ja nauraa jopa itselleen. Viihdyttäjä ei esitä muuta kuin mitä hän on ja läpäisee helposti ihmisten suojamuureja.

Naapurintyttö tai -poika on aidoin ja maanläheisin ihminen maailmassa. Hän saa muut tuntemaan olonsa mukavaksi ja ymmärretyksi. Hän tulee hyvin toimeen muiden ihmisten kanssa.

Rakastaja on sydämeltään herkkä. Hän jaksaa rakastaa, eikä saa koskaan tarpeekseen rakkauden jakamisesta. Rakastaja rakastaa kaikkea mikä tyydyttää hänen aistejaan ja hän arvostaa kauneutta.

Huolehtija on luonteeltaan myötätuntoinen ja antelias. Hän pursuaa epäitsekkyyttä, huolenpitoa, voimakkuutta ja haluaa olla mukana, koska hän välittää. Huolehtija tarjoaa äidillistä huolenpitoa ja rakkautta muille.

Meissä kaikissa voi ilmentyä eri arkkityyppejä eri elämän vaiheissa. On tärkeää valita omaa energiaamme lähellä oleva, maksimissaan kolmesta arkkityypistä muodostuva kokonaisuus.

-> Käy tekemässä brändipersoonatesti nettisivuillani. Testi auttaa sinua valitsemaan sopivan arkkityypin, jonka pohjalta voit lähteä rakentamaan yrityksellesi brändipersoonaa.

Miten yrityksesi voi hyötyä arkkityyppien käyttämisestä?

Määrittelemällä yrityksellesi arkkityypin, josta yrityksesi brändipersoona muodostuu, luot mielenkiintoisemman, tuottavamman ja merkityksellisemmän brändin yrityksellesi.

Arkkityyppien avulla löydät brändillesi sielun ja pystyt ilmaisemaan brändiäsi asiakkaitasi puhuttelevalla, tunteisiin ja vaistoihin vetoavalla tavalla. Arkkityyppi ikään kuin puhaltaa brändisi eloon.

Pystyt myös luomaan asiakkaisiisi syvemmän yhteyden ja kertomaan bränditarinaasi merkityksellisemmällä ja vetoavammalla tavalla. Saat myös tarinankerrontaasi uusia näkökulmia, ideoita ja selkeyttä.

Voit käyttää arkkityyppien avulla luomaa brändipersoonaasi apuna, kun suunnittelet ja toteutat markkinointikampanjoitasi, uutiskirjeitäsi, tuotteitasi, palveluitasi, tapahtumiasi ja somekäyttäytymistäsi.

 

Tässä artikkelissa on käytetty lähteenä kirjaa The Hero and the Outlaw – Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes, Margaret Mark & Carol S. Pearson.

 

Jaa artikkeliani somessa:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Miten persoonallinen brändi luodaan?

Persoonallinen ja tunteita herättävä brändi on yrityksesi valttikortti. Suunnittelemalla brändiäsi jo yrityksesi varhaisessa vaiheessa, tulet samalla panostaneesi tulevaisuuteesi. Brändisi kehittyy ajan myötä samalla kuin sinäkin edistyt ja kehityt. Kun aloitat varhain, mutta oikealla tavalla, sinulla on alusta alkaen vankka pohja, jonka päälle voit brändiäsi rakentaa. Tämän artikkelin luettuasi tiedät, miten yksinyrittäjän kannattaa aloittaa persoonallisen brändin luominen omalle yritykselleen.

Miten persoonallinen brändi luodaan?

Kuvittele kaksi siivousalan yksinyrittäjää, jotka aloittavat yritystoimintansa samaan aikaan.

Yrittäjä A ei halua rakentaa yritykselleen brändiä, vaan luottaa siihen, että hänen taitonsa siivota riittää hänen asiakkailleen. Hän myy siivouspalvelujaan kaikille ja mainostaa yritystään paikallislehdessä kerran kuukaudessa.

Hänellä on muutamia asiakkaita silloin tällöin ja hän joutuu jatkuvasti miettimään miten saa rahansa riittämään kaikkiin pakollisiin menoihin. Hän syyttää asiakkaiden vähyydestä vallitsevaa koronaepidemiaa.

Yrittäjä B taas haluaa panostaa yrityksensä brändin kehittämiseen. Hän tiedostaa, että hänen on erottauduttava muista siivousalan yrittäjistä, jotta hän voi menestyä alallaan paremmin.

Hän päättää kehittää yritykselleen brändin oman herskyvän persoonansa ympärille. Yrittäjä on luonteeltaan todellinen hauskuuttaja ja haluaa luoda ympärilleen viihdyttävän ilmapiirin. Hänen tavoitteenaan on näyttää asiakkailleen, että elämästä pitää nauttia ja siivouspäivän ei tarvitse olla se tylsin päivä viikosta.

Hän haluaa kohdistaa palvelunsa yksinäisille kaupunkilaisille, jotka kaipaavat siivouspalveluiden lisäksi myös mukavia keskusteluhetkiä ja iloa arkeensa. Hän veloittaa siivouspalveluistaan reilusti enemmän kuin keskiverto kilpailijansa. Asiakkaat haluavat kuitenkin mieluusti maksaa yrittäjä B:lle hänen pyytämänsä hinnan, koska näkevät sen lisäarvon (seurallisuuden, viihdyttävyyden ja kaivatun arjen keskeytyksen), jonka yrittäjä heille antaa.

