Asiakashankinnan 3 parhainta vinkkiä

* Sisältää mainoslinkkejä

Tämä artikkeli kertoo sinulle asiakashankinnan 3 parhainta vinkkiä, joita voit alkaa käyttämään heti yritystoiminnassasi. Olet varmasti painiskellut joskus sellaisen asian kanssa, että et tiedä mistä löydät tuotteellesi tai palvelullesi uusia asiakkaita. Minulla on sinulle hyviä uutisia. Sinun ei tarvitse enää koskaan miettiä tätä asiaa enää. Mutta ensin sinun pitää lukea tämä postaus loppuun saakka ja ottaa vinkkini käyttöösi.

Asiakashankinnan 3 parhainta vinkkiä, jotta sinun ei tarvitse enää koskaan miettiä mistä hankkisit itsellesi lisää asiakkaita.

1. Tiedä unelma-asiakkaasi, jotta tiedät ketä etsit, kenelle markkinoit ja miten

Tärkein vinkki asiakashankinnassa on tietää oma unelma-asiakkaasi. Kenelle haluat palvelujasi tai tuotteitasi kaikista eniten myydä ja kuka olisi sinulle se kaikkein optimaalisin ja potentiaalisin asiakas. Kuka hyötyisi tuotteistasi tai palveluistasi eniten? Kenelle olet suunnitellut ne?

Minua auttoi unelma-asiakkaan määrittämisessä hyvin paljon se, kun lopulta ymmärsin, että minun unelma-asiakkaani olen MINÄ 3 – 5 vuotta takaperin. Haluan auttaa yrittäjyyden alkutaipaleella olevia yrittäjiä ja heitä, jotka painiskelevat menestyvän yrityksen pyörittämisessä, mutta myöskin heitä jotka vasta haaveilevat oman yrityksen perustamisesta. Joku saattaa tässä vaiheessa ajatella, että tässähän on nyt monta asiakasryhmää ja tavoitteenahan on etsiä itselleen vain yksi unelmien asiakastyyppi. Mutta itse asiassa, kun tarkemmin ajattelee, niin huomaa, että kyseessähän on yksi ja sama asiakastyyppi, mutta he ovat vain ERI TASOILLA yrittäjyydessään. Kyseessä on sama asiakas. Ensin hän haaveilee yrittämisestä, sitten hän uskaltautuu perustamaan yrityksen ja sen jälkeen tarvitsee apua siinä, että hän pystyy elättämään itsensä ja perheensä yrityksellään hyvin. Kaikkia heitä yhdistää se, että he hyötyvät hyvin saman tyyppisestä sisällöstä ja palveluista.

Puhu asiakkaallesi sillä kielellä ja niillä mielikuvilla, joita hän haluaa tulevaisuudessa saavuttaa. Olen nähnyt joidenkin markkinoinnin asiantuntijoiden puhuvan, että markkinoinnissa on tehokkainta, kun keskittyy korostamaan asiakkaalle myyntitekstissä niitä asioita mistä asiakas haluaa pois. Esim. pois siitä, että pitää joka kuukausi miettiä miten saa pakolliset laskunsa maksettua. Näitä asioita voi myyntitekstissään ohimennen mainita, mutta olen kuitenkin kuullut menestyneiltä yrittäjiltä, että asia on todellisuudessa päin vastainen. He ovat huomanneet, että tehokkainta markkinoinnissa on sittenkin keskittyä kertomaan asiakkaalle siitä positiivisesta tulevaisuudesta, kun heidän ongelmansa on ratkaistu. Myyntitekstissä kannattaa keskittyä kuvailemaan millaista heidän elämänsä tuolloin tulee olemaan. Asiakkaasi haluavat ratkaista akuutin ongelmansa ja todella tietää, että he pystyvät sen tekemään.

2. Markkinoi siellä missä asiakkaasikin ovat

Nyt kun tiedät kenelle markkinoit ja myyt, voit alkaa ”etsimään” unelma-asiakkaitasi. Etsimään sana on laitettu tarkoituksella tässä lainausmerkkeihin sen takia, että sinunhan ei oikeasti kannata etsimällä etsiä asiakkaitasi, vaan mahdollistaa itsesi asiakkaidesi löydettäväksi.

Hengaile siellä missä asiakkaasikin hengailevat ja viettävät aikaansa. Jos olet määritellyt itsesi unelma-asiakkaaksesi 3 – 5 vuotta takaperin, kuten minä olen, voit miettiä, missä sinä vietit tuolloin aikaasi. Mistä etsit tietoa? Ja käytä tätä tietoa hyväksesi.

Esimerkiksi erilaiset Facebookin keskusteluryhmät auttavat sinua tässä kaikkein parhaiten. Tutki erilaisia ryhmiä ja niiden henkeä. Viihdytkö itse siellä ja näetkö kysytäänkö siellä apua sellaisiin ongelmiin, joiden ratkaisemisessa voisit olla avuksi. Vastaa rohkeasti muiden esittämiin kysymyksiin ja luo mielikuvaa itsestäsi asiantuntijana. Kun vastaat, käytä hieman enemmän aikaa vastauksesi muotoilemiseen ja selkeään rakenteeseen. Yritä antaa suoria vastauksia. Ajattele niin, että kysymystä ei esitä vain yksi ihminen ja vastaat vain yhdelle ihmiselle, vaan muista, että postauksen luultavasti lukee moni muukin, joka painiskelee samojen ongelmien kanssa. Jos he hyötyvät sinun vastauksestasi kaikkein eniten, he luultavasti panevat sinut merkille ja haluavat työskennellä kanssasi jatkossakin. Saat tätä kautta itsellesi arvokasta luottamusta ja mainetta asiantuntijana ilman, että sinun tarvitsee mainostaa itseäsi. Sinun tulee vain antaa asiakkaillesi mahdollisuus löytää sinut.

3. Luo sähköpostilista ja rakenna sen avulla luottamusta asiakkaaseesi

Nykyään ei kannata rakentaa asiakaskuntaansa pelkästään esim. Facebookin tai Instagramin varaan, vaan aloittaa oman sähköpostilistan rakentaminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jo ennen kuin sinulla edes on mitään konkreettista myytävää.