Yrittäjä B on hyvin sosiaalinen ja nauttii hauskojen päivitysten tekemisestä omille somekanavilleen. Hänen ei tarvitse mainostaa yritystään muulla tavalla, koska hänen kalenterinsa on koko ajan täynnä tyytyväisiä unelmien asiakkaita ja hän todella nauttii omasta työstään.

Hän pystyy itse päättämään milloin haluaa tehdä töitä ja hänellä on myös varaa valita omat asiakkaansa. Hän kokee olevansa hyvin tyytyväinen yrittäjyyden tuomaan vapauteen. Hänellä on aikaa omalle perheelleen ja varaa tehdä mitä hän haluaa.

Kumman yrittäjän housuissa sinä haluaisit olla?

Mitä brändin luomisessa kannattaa huomioida?

Brändääminen tarkoittaa mielikuvien luomista ja sitä, että asiakas tietää aina millaisen kokemuksen hän saa, kun ostaa sinulta ja yritykseltäsi.

Yrityksesi brändi lisää uskottavuuttasi, tykättävyyttäsi ja luotettavuuttasi.

Henkilöbrändin rakentaminen keskittyy täysin tietyn henkilön ympärille. Esimerkiksi laulajat, näyttelijät, poliitikot ja bloggaajat hyötyvät henkilöbrändin rakentamisesta. Henkilöbrändin avulla erottaudutaan muista saman alan osaajista ja luodaan vahva mielikuva itsestä muille.

Yritysbrändi taas rakennetaan yrityksen ympärille. Yksinyrittäjän ja pienyrittäjän kannattaa kuitenkin hakea vaikutteita yrityksensä brändin rakentamiseen omasta persoonastaan tai jos kyseessä on isompi yritys, luoda yritykselle oma brändipersoona.

On yleisesti tiedossa, että asiakkaat eivät halua nykyaikana ostaa pelkästään kasvottomalta, tunteettomalta yritykseltä, vaan he haluavat ostaa mieluummin ihmiseltä.

Lue myös tämä: Mitä brändääminen tarkoittaa ja mitä kaikkea brändääminen voi sisältää?

Yksinyrittäjän kannattaa käyttää omaa persoonaansa yrityksensä brändin rakennuspalikkana. Suurin virhe, jonka voit tehdä yrityksesi brändin suunnittelussa, on, että olet epäaito eli yrität olla jotain täysin muuta kuin oikeasti olet.

On hyvin uuvuttavaa pitää yllä kulisseja. Sinun on paljon helpompaa tuottaa esimerkiksi brändiisi sopivaa tekstiä, kun kirjoitat omana itsenäsi. Sinun kannattaa myös esiintyä brändisi kuvissa itse.

Oman persoonan tuominen esiin voi olla kuitenkin hankalaa, jos et ole kunnolla tutustunut itseesi ja etkä tiedä mitkä persoonallisuutesi piirteet ovat sinulle hallitsevia.

Voit aloittaa persoonallisen brändisi luomisen tekemällä nettisivuillani olevan Brändipersoonatestin. Vastausten perusteella sinun kannattaa lähteä kehittämään yrityksellesi brändipersoonaa. Brändipersoona kannattaa olla paras versio itsestäsi.

Brändin rakentaminen alkaa määrittelemällä yrityksesi sisäiset arvot ja periaatteet. Yritykselle suunnitellaan myös markkinointiviesti (kenelle teet, mitä teet ja miksi teet) sekä brändiviesti.

Vasta kun brändin perustukset on kunnolla mietitty, voidaan alkaa suunnittelemaan brändi-identiteettiä eli yrityksesi visuaalisuutta (värit, fontit, kuvat yms.).

Jos sinä haluat oppia luomaan yrityksellesi persoonallisen, muista erottuvan brändin, olemalla oma aito itsesi, tule mukaan Brändikiihdyttämöön. Opetan sinulle askel askeleelta kuinka tämä tehdään ilman, että sinun tarvitsee maksaa suuria summia siitä tai hankkia maksullisia suunnitteluohjelmia.

Brändikiihdyttämö sopii erityisesti yksinyrittäjille, jotka haluavat itse kehittää omaa yritystään ja menestyä olemalla oma itsensä.

Jaa artikkeliani somessa:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mitä brändääminen tarkoittaa?

Sanalla brändi ja brändääminen on usein huono kaiku sellaisten ihmisten mielessä, jotka eivät ole tekemisissä yrittämisen tai markkinoinnin kanssa. He saattavat ajatella, että brändäämisessä yritetään luoda valheellista mielikuvaa jostakin tuotteesta tai palvelusta, jonka avulla saadaan ihmiset vain ostamaan enemmän. Tämän artikkelin luettuasi tiedät mitä brändääminen oikeasti tarkoittaa ja miksi ylipäätään yksinyrittäjän kannattaa brändätä.

Mitä brändääminen tarkoittaa?

Brändi tai brändääminen ei tarkoita tuotetta tai palvelua, eikä yksittäinen tuote tai palvelu ole brändi. Brändääminen tarkoittaa mielikuvien luomista.

Brändi on lupaus asiakkaallesi kokemuksesta, jonka hän saa, kun on tekemisissä yrityksesi kanssa. Sen avulla tuotteesi tai palvelusi tunnistetaan muista samanlaisista tuotteista tai palveluista.

Brändääminen on sinulle jatkuva matka, ei niinkään lopputulos. Brändi kehittyy jatkuvasti eteenpäin samaan tahtiin sinun kanssasi. Brändi ei kuitenkaan synny itsestään, vaan se pitää luoda. Parhaimmillaan brändi kertoo tarinaa – yrityksesi tarinaa.

”Brändäys on harkittua erilaisuutta!” – Debbie Millman (kirjailija, suunnittelija, brändikonsultti)

Brändiin sisältyy kokonaisvaltaisesti sekä visuaalinen puoli, että arvot ja ajatukset yrityksen takana. Ennen kuin aloitat suunnittelemaan yrityksesi, palveluidesi tai tuotteidesi visuaalisuutta, on syytä ensin pohtia huolella yrityksesi tarinaa ja tietää täsmälleen kenelle teet (unelmien asiakas ja kohderyhmä), mitä teet (mihin erikoistut) ja miksi teet (motiivisi yrityksen takana).

Onnistuneimmat ja mieleenpainuvimmat brändit on rakennettu sisältä ulospäin. Brändin rakentaminen alkaa sydämestäsi. Määrittele ensin omat arvosi, periaatteesi ja ymmärrä millainen olet persoonaltasi. Vasta sitten, kun taustatyö on huolellisesti tehty, voit aloittaa brändin visuaalisuuden suunnittelun.

Brändisi voi koostua muun muassa seuraavista asioista:

  • Ydinosaamisen määrittely, profiloituminen, palvelukonseptit, tuotteistaminen
  • Yrityksen arvot, tarinat, visio, missio, markkinointiviesti
  • Logo, slogan
  • Nettisivut, verkkokauppa
  • Brändi-identiteetti (visuaalisuus, äänensävy, tuotteiden nimeäminen)
  • Markkinointi (Facebookmainonta, lehtimainonta, tiedotus, artikkelit, TV, radio yms.)
  • Tuote- ja pakkaussuunnittelu
  • Myymäläkokemus
  • Asiakaspalvelu
  • Hinnoittelu ja hintamielikuva
  • Sponsorointi ja yhteistyösopimukset
  • Työympäristö ja johtamistavat
  • Yhteisöt ja ryhmät

On hyvä muistaa, että et voi brändätä yritystäsi yksin. Asiakkaasi päättävät loppujen lopuksi millainen brändistäsi tulee. Brändiä ei voi rakentaa ilman asiakkaita.

Suurin virhe, jonka voit yksinyrittäjänä brändäämisessä tehdä, on olla epäaito ja yrittää olla jotain muuta kuin oikeasti olet.

Miksi yksinyrittäjän kannattaa brändätä?

Brändi on yrityksesi tärkein pääoma. Tuotteen tai palvelun pystyy kopioimaan, mutta brändi on aina yksilöllinen.

Brändi on samalla yrityksesi maine. Brändin suunnitteluun kannattaa panostaa omaa aikaasi. Hyvin suunniteltu ja mietitty brändi maksaa itsensä monin verroin takaisin.

Yksinyrittäjänä erotut kilpailijoistasi olemalla oma persoonallinen itsesi. Maailmassa ei ole olemassa toista täysin samanlaista persoonaa, kuin sinä itse olet. Olemalla oma aito itsesi, houkuttelet omia unelma-asiakkaitasi asiakkaiksesi.

Herätät unelma-asiakkaasi kiinnostuksen. Kun yritykselläsi on yhteneväinen omasta persoonastasi kumpuava unelma-asiakkaitasi puhutteleva brändi, pystyt houkuttelemaan ihanneasiakkaitasi luoksesi luonnollisesti. Näin saat myös myyntiä helpommin aikaan. Tietyt asiakkaat haluavat ostaa vain sinulta ja keskittävät asiointinsa jatkossakin sinulle.

Samalla oma uskottavuutesi osaajana kasvaa. Pystyt myös nostamaan hintojasi ja perustelemaan arvosi asiakkaallesi paremmin. Yrityksesi arvo kasvaa tasaisesti.

Selkeä brändi tehostaa markkinointiasi ja viestintääsi. Kun olet miettinyt yrityksesi brändin valmiiksi, ajankäyttösi tehostuu ja saat nopeammin aikaiseksi, koska tiedät mitä teet. Tehokkaampi ajanhallinta on ehdottomasti yksi tärkeimmistä hyödyistä, joita yksinyrittäjä brändäämisestä saa.

Kun yritykselläsi on hyvin suunniteltu brändi, sinun on helpompaa kirjoittaa somepostauksia, uutiskirjeitä ja blogiartikkeleita sekä markkinoida asiakkaillesi. Tiedät mitkä asiakkaasi ongelmakohdat ovat ja mikä valvottaa heitä öisin. Pystyt tarjoamaan heille täsmällistä apua.

Kun olet miettinyt kaiken jo valmiiksi, ennen kuin asiakkaasikaan vielä tietää mikä häntä voisi auttaa, olet asian ytimessä.

Miten aloitat brändäämisen?

Brändääminen kannattaa aloittaa miettimällä omaa yrityksesi tarinaa ja sen missiota ja visiota. Kirjoita ensin yrityksesi markkinointiviesti. Markkinointiviestissä vastaat kysymyksiin kenelle, mitä ja miksi. Määrittele kohderyhmäsi ja erottele sieltä unelmiesi asiakastyyppi. Päätä mihin aiot erikoistua. Minkä asian tai taidon osaat parhaiten? Mieti myös motiivejasi yritystoimintasi takana. Miksi teet sitä mitä teet? Mikä ajaa sinua eteenpäin?