Sähköpostilistan pystyy rakentamaan kaikkein helpoiten tarjoamalla unelma-asiakkaalle soveltuvaa ilmaista sisältöä videon, pdf:n, minikurssin tms. muodossa. Tärkeää on, että sisältö on hyödyllistä, mielenkiintoista ja informatiivista, mutta kuitenkin niin yksikertaista, että sen kahlaa läpi tai käyttää nopeasti. Tätä ilmaista sisältöä kutsutaan liidimagneetiksi ja se välitetään asiakkaalle sähköpostiosoitetta vastaan esim. omilta nettisivuilta tai Facebook -sivuilta.

Tämän jälkeen voit lähettää sähköpostia, jossa esittelet itsesi asiakkaallesi ja kerrot miten voisit häntä auttaa. On hyvä tarjota hänelle myös jatkossa hyödyllistä tietoa ja vinkkejä sekä uutta ilmaista sisältöä, jotta potentiaalinen asiakkaasi haluaa pysyä sähköpostilistallasi.

Käytän itse sähköpostilistan luomiseen ja sen automatisointiin Active campaignia * ja voin lämpimästi suositella sitä myös sinulle.

Sitä on todella helppoa ja yksinkertaista käyttää. Käytin aiemmin Mailchimpiä, mutta tuskastuin sen monimutkaisuuteen. Sähköpostilistan luomisen ja sähköpostien kirjoittamisen tulisi olla mukavaa ja hauskaa, eikä se saisi viedä koko päivää aikaa. Toiminnot ovat Active campaignissa loogisissa paikoissa ja sähköpostien automaatiot on helppo rakentaa, kun polun näkee visuaalisesti ja ohjelma ohjaa itse tekemään asiat loogisesti.

+ 1. Luota itseesi, että tiedät parhaimmat keinot omaan asiakashankintaasi itse

Sinulla on itseasiassa kaikki vastaukset asiakkaidesi hankintaan jo valmiina olemassa. Sinun on tärkeää vain rauhoittua ja virittää mielesi ensin oikeaan rauhalliseen ja ideoita tuottavaan mielentilaan, jotta saat itseltäsi hyviä ideoita haluamaasi asiaan.

Jos joudut paniikkiin tai stressaat paljon, et ole silloin oikeassa mielentilassa, etkä silloin pysty rauhoittumaan ja kuuntelemaan itseäsi. Hyvät ideasi hautautuvat kaiken mielessäsi myllertävän kaaoksen alle. Tässä tilanteessa parhain vinkkini on pysähtyä kuuntelemaan itseäsi. Voit esim. kuunnella asiakkaiden aktivointimeditaatiotani ja hiljentyä sen jälkeen kuuntelemaan itseäsi ja miettimään mikä on seuraava askel, joka vie sinua eteenpäin tavoitteissasi. Joutilaisuus on paras luovuutesi lähde!

Kun olet oikeassa mielentilassa, saat itseltäsi ne kaikkein parhaimmat ideat unelmiesi asiakkaiden hankintaan ja tiedät aina mitä sinun tulee tehdä seuraavaksi. Jos haluat oppia miten tämä tehdään, tule Mielenhallinnan avulla menestykseen * -kurssilleni.


Lisätuloja yritysblogista

Yhteistyössä Blogivalmentaja Tiia Konttisen kanssa:

Kun aloitin yritysblogini kirjoittamisen vuonna 2016, minulla ei ollut oikeastaan hajuakaan siitä, miten saisin blogia hyödynnettyä yritystoiminnassani. Ajattelin tuolloin, että yritysblogi on sitä varten, että ihmiset voisivat sen kautta tutustua minuun paremmin. Voi kuinka väärässä olinkaan… Nyt tiedän kuinka monipuolisesti yritysblogia voi hyödyntää ja miten voin auttaa unelma-asiakastani blogini avulla. Lukemalla tämän artikkelin opit miten saat tehtyä yritysblogistasi suositun ja miten voit saada lisätuloja yritysblogista. Kerron myös oman oikopolkuni yritysblogin perustamiseen.

Matkani bloggaajasta ammattilaiseksi

Kun lukee alkuaikojen blogikirjoituksiani ja vertaa niitä uusimpiin kirjoituksiin, huomaa kuinka suuri ero näiden kirjoitusten välillä on. Alkuaikojen kirjoituksissa puhun paljon itsestäni ja kokemuksistani. Viimeisimmissä kirjoituksissani taas keskityn lukijan auttamiseen ja haluan oikeasti auttaa häntä ratkaisemaan jonkin hänen polttavista ongelmistaan. Ja niitähän meillä yrittäjillä riittää. :o)

Suurimman kehitysaskeleeni kirjoittamisessa ja blogin kehittämisessä otin, kun ilmoittauduin mukaan Tiia Konttisen Bloggaajasta Ammattilaiseksi -valmennukseen vuoden 2019 lopulla. Halusin lähteä valmennukseen mukaan sen takia, että saisin oikean ja minua hyödyttävän tiedon menestyvän yritysblogin kehittämiseen mahdollisimman tehokkaalla tavalla. En halunnut tuhlata aikaani tiedon etsimiseen muualta. Kiireideni keskellä en pystynyt käymään 9 viikon valmennusta samassa tahdissa muiden kanssa, mutta se ei haitannut lainkaan. Kurssimateriaali on katsottavissa silloin, kun itselle sopii ja opetusmateriaaliin voi palata uudestaan vaikka kahden vuoden päästä ja katsoa olisiko omassa blogissa ja kirjoitustaidoissa tuolloin jotain parannettavaa. Ja ainahan löytyy jotain parannettavaa ja kun kehittää itseään jatkuvasti eteenpäin, pääsee tekemisessään aina seuraavalle tasolle.

Bloggaajasta Ammattilaiseksi -valmennuksessa käydään perusteellisesti läpi kaikki asiat, joita sinun tulisi tietää blogia perustaessasi ja sitä kehittäessäsi. Esimerkiksi miten blogille asetetaan tavoite ja miten se oma intohimo blogiin löydetään. Verkkokurssilla opetetaan yrittäjille ja yrittämisestä kiinnostuneille tärkeä taito: millainen blogi tuo rahaa ja miten löydetään aihe, joka tuo niitä tuloja. Blogi antaa loistavan keinon myydä unelmiesi asiakkaalle ilman tyrkyttämistä. Kurssi opettaa myös taustatyön tekemisen, kohdeyleisön ja oman tyylin löytämisen. Parhaimmat vinkit sain myös näkyvyydestä, esimerkiksi miten blogiin tehdään tuloksia tuovaa hakukoneoptimointia, jotta mahdollisimman moni lukija löytää blogini. Ja mikä on parasta, kun teet muutamalle blogikirjoitukselle hyvän ja perusteellisen hakukoneoptimoinnin, myös omat yrityksesi nettisivut löytyvät Googlesta helpommin, kun blogi on liitetty nettisivuillesi!