Kannattaa tulla mukaan myös yksinyrittäjille suunnattuun Brändikiihdyttämöön, jossa kerron helpot askeleet siihen, miten sinun kannattaa suunnitella oman yrityksesi brändi. Kurssin ideana on löytää ensin yrityksellesi sopiva brändipersoona, joka perustuu parhaaseen versioon itsestäsi. Tämän jälkeen lähdemme kirjoittamaan markkinointiviestiäsi ja brändiviestiäsi. Sitten keräämme ideakirjastoa ja suunnittelemme yrityksesi brändi-identiteetin.

Jos haluat kuulla Brändikiihdyttämöstä lisää, tule ilmaiseen yksityiseen Facebook -ryhmääni Menestyvät SUPERyrittäjät, niin saat kuulla valmennuksestani pian lisää. Huhtikuun aiheena ryhmässä on brändääminen.

Jaa artikkeliani somessa:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Yrittäjien tunnettavuuden lisääminen videoiden avulla

Videoiden käyttö on lisääntynyt yrityksien markkinoinnissa ja sosiaalisen median viestinnässä viimeisen viiden vuoden aikana 61%:sta 86%:iin *. Koronavirusepidemia on lisännyt videoiden tarvetta entisestään. Videon avulla on mahdollista lisätä ihmisläheistä läsnäolon tunnetta ja yritysten tunnettavuutta. Tässä artikkelissa kerron kuinka yrittäjä voi lisätä tunnettavuuttaan videoiden avulla ja miksi video on niin tehokas.

Yrittäjien tunnettavuuden lisääminen videoiden avulla

Ylivoimaisesti käytetyin ja tehokkain videoiden katselemisen ja julkaisemisen alusta on YouTube. Google nostaa YouTube videoita esiin tehokkaasti myös tavallisissa hakutuloksissaan, koska se omistaa YouTuben. Tämän takia yrittäjien kannattaa tehdä yrityksestään ainakin yksi yritysvideo ja julkaista se YouTubessa yrityksensä nimellä.

Vuosi 2020 on ollut Tiktokin läpimurtovuosi. Tiktokissa mainostaneista yrityksistä 67% * pitivät mainosvideokampanjoitaan hyvin tehokkaina. Vastaava luku edellisenä vuonna eli 2019 oli vain 20% *. Jos kohderyhmäsi käyttää Tiktokia, harkitse ehdottomasti videoiden tekoa myös sinne. Uskon, että Tiktokin käyttö yrittäjien mainoskanavana lisääntyy Suomessa hurjaa vauhtia tänä vuonna ja sieltä saadaan erinomaisia tuloksia.

Yrittäjät voivat lisätä tunnettavuuttaan tekemällä yrityksestään, tuotteistaan tai palveluistaan esittelyvideoita ja yritysvideoita. Selitysvideot ovat myös nostaneet suosiotaan, koska niitä käyttäjät haluavat tietoa etsiessään mieluiten katsoa. Jopa 69% kyselyyn vastanneista * halusivat kaikkein mieluiten tutustua palveluun tai tuotteeseen videon kautta. Videoiden on hyvä olla lyhyitä ja kohdentua tarkasti johonkin tiettyyn aiheeseen tai tuotteeseen / palveluun.

Tee videoita myös asiakaskokemuksista. Anna asiakkaasi kertoa videolla miten olet häntä voinut auttaa. Kerro myös oma tarinasi videon muodossa. Voit kertoa myös mitä arvoja sinulla ja yritykselläsi on. Videon avulla kerrot tehokkaasti omasta brändistäsi muille. Muista hyödyntää videoitasi myös uutiskirjeissäsi.

Käytä videoita ennen kaikkea nettisivuillasi. Etusivulla ja esittelysivuilla ne ovat tehokkaimmillaan. Näissä voit esitellä itsesi ja yrityksesi videolla. Videoiden katsominen lisää myös nettisivuillasi vietettyä aikaa, joka taas lisää Googlenäkyvyyttä.

Aloita videoiden tekeminen somesta

Somevideoita on helppoa ja edullista tehdä itsekin. Niiden tekemisestä on helpointa aloittaa, koska somevideoiden ei tarvitse olla loppuun asti hiottuja, mietittyjä ja leikattuja. Facebookista on järkevintä aloittaa, koska se on toiseksi suosituin videoiden esitysalusta YouTuben jälkeen *. Tätä seuraa LinkedIn ja sen jälkeen Instagram.

Yksinyrittäjänä sinun kannattaa ehdottomasti uskaltautua kameran eteen. Yksinkertaisuudessaan somevideot voivat olla tietokoneen tai kännykän kameralla kuvattua kuvaa sinusta puhumassa. Somessa oman persoonan tuominen esiin on kiinnostavaa. Itse tehty video luo myös enemmän uskottavuutta, kun kuvaa ei ole liiemmälti käsitelty.

Voit käyttää myös muiden kuvaamaa materiaalia videopankeista esimerkiksi Canvasta ja lisätä videoon tekstiä tai äänittää päälle omaa puhettasi. Tällä tekniikalla pystyt tekemään itse nopeasti videoita, jotka näyttävät enemmän ammattilaisen tekemältä.

Kun haluat nostaa yrityksesi seuraavalle tasolle, harkitse ammattilaisen tekemää mainosvideota. Se kannattaa liittää mukaan osaksi markkinointistrategiaasi ja miettiä kokonaisuutta. Mistä video kannattaisi tehdä? Videon avulla voi helposti levittää bränditietoisuutta mainostamalla sitä Facebookissa pienellä summalla.

Miksi video on niin tehokas?

Videot voivat parhaimmillaan olla hyvin tehokkaita, yksinkertaisia, eivätkä ne vaadi suurta budjettia.

Videon tehokkuus perustuu tunteiden esittämiseen ja inhimillisyyteen – ihmiskontaktiin. Video osaa vakuuttaa paremmin, koska viesti välittyy useampien aistiemme kautta. Näkö- ja kuuloaistin lisäksi video voi mahdollistaa myös muiden aistien kuvittelemisen, mikä tekee videon kokemisesta vieläkin voimakkaamman. Videon avulla on mahdollista vedota myös paremmin tunteisiimme.

Teemme ostopäätöksemme usein tunneperäisten syiden takia. Videon avulla meillä on hyvin tehokas keino päästä vaikuttamaan katsojan tunteisiin. Videoiden avulla voimme kertoa tarinoita, jotka koskettavat meitä.

Lue lisää tarinankerronnasta artikkelistani: Näin hyödynnät tarinankerrontaa yrityksesi markkinoinnissa.

Millaisia videoita kannattaa tehdä?

Aloittavan yrittäjän ja uuden yrityksen perustajan kannattaa alussa keskittyä jonkin tuotteensa tai palvelunsa myyntiin ja tehdä myyntivideoita, selitysvideoita ja somevideoita. On tärkeää saada tulovirtaa yritykselle mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Tulovirta mahdollistaa yrityksen kehittämisen.

Kun tulovirtaa alkaa hieman jo olemaan, kannattaa yritystä aloittaa tosissaan brändäämään eli miettimään miten yritys eroaa kilpailijoistaan ja tuoda sitä ”omaa juttua” esiin. Tässä mukaan tulee yksinyrittäjällä oman persoonan tuominen enemmän esiin markkinoinnissa eli tällöin kannattaa tehdä yritysvideoita ja videoita, jotka tukevat brändin rakentamista.

Mitä enemmän yrittäjä laittaa yrityksen tuloista markkinointiin, sen nopeammin yritys alkaa menestymään. Markkinoinnissa kannattaa panostaa yrityksen brändin tunnetummaksi tuomiseen ja unelmien asiakkaiden tavoittamiseen videon sisällön avulla.

*Lähde: Blogiartikkelissa käytetyt tilastotiedot ovat peräisin https://www.wyzowl.com/video-marketing-statistics/

Jaa artikkelia somessa:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Näin tuot nettisivuillesi tehokkaasti liikennettä blogisi avulla ilmaiseksi

Blogin kirjoittaminen on ehdottomasti kaikkein tehokkain ja toimivin keino, jonka avulla pystyt ILMAISEKSI lisäämään nettisivuillesi liikennettä sekä pystyt näyttämään unelmiesi asiakkaille paremmin tunnettavuuttasi, miellyttävyyttäsi ja luotettavuuttasi (know, like, trust), jotka auttavat asiakastasi ostopäätöksen tekemisessä. Tämän artikkelin luettuasi ymmärrät miten blogin kirjoittaminen voi auttaa yritystäsi saamaan asiakkaita ja liikennettä nettisivuillesi. Ymmärrät myös miten voit hyödyntää blogiasi markkinoinnissasi.

*Yhteistyössä blogivalmentaja Tiia Konttisen kanssa.*

Näin tuot nettisivuillesi tehokkaasti liikennettä blogisi avulla ilmaiseksi

Jos yritykselläsi on jo nettisivut, sinun kannattaa lisätä sinne myös blogi, kuten esimerkiksi itse olen tehnyt. Blogini löytyy yritykseni Millanen Design nettisivuilta navigaatiopalkista. Se on erillinen osio nettisivuillani, mutta tuon blogiartikkeleita myös vahvasti esille yritykseni etusivulla näyttämällä siellä uusimmat artikkelini.

Blogiartikkelit houkuttelevat kävijöitä viipymään nettisivuilla pitempään, mikä kertoo Googlelle, että sivuilla on mielenkiintoista sisältöä. Tämä saa nettisivut myös näkymään korkeammalla hakutuloksissa ilman, että sinun tarvitsee maksaa näkyvyydestä, koska Google haluaa näyttää hakutuloksissaan aina kaikkein parhainta sisältöä.

Kun blogi on yrityksesi nettisivuilla, saat blogisi kautta tulevaa liikennettä samalla myös yrityksesi nettisivuille. Tämä onnistuu parhaiten niin, että jaat blogiartikkeleitasi esimerkiksi Facebookissa sellaisissa ryhmissä, joissa on paljon tuotteidesi tai palveluidesi kohderyhmää.

On tärkeää kirjoittaa blogiin unelma-asiakkaitasi hyödyttävää ja auttavaa sisältöä, joka liittyy omaan liiketoimintaasi.

Blogin avulla pystyt auttamaan unelma-asiakkaitasi

Blogia kirjoittamalla pystyt kertomaan asiakkaillesi syvemmin osaamisestasi ja siitä miten voit asiakkaitasi auttaa. Voit luontevasti kertoa enemmän tuotteistasi ja palveluistasi kuulostamatta kuitenkaan siltä, että olisit tyrkyttämässä niitä asiakkaillesi.

Pystyt kuvailemaan asiakkaasi ongelmaa ja kertomaan oman ratkaisusi siihen. Voit kirjoittaa jokaisesta asiakastyypistäsi tai asiakkaasi kokemasta ongelmasta oman blogiartikkelin ja kohdistaa sen yhdelle tarkoin rajatulle kohderyhmällä. Näin sanomasi tavoittaa asiakkaasi kaikkein parhaiten.