Valmennuksen aikana opin myös miten saan kehitettyä itselleni lisätuloja yritysblogista sekä viisi tärkeää asiaa, jotka auttavat yrittäjää luomaan suositun ja menestyvän yritysblogin.

Näillä viidellä vinkillä saat tehtyä yritysblogistasi suositun

  1. Ensimmäinen asia tietenkin on lukijan auttaminen. Kun kirjoitat yritysblogiisi ihmisiä kiinnostavaa sisältöä ja autat heitä ratkaisemaan jonkin heitä kiusaavan ongelman, tulet rakentamaan samalla luottamusta lukijan ja sinun välille. Sinut nähdään enemmän asiantuntijana ja sinulta on tämän jälkeen helpompaa ostaa.
  1. Seuraava ratkaiseva asia on blogikirjoitusten oikeanlainen hakukoneoptimointi, jotta blogikirjoituksesi löydettäisiin paremmin ja saisit enemmän lukijoita ilman, että sinun pitäisi maksaa siitä markkinoimalla Facebookissa tai Googlessa. Kaikkia blogikirjoituksiasi ei tarvitse optimoida. Kun yritysblogisi on yrityksesi nettisivujen yhteydessä, tulet samalla nostaneesi myös yrityksesi näkyvyyttä.
  1. Sinun kannattaa aloittaa kasvattamaan sähköpostilistaasi blogin avulla. Tämä on tärkeää sen takia, että sähköpostilista on sinun omaisuuttasi ja sitä eivät muut voi ottaa sinulta pois. Älä jätä yritystäsi ja asiakashankintaasi täysin Facebookin varaan. Facebookilla on oikeus poistaa yrityksesi tai ryhmäsi sivut, jos se kokee sinun rikkoneen heidän sääntöjään. Tämä voi osoittautua erittäin haitalliseksi yrityksellesi. Sähköpostilistan avulla pystyt olemaan paremmin yhteydessä lukijoidesi kanssa ja tämä vuorovaikutus syventää lukijoidesi luottamusta sinuun entisestään.
  1. Kehitä itsellesi erilaisia keinoja hankkia lisätuloja yritysblogista eli “kaupallista” yritysblogisi oikein. Voit myydä yritysblogisi avulla mm. palveluitasi, tuotteitasi, verkkokurssejasi, tekemiäsi oppaita, podcasteja, voit tehdä yhteistyötä muiden yrittäjien kanssa (affiliatemarkkinointi) ja myydä toisten yrittäjien tuotteita tai palveluja blogissasi. Vain mielikuvituksesi on esteenä sille, millä kaikilla keinoilla voit saada lisätuloja yritysblogista. Myyminen ei tarkoita tyrkyttävää myymistä vaan sellaista lähestymistapaa, jossa haluat auttaa asiakastasi paremmin.
  1. Kirjoita yritysblogia järkevästi oikean menetelmän avulla. Näin säästät omaa aikaasi ja teet parempia tuloksia blogillasi. Sinun ei tarvitse kokeilla toimiiko jokin tietty menetelmä, kun joku toinen on jo sen sinun puolestasi testannut ja valmis opettamaan sen sinulle.

Lisätuloja yritysblogista

Yritysblogin kirjoittaminen on hyödyllistä, kun tietää mitä tekee ja tietää tekevänsä oikeita asioita. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin kirjoittaa blogia, jota kukaan ei lue. Itse sain suuren avun Bloggaajasta Ammattilaiseksi  -valmennuksesta. Aiemmin yritin itse miettiä mitä minun kannattaisi kirjoittaa ja miten. Tuhlasin aikaani Googlettamiseen ja YouTube videoiden katsomiseen, koska koin saavani niistä kerrallaan vain pieniä tiedon murusia. Melkein lopetin blogini kirjoittamisen kokonaan, kun en kokenut saavani sillä mitään konkreettisia tuloksia.

Nyt tiedän mihin asioihin minun kannattaa keskittyä yritysblogissani ja kirjoittamisella on jokin syy ja päämäärä. Lisäksi minulla on selkeä suunnitelma ja läjäpäin mielenkiintoisia blogiaiheita oikein rajatusta aihepiiristä, joista tulen jatkossa kirjoittamaan useita yrittäjille hyödyllisiä blogikirjoituksia. Kurssin avulla säästin paljon omaa kallisarvoista aikaani ja pystyin keskittämään aikani heti oikeaan tuloksia tuovaan tekemiseen.

Jos haluat itse oppia blogin kirjoittamisesta lisää ja siitä, miten voisit saada itsellesi lisätuloja yritysblogista tai omasta blogistasi, suosittelen, että lähdet mukaan Bloggaajasta Ammattilaiseksi -valmennukseen. Valmennuksen hinta on todella edullinen verrattuna siihen, kuinka paljon se tuottaa sinulle seuraavina vuosina lisätuloja. Kurssi maksaa itsensä hyvin lyhyessä ajassa takaisin. Itse koin kurssin kannattavana sijoituksena itselleni ja yritykselleni. Kurssi sopii täydellisesti yrittäjille ja yrittäjyydestä haaveileville, jotka haluavat saada lisätuloja yritysblogista.

 

P.S. Jos sinua mietityttää perustaa blogia, koska koet teknisen osaamisesi riittämättömäksi blogin perustamiseen, haluan vinkata, että voin tarjota sinulle apuani tässä. Kysy tarjousta haluamastasi kokonaisuudesta nettisivuista ja blogista. Teen bloggaamisen aloittamisen sinulle todella helpoksi!

Yrittäjän ajanhallinta – parhaat vinkit parempaan ajanhallintaan

Riittääkö aikasi kaikkeen mitä haluat tehdä? Saatko päivän aikana tehtyä kaiken mitä olet sille päivälle suunnitellut? Pilaako usein jokin yllättävä työtehtävä koko päivän suunnitelmallisuuden?