Voit tuoda blogissasi esille asiakasesimerkkejä ja kertoa tarkemmin miten olet pystynyt muita asiakkaitasi auttamaan. Oikeat asiakaskokemukset auttavat asiakastasi samaistumaan tilanteeseen ja luottamaan ammattitaitoosi.

Blogin avulla saat mielenkiintoista sisältöä myös somekanavillesi

Blogia kirjoittamalla saat yrityksesi Facebook sivuille, Instagramiin ja LinkedIniin monipuolista sisältöä jakamalla blogikirjoituksiasi kanavillasi. Pyydä myös muita jakamaan blogiartikkeliasi somessa.

Vaihtelemalla kuvia ja esittelytekstejä, pystyt luomaan yhdestä blogiartikkelista monta erilaista postausta nostamalla esiin eri kulmia artikkelistasi. Voit tehdä blogiartikkelistasi myös videon tai instastoorin. Voit hyödyntää kerran kirjoitettuja blogiartikkeleitasi myöhemmin uudelleen, kun teet sisällöstä ikivihreää.

Pystyt myös markkinoimaan yritystäsi Facebookissa blogisi avulla. Mainostamalla blogikirjoitustasi pienellä summalla Facebookissa, saat mahdollisuuden näyttää osaamistasi ja palveluitasi luonnollisella tavalla ilman, että se näyttää markkinoimiselta tai myymiseltä.

Blogin avulla pystyt saamaan myös yrityksellesi lisätuloja. Käy lukemassa tästä aiheesta erillinen blogiartikkelini: Lisätuloja yritysblogista.

Blogin kirjoittamisen ei tarvitse olla vaikeaa

Kukaan ei ole seppä syntyessään. Minäkään en heti osannut kirjoittaa mielenkiintoisia artikkeleita. Blogin kirjoittamisen taidon pystyy kuitenkin oppimaan.

Itse opin kirjoittamaan blogia Tiia Konttisen Bloggaajasta Ammattilaiseksi -verkkokurssin avulla.

Jos sinulla on yritys tai olet perustamassa yritystä ja olet vähänkään kiinnostunut blogin kirjoittamisesta, mutta olet epävarma omista kyvyistäsi, suosittelen opiskelemaan blogin kirjoittamista Bloggaajasta Ammattilaiseksi -verkkokurssin avulla. Kurssi on hyvin selkeä, kannustava ja sen pystyy käymään omassa tahdissa.

Kurssilla käydään läpi ensin perusasiat, kuten miten sinun kannattaa lähteä rakentamaan blogiasi, miten löydät aikaa blogin kirjoittamiselle ja miten löydät sopivan aiheen mistä kirjoitat.

Sen jälkeen lähdetään harjoittelemaan vahvojen blogiartikkeleiden kirjoittamista kohderyhmällesi. Saat tietää, millaiset postaustyypit tuovat eniten lukijoita blogiisi ja miten muotoilet artikkelisi ja valitset niihin kuvat. Verkkokurssilla sinulle rakennetaan oma sisältöstrategia, jonka avulla pystyt suunnittelemaan blogisi sisällöt jo vuodeksi eteenpäin.

Kurssilla opetetaan helppotajuisesti myös miten teet artikkeleihisi hakukoneoptimoinnin ja miten mainostat blogiartikkeleitasi facebookissa eli saat blogillesi näkyvyyttä.

Lopuksi käydään läpi miten pystyt kaupallistamaan blogisi ja nostamaan myyntisi jopa 100 000€ vuodessa.

Verkkokurssin lisäksi, pääset jäseneksi Bloggaajasta Ammatilaiseksi -Facebook yhteisöön, josta saat tukea ja apua blogin kirjoittamiseen. Pääset osallistumaan liveihin joka torstai ja saat nähtäväksesi kaikki jo pidetyt livetallenteet, joita on kertynyt ryhmään jo yli 120.

Joka vuosi pidetään myös kaksi opiskelijawebinaaria, jotka syventävät jo opittuja asioita. Viimeksi aiheena on ollut sisällöntuotantopalvelun tekeminen yrityksille. Myös näiden kaikkien (yli 20) tallenteet on katsottavissa kurssialustalla. Videoiden katsomisella ei ole kiirettä, koska ne pysyvät käytössäsi niin pitkään kuin haluat.

Näin hyödynnät tarinankerrontaa yrityksesi markkinoinnissa

Koetko, että et saa viestiäsi hyvin kuuluviin sosiaalisessa mediassa ja se hukkuu kilpailijoidesi jalkoihin? Haluatko saada sähköpostiesi avausprosentin nousemaan ja asiakkaasi rakastumaan tuotteisiisi ja palveluihisi? Tämän artikkelin luettuasi ymmärrät, miten voit saavuttaa ne tarinankerronnan avulla. Ymmärrät myös kuinka voimakas keino tarinankerronta on, kun haluat saada asiakkaasi huomion ja muistamaan brändisi. Saat myös ideoita tarinankerronnan käyttämiseen yrityksesi markkinoinnissa.

Muistan kiinnostuneeni tarinankerronnasta ensimmäisen kerran tosissani yli 20 vuotta sitten, kun mietin mitä alaa halusin lukion jälkeen lähteä opiskelemaan.

Minua ärsytti, kun minulta kysyttiin: ”Milla, mihin kouluun sä aiot hakea lukion jälkeen?”

Kaikki muut luokaltani tiesivät mitä haluavat elämässään tehdä, paitsi minä.

Ajauduin lopulta pitämään välivuoden, kun en tiennyt mikä minua kiinnostaa. Tämä osoittautui lopulta parhaimmaksi ratkaisuksi, jonka olin elämäni aikana siihen mennessä tehnyt!

Päädyin viettämään välivuoden Nuorten työpajatoiminnassa. Sain sieltä pienen palkan, jonka onnistuin säästämään tulevaan opiskeluuni, eikä minun sen vuoksi tarvinnut ottaa lainkaan opintolainaa. Pystyin keskittymään seuraavaksi neljäksi vuodeksi täysin opiskeluun.

Mutta takaisin tarinaani. Mikä muutti elämäni suunnan täysin?

Tutustuin työpajatoiminnassa työkaveriini, joka pyysi minua mukaan näyttelemään nukketeatteriseurueeseen. Pääsin heti esittämään pääosaa Tähkäpää nimiseen esitykseen ammattinäyttelijöiden seurassa. Kiersimme seurueemme kanssa esittämässä esitystämme lähialueiden lapsille ja jopa Kihveli soikoon -festivaaleille. :o)

Tästä lähti innostukseni teatteri- ja elokuvamaailmaan. Palaset alkoivat loksahtelemaan kohdalleen. Luin kirjastossa kaiken kiinnostavan kirjallisuuden mitä oli kirjoitettu mm. elokuvien ja musiikkivideoiden tekemisestä. Tämä maailma kiehtoi minua ja vei mennessään. Halusin oppia kertomaan tarinoita ja hain Tampereen taiteen ja viestinnän oppilaitokseen TTVO:lle.

Mm. nukketeatteritaustani avulla pääsin unelmieni kouluun opiskelemaan ensimmäisellä yrittämällä elokuvatuotannon linjalle. Kun lopulta tietää mitä haluaa, on hyvin suuri todennäköisyys, että sen myös saavuttaa.

Elämä on vienyt monien mielenkiintoisten mutkien kautta tähän hetkeen. Minulla on oma graafisen suunnittelun yritys ja pystyn jakamaan mm. TTVO:lla oppimiani hyödyllisiä asioita tarinankerronnasta sinulle ja muille yrittäjille.

Näin hyödynnät tarinankerrontaa yrityksesi markkinoinnissa

Muistatko lapsuudessa kuinka halusit, että sinulle luetaan iltaisin jokin satu tai tarina. Vaikka olit kuullut tarinan jo monta kertaa aiemmin, silti se maagisesti vangitsi sinut mukaansa hiljentymään ja kuuntelemaan tarinan uudelleen ja uudelleen.

Tai oletko joskus katsonut saippuasarjaa, jonka jakso on päättynyt kesken jännään kohtaan etkä mitenkään halunnut odottaa seuraavaan päivään, jotta kuulit tarinaan jatkoa. Muistatko sen kutkuttavan tunteen, kun halusit välttämättä tietää mitä tapahtuu seuraavaksi.

Nämä esimerkit kertovat hyvin siitä, kuinka voimakas työkalu tarinankerronta voi olla, jos sitä osaa käyttää taitavasti hyväkseen.

Tarinat luovat syvää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja rauhoittaa asiakkaasi kuuntelemaan sanomaasi. Tarina auttaa muistamaan sanomasi paremmin. Tarvitset tarinankerrontaa kaikessa yritystoiminnassasi.

Voit kertoa muun muassa yrityksesi syntytarinan nettisivuillasi, tuotteesi tai palvelusi tarinan blogissasi ja minitarinoita Facebookin, Instagramin tai LinkedInin postauksissa.

Hyvä tarina tuo yrityksellesi enemmän myyntiä

On olemassa kolme tasoa, joihin hyvällä tarinankerronnalla voidaan päästä brändin kehittämisessä.

Ensimmäinen taso on bränditietoisuuden lisääminen. Tämä tarkoittaa sitä, että kerrot esimerkiksi blogin ja videoiden avulla miten voit asiakastasi auttaa ja tukea. Tällä tavalla lisäät tunnettavuuttasi, tykättävyyttäsi sekä luotettavuuttasi.

Seuraavalla tasolla asiakkaasi samaistuvat brändiisi. Tällä tasolla asiakkaasi todella välittävät brändistäsi. He muodostavat yritykseesi yhteyden, koska jakavat samat arvot kanssasi.

Kolmannella tasolla asiakkaasi ovat lojaaleja brändillesi. He palaavat jatkuvasti takaisin liikkeeseesi, nettisivuillesi tai Facebook-ryhmääsi. Asiakkaasi seuraavat sinua ja haluavat ostaa tuotteitasi. He etenevät myyntisuppilossasi eteenpäin.

Näin käytät tarinankerrontaa monipuolisesti eri alustoilla

Tarinan avulla voit kertoa itsestäsi brändin takana nettisivuillasi. Älä keskity ainoastaan kertomaan miten voit auttaa asiakastasi, vaan kerro myös itsestäsi brändin takana. Asiakkaasi haluavat ostaa sinulta, eivät yritykseltäsi. Tarinan avulla pääset lähemmäksi asiakkaitasi.

Sisällytä nettisivuillesi ainakin seuraavat kolme tarinankerronnan tyyppiä: yrityksesi syntytarina, tarina arvoistasi ja bränditarinasi eli tarina siitä MIKSI teet sitä mitä teet. Nämä kiinnostavat asiakkaitasi eniten.