Sinulla on hienoja suunnitelmia, mutta et löydä tarpeeksi aikaa toteuttaa niitä. Aloitat työpäiväsi lukemalla sähköpostit ja vastaat asiakkaille. Käyt nopeasti somessa kirjoittamassa muutaman kommentin ja postauksen. Pian huomaatkin, että onkin jo lounastauko. Käyt lounasravintolassa syömässä, kun et ole ehtinyt tekemään itsellesi ruokaa eikä kaupan valmisruoka-annokset enää houkuttele. Olet syönyt niitä jo kiintiön täyteen. Kun tulet takaisin työpaikallesi tai kotitoimistollesi, huomaat, että eräs asiakkaistasi on vastannut sähköpostiisi ja saat yllättävän lisätehtävän, joka pitää hoitaa heti. Miten tämäkin päivä kului taas niin nopeasti? Kuulostaako tutulta?

 

Ota aikasi takaisin hallintaasi

Älä kuluta päiviäsi enää näin! Tässä kirjoituksessa kerron sinulle, miten saat kallisarvoisen aikasi takaisin omaan hallintaasi, etkä anna muiden määritellä miten päiväsi kulutat.

Teen itse töitä kotitoimistossa omassa yrityksessäni ja olen huomannut, kuinka helppoa on saada päivät katoamaan edellä kuvaamallani tavalla. Halusin reagoida viesteihin aina nopeasti, koska välitän asiakkaistani, mutta niihin ja moneen muuhun asiaan kului päivästäni aivan liian paljon aikaa ja minusta tuntui siltä, että päivät toistuivat samanlaisina, enkä saanut mitään konkreettista aikaan päivän aikana.

Jos koet saavasi itsellesi hyötyä tästä kirjoituksestani, niin pyydän, että jakaisit kirjoitustani eteenpäin, jotta mahdollisimman moni voisi myös saada oman aikansa paremmin hallintaansa.

 

Hallitset omaa aikaasi. Aika kuuntelee sinua ja antamiasi ohjeita.

Sinä hallitset omaa aikaasi ja päätät mihin aikasi kulutat. Jos et halua tehdä esim. kylmäsoittoja asiakkaille, älä tee. Suunnittele yrityksesi asiakashankinta niin, että houkuttelet asiakkaat luoksesi muilla keinoilla. Tee vain niitä asioita, joista pidät ja mitkä ovat tärkeitä sinulle sekä niitä, jotka vievät yritystäsi eteenpäin.

Arvosta omaa aikaasi, äläkä tuhlaa sitä turhuuksiin tai anna muiden päättää mihin aikasi kulutat. Sinun on mahdollista järjestää aikaa kaikelle sille, mitä itse pidät tärkeänä. Tee mielikuvaharjoitus. Mieti seuraavaa lausetta muutaman minuutin ajan: ”Hallitsen omaa aikaani. Aika kuuntelee minua ja antamiani ohjeita.” Ajattele, että tämä pitää paikkansa sinun kohdallasi. Miten se voisi muuttaa ajanhallintaasi?

Oletko lukenut Timothy Ferrissin kirjan Neljän tunnin työviikko? Siinä neuvotaan, miten voit automatisoida ja ulkoistaa yrityksesi tehtävät niin, että sinun ei tarvitse tehdä töitä kuin yhtenä päivänä viikossa neljä tuntia. Esimerkiksi kokoukset ja sähköpostien lukeminen keskitetään yhteen päivään viikosta (esim. maanantaille). Sähköpostiohjelmasta lähetetään aina automaattinen viesti sähköpostin lähettäjälle, jossa kerrotaan, että sähköposti luetaan maanantaina. Jos on kiireellistä asiaa, niin kehotetaan soittamaan assistentille. Assistentti päättää, onko asia niin kiireellinen, että se ei voi odottaa maanantaita. Voit soveltaa tätä omaan elämääsi esim. siten, että päätät lukea sähköpostit aina tiettyyn aikaan päivästä / viikosta ja otat tietokoneen automaattiset ilmoitukset pois käytöstä.

 

5 vinkkiä parempaan ajanhallintaan

  1. Analysoi mihin kulutat aikaasi. Tarkkaile itseäsi muutaman päivän ajan ja kirjoita itsellesi ylös tunnin välein, mitä olet tehnyt kyseisen tunnin aikana. Päivän lopuksi laske yhteen kuinka paljon olet käyttänyt aikaa esim. someen, sähköposteihin, asiakaspalveluun, laskuttamiseen, suunnitteluun yms. Näin näet paremmin mihin aikasi oikeasti kuluu.

 

  1. Tehosta työskentelyäsi tauoilla. Aseta itsellesi esim. 25 tai 50 minuutin aika, jolloin työskentelet tehokkaasti ja sen jälkeen pidät 5 – 10 minuutin tauon, jolloin käyt ulkona, syöt tai venyttelet. Tauottaminen tehostaa työskentelyäsi, koska keskityt paremmin yhteen työtehtävään kerrallaan. Tiedät, että sinulla on tietyn verran aikaa suorittaa tehtävä ja siirtyä sitten seuraavaan tehtävään. Tauottamisessa voit käyttää apunasi lukuisia puhelimen sovelluksia, kuten Be focused, Just Focus ja Pomodoro. Sovellukset auttavat sinua tehostamaan työhösi käyttämääsi aikaa paremmin.

 

  1. Aloita aamusi tehokkaasti. Luo itsellesi hyvä fiilis ja nostata energiaasi aamurutiineiden avulla. Tee päivän tärkein työtehtävä ensimmäisenä. Näin tunnet paremmin, että saat asioita tehdyksi ja loppuosa päivästäsikin kuluu tehokkaammin.

 

  1. On järkevää ulkoistaa rutiininomaiset, aikaa vievät tehtävät esim. virtuaaliassistentille. Ulkoista sellaiset tehtävät, jotka koet sellaisiksi, että joku toinen voisi tehdä ne nopeammin / paremmin, tai, että saisit ulkoistamalla itsellesi lisää aikaa tehdä muita tärkeämpiä tehtäviä. Olisiko sinulla joitain tehtäviä, jotka voisit antaa muiden hoidettavaksi?