Kun asiakkaasi rekisteröityvät sähköpostilistallesi, sinulla on hyvä tilaisuus esitellä itsesi ja kertoa yrityksesi tarina. Muista laittaa lyhyt esittely itsestäsi myös sähköpostien alaosaan, blogisi sivupalkkiin ja myyntisivuillesi.

Kokeile kertoa sähköpostilistallasi tarinoita, jotka jatkuvat seuraavassa sähköpostissasi. Jätä asiakkaasi silloin tällöin odottamaan miten tarinasi päättyy. Tällöin on tärkeää, että sähköpostisi ilmestyvät säännöllisesti tai ilmoitat milloin jatkoa seuraa, jotta asiakkaasi tietävät milloin seuraava sähköpostisi ilmestyy. Hauskat tarinat ja varsinkin avoimet tarinat lisäävät sähköpostiesi avausprosenttia.

On hyvä esitellä itsensä säännöllisesti myös sosiaalisen median kanavissa, koska saat jatkuvasti sivuillesi uusia seuraajia, jotka eivät vielä tunne sinua. Tee esimerkiksi instastoori itsestäsi ja tallenna se sivullesi kohokohtiin.

Kannattaa kuvata itsestään myös esittelyvideo ja julkaista se Facebookissa ja LinkedInissä. Videon avulla pääset asiakkaitasi paljon lähemmäksi. Videon avulla asiakkaasi pystyvät tutustumaan sinuun paljon paremmin ja heistä tuntuu siltä kuin he olisivat joskus tavanneet sinut.

Sosiaalisessa mediassa sinun ei tarvitse kirjoittaa montaa erilaista esittelyä itsestäsi. Voit hyvin kierrättää samaa tekstiä monissa eri kanavissa ja vaihtaa vain eri kuvan jokaiseen postaukseen. Näin esittely ei tunnu siltä, että postaisit samoja asioita joka kanavalle, mutta säästät omaa aikaasi.

Näin käytät minitarinoita hyväksesi sosiaalisessa mediassa

Voit kertoa tarinoita arjestasi sitouttaaksesi yleisöäsi. Kerro sellaisia tarinoita, joihin asiakkaidesi on helppo samaistua. Voit kertoa esimerkiksi miten päätit ryhtyä yrittäjäksi. Mikä oli sellainen asia, joka sai sinut sanoutumaan irti työstäsi ja vaihtamaan nykyiseen työhösi.

Voit ottaa tarinasi aiheeksi myös esimerkiksi jonkin tuotteistasi tai palveluistasi. Voit kertoa joko kuvitteellisen tarinan tai olemassa olevan asiakaskokemuksen. Kuvaile asiakkaasi ongelmaa ja sitä miten tuotteesi tai palvelusi on ratkaisu siihen.

Kirjoita niistä hetkistä, kun oivalsit jotain uutta ja tärkeää, joka muutti elämäsi suunnan. Haluamme mielellämme kuulla muutostarinoita ja kannustavia, inspiroivia tarinoita, jotta uskallamme itse muuttua ja kehittyä eteenpäin.

Mieti millaisen tunteen haluat, että asiakkaasi tuntevat käyttäessään tuotteitasi tai palveluitasi. Haluatko heidän tuntevan helpotusta, vapautta, ylpeyttä, voimakkuutta vai kiitollisuutta?

Parhaimmilla tarinoilla on usein jokin seuraavista neljästä piirteestä. Ne ovat joko opettavaisia, inspiroivia, motivoivia tai viihdyttäviä. Pyri tuomaan jokaiseen tarinaasi ainakin yksi näistä piirteistä ja kuvaile tarinasi tilannetta ikään kuin maalaisit kuvaa kuten romaaneissa on tyypillistä.

Kirjaa itsellesi ylös tarinaideoitasi ja käy ideapankkiasi läpi, kun tarvitset minitarinan postaukseesi tms. Minitarinan ei tarvitse olla pitkä. Usein muutaman lauseen tarina riittää virittämään asiakkaasi oikeaan tunnelmaan. Älä tee tarinankerronnasta turhan monimutkaista.

Kolme vinkkiä miten voit käyttää tarinankerrontaa blogissasi

Minitarinoiden käyttö on erityisen tehokasta blogipostauksesi esittelyosiossa. Tarina johdattelee lukijasi blogipostauksesi ”mielenmaisemaan” tai suoraan ongelman ytimeen. Johdanto toimii hyvin myös sosiaalisessa mediassa, kun jaat blogipostauksesi ja käytät samaa johdantoa myös somepostauksessasi.

Käyttämällä tarinankerrontaa osana blogiartikkelissasi, tulet samalla parantamaan myös myyntiäsi. Ihmiset tekevät usein ostopäätöksensä tunteidensa pohjalta. He ostavat, koska luottavat sinuun ja he kokevat, että teidän välillänne on yhteys. Te olette samalla aaltopituudella. Tarinankerronta on nimenomaan se, jolla luottamusta ja yhteenkuuluvuuden tunnetta luodaan.

Usein myynti tapahtuu ENNEN kuin esittelet mitä sinulla on myytävänä.

Mitä kirjoitat blogissasi, tullaan muistamaan 20 kertaa paremmin, jos teet sen tarinan muodossa. Voit käyttää tarinankerrontaa blogissasi, kun kannustat, innostat, inspiroit, motivoit ja kerrot arvoistasi. Tarinoidesi avulla annat lukijoillesi uniikin lukuelämyksen.

Lue lisää Miten voit hankkia lisätuloja yritysblogisi avulla.

Jaa artikkeli somessa:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
error: Content is protected !!