 

  1. Älä uuvuta itseäsi työllä. Pidä joka viikko vähintään yksi päivä vapaata, jolloin et tee mitään töihin liittyvää. Vapaa-aikana aivosi latautuvat ja itseasiassa olet työpäivinäsi tehokkaampi ja skarpimpi. Jos työskentelet kotona, niin silloin on erityisen tärkeää, että pystyt lähtemään vapaapäivänäsi kotoa pois – toiseen ympäristöön, tekemään jotain erilaista. Käy esim. kiipeilemässä tai pyöräilemässä. Luonnossa vaeltaminen ja luonnon tarkkailu on erittäin palauttavaa ja voimaannuttavaa. Näin aivosi pystyvät latautumaan paremmin, kun ajatuksissasi ei harhaile tekemättömiä töitä ja voit ”tuulettaa aivojasi”.

 

Käytä aikaasi sinulle tärkeisiin asioihin

Määrittele itsellesi tavoite. Mitä haluat saavuttaa ja missä haluat olla elämässäsi viiden vuoden päästä? Määrittele mikä on päämääräsi ja miksi teet sitä mitä teet? Kun tiedät täsmälleen mihin asioihin sinun pitää keskittyä, jotta tavoitteesi toteutuu, pystyt käyttämään aikaasi paremmin tärkeisiin asioihin ja tavoitteellasi on mahdollisuus toteutua.

Tärkeiden tehtävien jaottelemisessa auttaa, kun yritykseesi liittyvät tehtävät jakaa kolmeen ryhmään: punaiseen, siniseen ja mustaan.

 

  1. Punaiseen ryhmään kuuluu työt, jotka ovat välttämättömiä, mutta eivät vie yritystäsi eteenpäin. Pyri minimoimaan näihin käyttämäsi aika. Näitä ovat mm.:
  • Kirjanpitoon liittyvät työt
  • Somettaminen, keskusteleminen, vuorovaikutus
  • Laskujen maksaminen
  • Nettisivujen yms. ylläpitotyöt ja päivitykset
  • Siivoaminen ja järjesteleminen

 

  1. Siniseen ryhmään kuuluu työt, jotka vievät yritystäsi eteenpäin ja kartuttavat yrityksesi kassavirtaa. Näitä ovat mm.:
  • Myyminen
  • Markkinointi
  • Asiakaspalvelu
  • Asiakastyöt
  • Valmentaminen
  • Verkkokurssin tekeminen
  • Hakukoneoptimointi

 

  1. Mustaan ryhmään liitetään työt, jotka kehittävät yritystäsi pitkällä tähtäimellä. Näistä yrityksesi hyötyy pitkäaikaisesti. Näitä ovat mm.:
  • Brändääminen
  • Itsesi kehittäminen: opiskeleminen ja kurssien käyminen
  • Oman energiasi lisääminen – jaksat paremmin (aamurutiinit, meditaatio)
  • Yrityksesi kehittäminen
  • Palveluiden suunnitteleminen yms.

 

Keskity tekemään eniten työtehtäviä, jotka ovat sinisessä ja mustassa ryhmässä.

Sinisen ryhmän työt pyörittävät ja kasvattavat yritystäsi. Ilman näitä yrityksesi ei voi menestyä. Varsinkin yrittämisen alkuvaiheessa on tärkeää panostaa asiakashankintaan ja varmistaa yrityksen kassavirta. Jos olet aikeissa lisätä tiimiisi työntekijöitä, se kannattaa aloittaa siniseen ryhmään kuuluvista ammattilaisista.

Mustan ryhmän työt vaikuttavat yritykseesi pitkällä tähtäimellä. Ne antavat sinulle eväitä työssäjaksamiseen ja tekevät yrittämisestä suunnitelmallisempaa. Näiden töiden hedelmistä nautit vielä vuosienkin päästä.

Pyri minimoimaan punaisen ryhmän työtehtäviin käyttämäsi aika. Käytä korkeintaan 5 – 10% ajastasi näihin tehtäviin. Voit esimerkiksi pitää kaksi kertaa kuussa päivän, jolloin keskityt esim. laskujen maksamiseen, kuittien kokoamiseen kirjanpitäjälle ja nettisivujen päivittämiseen.

 

Toivottavasti sait näistä vinkeistä apua ajanhallintaasi! Jos haluat kuulla lisää vinkkejäni, niin liity mukaan ilmaiseen Facebook ryhmääni Menestyvät SUPERyrittäjät. Ryhmässä annan vinkkejä ja neuvoja brändäyksestä, nettisivujen suunnittelusta, ajanhallinnasta, menestyvän yrittäjän mindsetista ja tarinankerronnasta.

 

Olisin myös kiitollinen, jos jakaisit kirjoitustani eteenpäin!

Näin asetat tavoitteesi ja saavutat ne vuonna 2021

Vuoden vaihtuessa on täydellinen hetki asettaa itselleen tavoitteet seuraavaan vuoteen. Vuoden vaihtumista ajatellaan usein uutena alkuna. Silloin kaikki on mahdollista. Tavoitteita voi toki asettaa pitkin vuottakin ja kannattaakin. Varsinkin silloin, kun olet saavuttanut aikaisemman tavoitteesi – suunnittele silloin heti perään uusi tavoite. Näin pääset eteenpäin ja kehityt. Et jää paikoillesi junnaamaan.

Tärkein syy tavoitteiden asettamiselle on oma kehittymisesi ja uuden oppiminen. Jos et halua kehittyä ja pyrkiä eteenpäin – taannut ja putoat pois menestymisen kyydistä.

Tavoitteiden saavuttaminen ei ole helppoa. Meillä on sisäsyntyinen tarve pysytellä omalla mukavuusalueellamme. Yrityksen kasvu tapahtuu kuitenkin epämukavuusalueellamme.

Seuraavien ohjeiden avulla pystyt asettamaan tavoitteesi vuodelle 2021. Kerron myös miten tavoitteesi eivät jää vain suunnitelmiksi, vaan pystyt myös saavuttamaan ne.

Mieti ensin mitä kaikkea olet saavuttanut kuluneen vuoden aikana. Ole kiitollinen ja iloinen kaikesta mitä olet jo saavuttanut. Käy läpi vuoden tapahtumat ja käännekohdat elämässäsi ja miten ne ovat heijastuneet yritykseesi / työhösi.

Kirjoita ajatuksiasi ylös. Ajattele kuinka ne ovat saaneet sinut lähemmäksi päämäärääsi. Mieti miltä sinusta tuntuu nyt, kun olet tässä pisteessä elämässäsi. Oletko nykyiseen tilanteeseesi tyytyväinen vai pitäisikö siinä muuttaa jotain?

 

”Sun täytyy varoo mitä sä haluut, koska sä voit saada sen.” – Andy McCoy

 

Viiden vuoden suunnitelma

Mieti suurempaa tavoitettasi. Mitä haluat tehdä tai missä haluaisit yrityksesi olevan viiden vuoden kuluttua?

Tämä auttaa sinua tietämään mihin suuntaan olet kehittämässä yritystäsi ja itseäsi pitkällä tähtäimellä.

Uskalla haaveilla rohkeasti! Unelmat eivät voi toteutua, jos niistä ei uskalla edes itsekseen haaveilla.

Mindsetin kannalta olisi hyvä, jos voisit hetken iloita jo etukäteen viiden vuoden päästä saavuttamiasi tavoitteita. Mieti miltä sinusta tuntuu viiden vuoden päästä, kun olet onnistunut ja saavuttanut tavoitteesi!

Tämän jälkeen kirjoita ylös joitain askelia, mitä sinulta vaaditaan, jotta unelmasi toteutuisi.

 

Aseta tavoitteesi seuraavalle vuodelle

Tee seuraavaksi itsellesi tavoite vuoden päähän. Mitä haluaisit ajatella itsestäsi ja yrityksestäsi vuoden päästä tähän samaan aikaan?

Kirjoita ylös tavoitteesi tarkemmin, kuin viiden vuoden tavoitteesi.

Mieti esimerkiksi kuinka montaa asiakasta haluaisit vuoden aikana auttaa?

Mihin asioihin haluat keskittyä yritystoiminnassasi?

Kuinka paljon haluaisit tienata seuraavan vuoden aikana ja mitä toimenpiteitä tämä sinulta vaatii vuoden aikana?

Mitä ja millä hinnalla sinun pitää konkreettisesti myydä vuoden aikana?

Mikä motivoi sinua saavuttamaan tavoitteesi ja mitä tapahtuu, jos tavoitteesi ei toteudukaan?

Voit kirjoittaa nämä askeleet välitavoitteiksi vuoden ajalle ja kirjoita ne ylös kalenteriisi.

Lähde sitten takaperin miettimään tarkempia askelia.

Kerro jollekin tuttavallesi tai kollegallesi vuositavoitteestasi. Tavoitteen sanominen ääneen ja siitä toisille kertominen lisää omia paineitasi ja tavoitteidesi saavuttaminen on näin todennäköisempää.

 

Mitä tavoittelet kolmen kuukauden päästä?

Mieti lopuksi yksittäinen suurempi tavoitteesi kolmen kuukauden päähän. Tämä voi olla esimerkiksi verkkokurssin tekeminen, blogin seuraajamäärän kasvattaminen johonkin tiettyyn tavoitteeseen tai jonkin suuremman projektin / asiakkaan hankkiminen.

Kirjaa kalenteriisi ylös viikkotasolla, mitä sinun tulisi tehdä kullakin viikolla, jotta tavoitteesi voisi toteutua.

Mielestäni ei ole oleellista suunnitella viikkokohtaista suunnitelmaa pidemmälle kuin kolmen kuukauden päähän. Suunnitelmat muuttuvat usein ja tarkentuvat. Tulee yllättäviä elämäntilanteita, joita ei voi mitenkään ennakoida. Liian pitkälle ulottuvien tarkkojen suunnitelmien miettiminen vain ahdistaa ja voi estää sattuman väliintulon.

 

Vältä liian tiukkoja aikatauluja

Muista suunnitella myös lomat ja pidemmät vapaat kalenteriisi.

Vältä tekemästä liian tiukkoja aikatauluja.

Tee töitä silloin, kun olet flow-tilassa, jolloin tekeminen on helppoa ja saat paljon aikaiseksi nopeammalla aikataululla.

Jos olet luovassa työssä, huolehdi erityisesti, että sinulla on tarpeeksi paljon vapaata aikaa.

Luovuus tarvitsee joutilasta aikaa. Et voi pakottaa itseäsi luovaksi.

 

Aseta ensimmäiset tavoitteet helpoiksi

Tavoitteiden asettaminen kannattaa. Näin pääset eteenpäin ja kehityt.

Ensimmäiset askeleet kannattaa suunnitella niin helpoiksi, että ne on naurettavan helppo toteuttaa. Näin pääset tavoitteiden saavuttamisen rytmiin.

Nyt on täydellinen hetki aloittaa tavoitteidesi suunnittelu vuodelle 2021!

Lue myös blogiartikkelini miten luot selkeyttä liiketoimintaasi.

Miten valitsin yritykselleni nimen?

Logo Millanen Design

Yrityksen nimi olisi hyvä olla mieleenpainuva ja yrityksen toimialaan sopiva. Nimen avulla luot asiakkaallesi yrityksestäsi tärkeän ensivaikutelman. Nimen on myös kuulostettava hyvältä yrityksesi kasvaessa suuremmaksi. Se ei saa kuulostaa liian vaikealta ja monimutkaiselta. Kannattaa myös googlettaa nimeä ja varmistaa ettei nimeä ole vielä kellään muulla. Kaupparekisteriin kannattaa ehdottaa muutamaa nimeä, jos ensimmäinen nimiehdotus ei menekään läpi. Itse pyörittelin erilaisia nimiehdotuksia, mutta kun tykästyin tähän nimeen, en halunnut edes ehdottaa mitään muita nimiä. Onneksi valitsemani nimi meni kerrasta läpi kaupparekisterissä.

Halusin keksiä yritykselleni sellaisen nimen, joka taipuu myös englanninkieleen helposti eli se on helppo ääntää eikä sisällä ääkkösiä. Koska sukunimessäni (Tähkänen) on ääkkösiä, en voinut käyttää pelkkää nimeäni yritykseni nimenä. Halusinkin keksiä nimen oman etunimeni Millan ympärille. Leikittelin erilaisia vaihtoehtoja. Testasin nimeä mm. kavereillani, pankkineuvojalla ja Ensimetrin yritysneuvojalla, joilta sain positiivisen vastaanoton. Nimeä kehuttiin hauskaksi ja hyvin yritykselleni sopivaksi. Sitten rohkenin päättää nimeksi Millanen Design. Millainen Design ei olisi kuulostanut niin hyvältä, joten jätin kirjakielimäisen i:n sanasta millanen pois.

Mielenkiinnosta tutkin myös onko olemassa jollakin sukunimenä Millanen. Löysin John ja Martha Millasen vuoden 1940 Yhdysvaltojen väestörekisteristä. Kyseessä oli Suomesta Pohjois-Dakotaan muuttanut pariskunta. En tiedä vaihtoivatko he sukunimensä ulkomaille muuton yhteydessä paremmin englanninkielelle sopivaksi vai onko sukunimi ollut joskus käytössä myös Suomessa. Googlaamalla en kuitenkaan enempää Millasia löytänyt.

Millanen Design – näyttää kirjoitettuna kauniilta, on sopivan leikkisä ja sopii hyvin suunnittelemaani brändiin tuotemerkiksi. Nimi kuvastaa sitä, että haluan tehdä mielenkiintoista, hauskaa ja laadukasta suunnittelua, joka huomataan. Haluan, että ihmiset kiinnittäisivät enemmän huomiota siihen miten suunnitellaan ja kuinka ekologisesti. Suunnitelmissani olisi tehdä mahdollisesti jo tänä vuonna oma tuotemallisto, johon voisi kuulua suunnittelemiani kortteja, julisteita, t-paitoja, kasseja tms. ja laajentua tulevaisuudessa ulkomaillekin nettikaupan välityksellä.

Lue lisää yrittäjyyteni alkutaipaleesta täältä!

Yrittäjyyden alkutaipaleella

Milla Tähkänen ja Aapo

Yrittäjyyden alkutaipaleella

Yrittämisestä on tarjolla paljon tietoa netissä ja kirjastoissa. Jos haluat kuulla minun tarinani ja tietää mistä sain tietoa ennen yrittäjäksi ryhtymistäni ja myöskin sen alkumetreillä, kannattaa lukea lisää..

Vihdoin vuonna 2014 tein päätökseni siitä mitä tulevaisuudessa ryhtyisin elämäntyökseni tekemään. Olin miettinyt ominta alaani paljon, eikä päätöksenteossa auttanut yhtään se, että olen kiinnostunut niin monesta alasta. Tulisiko minusta valokuvaaja, lavastaja tai puvustaja? Kenties sisustussuunnittelija? Tai sukelluksenopettaja? Päätin perusteellisen harkinnan, monien ammatinvalintatestien ja erilaisien ammatteihin perehtymisen jälkeen hakeutua seuraavaksi vuodeksi opiskelemaan Helsinki Design Schooliin graafista suunnittelua. Graafisessa suunnittelussa pystyn yhdistämään monia kiinnostusalueitani ja aiempaa medianomin koulutustani TTVO:lla.

Päätöksenteko vaati pysähtymistä

Jouduin puolisen vuotta ennen koulun alkamista pitkälle sairaslomalle työstäni sisustusmyyjänä ja kun en pystynyt mitään sairaslomalla tekemään, päätin hyödyntää ajan lukemalla jotain hyödyllistä. Lainasin kirjastosta paljon graafista suunnittelua, valokuvausta, kuvittamista ja nykytaidetta käsitteleviä kirjoja. Nykytaidetta sen takia, koska TTVO:lla taidehistorian tunneilla vain pintaraapaistiin nykytaidetta, enkä oikein kunnolla koskaan päässyt siihen sisälle. Nyt oli kerrankin mahdollisuus tutustua ajan kanssa suomalaisiin ja ulkomaalaisiin nykytaiteilijoihin, heidän teoksiinsa ja ajatuksiinsa teosten takana. Innostuin nykytaiteesta niin paljon, että aina Helsingissä käydessäni minun on pakko käydä Kiasmassa. Hankin myös Museokortin. Sairasloman aikana pysähdyin toden teolla pohtimaan mitä tulevaisuudessa aion tehdä. Pohdin erilaisia vaihtoehtoja, tutkin missä ammatissa olisin hyvä ja mikä tekisi minut onnelliseksi.

Päätös yrittäjyydestä

Heikki Jokisen kirjan Graafikon eväät – Mitä jokaisen kuvittajan ja sarjakuvantekijän tulee tietää luettuani ymmärsin, että oman yrityksen perustaminen tulisi olemaan luonnollinen jatkumo opiskelujen päätyttyä. Koen, että omassa yrityksessäni voin parhaiten tuoda osaamiseni esiin ja luonteelleni sopii parhaiten hallita kokonaisuuksia itsenäisesti – saan palvella asiakkaitani parhaalla mahdollisella tavalla sekä myöskin joustaa tarvittaessa esim. hinnoittelussa. Ajatus yrityksen perustamisesta oli muhinut ajatuksissani jo kauan tätä aiemmin, mutta vasta nyt se alkoi hahmottua todelliseksi.

Yrittäjyys on jatkuvaa opiskelua

Kun olin päättänyt oman yrityksen perustamisesta, aloin lukemaan myös yrittämistä käsitteleviä kirjoja. Tässä muutamia mainitakseni joilla pääsee alkuun:

  • Yritä edes, 32 syytä ryhtyä yrittäjäksi, Jaakko Lyytinen, Kirsi Piha
  • Avain omaan yritykseen, Terho Puustinen
  • Yrittäjän talousopas, Lasse Karjalainen
  • 4 tunnin työviikko, Timothy Ferris (Hyvä kirja ajanhallinnan suunnitteluun!)
  • Mikä tekee yrittäjästä menestyvän, Perusyrittäjästä superyrittäjäksi, Eero Lehti…

Yritysidean kehittyminen

Kun olin saanut opintoni päätökseen Helsinki Design Schoolissa joulukuussa 2015, tein liiketoimintasuunnitelman ja kävin keskustelemassa siitä Ensimetrissä. Siellä sain yritysideastani hyvää palautetta ja minuun uskottiin. Sain myös kysyä kaikkea mahdollista mitä yrittämisessä ja yrityksen perustamisessa minua askarrutti. Liiketoimintasuunnitelmaa laatiessa tuli mietittyä tarkkaan miten aion erottautua muista saman alan yrityksistä ja mitkä ovat yritykseni arvot eli millainen brändini on. Lisäksi mietin rahoitusta, yritykseni resursseja ja sitä miten aion hinnoitella työni.

Yritykseni perustaminen

Ensimetrissä käynnin jälkeen perustin toiminimen huhtikuussa 2016 ja liityin Yrittäjien jäseneksi. Tämän jälkeen aloin tehdä välttämättömiä hankintoja yritykselleni, opiskelin uusien ohjelmien käyttöä, tein yritykselleni nettisivut, painatin käyntikortit ja otin somen haltuun. Kannatti käydä myös Pasi Raution Markkinointi-iltamissa! Sieltä sain hyviä ideoita markkinointiin, mikä onkin seuraava askel yritykseni kehittämisessä.

Hyödyllisiä nettiosoitteita alkaville yrittäjille:

  • http://yrityksen-perustaminen.net/toiminimen-perustaminen/
  • https://yrityssuomi.fi/
  • https://www.yrittajat.fi
  • https://www.ukko.fi/blogi/
  • https://www.facebook.com/markkinointi-iltamat

Älä yritä yksin

2017 syksyllä ilmoittauduin mukaan ValmennusMajakan ja TE-toimiston järjestämään ilmaiseen puoli vuotta kestäneeseen uusille yrittäjille suunnattuun Startup-pajaan. Tässä koulutuksessa keskityttiin kehittämään omaa yritystoimintaa eteenpäin. Noin kerran kuussa järjestettiin lähikoulutuspäivä, jonka aiheina olivat mm. tuotteistaminen, myynti ja markkinointi, talous, tuotekehitys, johtaminen, verkostoituminen ja kansainvälisyys. Tehtävät liittyivät oman yrityksen kehittämiseen. Koulutuksen aikana ja sen jälkeen, sain paremmin tietoa siitä, mihin minun kannattaa yrityksessäni keskittyä ja samalla opin miten kehitän yritystäni jatkossa itsenäisesti. Sain myös tärkeitä neuvoja markkinointiin liittyen. Mutta ehdottomasti tärkein ja hyödyllisin asia oli kuitenkin se, että tutustuin kurssilla muihin yrittäjiin, jotka olivat samassa vaiheessa kanssani yrityksensä kanssa. Saimme arvokasta tukea ja neuvoja toisiltamme. Päätimme jopa jatkaa yhteisiä tapaamisia vielä kurssin jälkeenkin. Voin kyllä lämpimästi suositella vastaavanlaisia kursseja.
Kurssin jälkeen oma yritystoimintani harppasi ison askeleen eteenpäin!
 
Tutustu yritykseeni täältä!

Miksi perustin oman yrityksen?

Käyntikortit pöydällä Millanen Design

Perustin yritykseni Millanen Design huhtikuussa 2016. Minua voi hyvin kutsua alan vaihtajaksi. Olen opiskellut media-alaa, olen ollut pitkään myyntityössä sisustusalalla ja nyt keskittänyt työni graafiseen suunnitteluun. Mielessäni oli pyörinyt oman graafisen suunnittelun toimiston perustaminen jo jonkin aikaa, jotta saisin osaamiseni tuotua paremmin esiin. Graafinen suunnittelu on alana sellainen, mikä kiinnostaa minua eniten, monipuolisine työtehtävineen.

Kun valmistuin vuonna 2004 medianomiksi TTVO:lta, olin tuolloin varma, että olisin hetken töissä kohentamassa talouttani ja jatkaisin koulunkäyntiäni sitten lavastajaksi tai sisustussuunnittelijaksi. Etenin kuitenkin työpaikallani, eräässä rautakaupassa, nopeasti kassatyöntekijästä kuukausipalkkaiseksi vastuumyyjäksi sisustusosastolle ja kouluttauduin TAKK:n kautta työn ohella oppisopimuksella sisustusmyyjäksi.

Matkustelu ja valokuvaus vei mennessään

Innostuin myös paljon matkustelemisesta ja valokuvaamisesta. Olin mm. kuukauden reppureissuilla Thaimaassa muutamaan otteeseen ilman sen kummempia suunnitelmia. Tietysti halusin kokea myös suurkaupunkien hulinan Bangkokissa, Pariisissa, Barcelonassa ja Lontoossa. Panostin valokuvaamiseen ostamalla paremman valokuvauskaluston. Matkustelu on avartanut huimasti maailmankatsomustani ja saan matkoista sekä sieltä otetuista kuvista inspiraatiota töihini yhä vieläkin.

Kokemusta myyntityöstä

Kokemusta myyntityöstä ja sisustamisestakin on kertynyt yli kymmenen vuoden ajalta. Myyjän työssäkin huomioin graafisen suunnittelun merkityksen. Olen kohdannut työssäni sekä hyvää että huonoa pakkaussuunnittelua ja olen nähnyt erilaisten myyntikampanjoiden tehon esillepanoineen, mikä osaltaan auttaa minua toimimaan paremmin jatkossa graafisen suunnittelun parissa, pakkauksien ja markkinointimateriaalien suunnittelussa.

Päätös yrittäjyydestä

2015 päätin kaivaa unelmani oman yrityksen perustamisesta taas esiin ja hakeuduin Helsinki Design Schooliin opiskelemaan graafisen suunnittelun tutkinnon, jotta saisin päivitettyä tietokonetaitoni, osaamiseni ja tietouteni alan tämän hetken trendeistä ja suuntauksista ajan tasalle. Koulu oli juuri sellainen kuin olin toivonutkin. Opettajat ovat alansa parhaimmistoa ja opetus laadukasta. Osallistuin vielä tammikuussa 2016 samaisen koulun Fashion Film –kurssille, jonka opettajana toimi Paola Suhonen. Kun valmistuin koulusta joulukuussa 2015, aloin heti suunnittelemaan oman yritykseni perustamista.

Yrittäjyys on jatkuvaa opiskelua

Tietoa yrittämisestä ja yrityksen perustamisesta olen saanut yrittäjävanhemmiltani ja itse aktiivisesti opiskelemalla työn ohessa. Myös graafinen suunnittelu itsessään on jatkuvaa opiskelua ja ajantasalla pysymistä. Odotan innolla miten Millanen Design saa jalansijaa graafisen suunnittelun ja kuvittamisen laajalla ja laadukkaalla kentällä. Pyrin ainakin panostamaan töissäni laatuun ja suunnittelun yksilöllisyyteen täydellä 100%:lla.

Lue lisää yrittäjyydestäni!

error: Content is protected !!