Törmään graafisena suunnittelijana usein siihen tilanteeseen, jossa yritykselle pitäisi suunnitella vain nopeasti uudet nettisivut, promovideo tai esite, mutta yrityksen brändiä ei ole vielä aloitettu miettimään. Suunnittelutilanteissa kysyn asiakkaaltani suunnittelun kannalta oleellisia kysymyksiä, joiden avulla pääsen sisälle siihen, mitä sanomaa ja minkälaista tyyliä minulta graafikkona haetaan.
Pian huomaan, että ongelmaksi muodostuukin usein se, että yritykselle itselle ei jää selkeää punaista lankaa, jonka mukaan jatkossa suunnittelutyöt tehdään. Tuloksena onkin usein sekavaa ”sillisalaattia”, kun mukaan tulee monta suunnittelijaa sekoittamaan pakkaa.
Miksi yhtenäinen ilme ja viestintä on sitten tärkeää?
- Yhtenäinen ilme auttaa asiakastasi tunnistamaan ja muistamaan yrityksesi.
- Se antaa myös yrityksestäsi ammattimaisen ja luotettavan kuvan.
- Yhtenäinen ilme helpottaa sinua asiakashankinnassa, kun sekä yrityksesi ilme että markkinointi kertovat samaa tarinaa asiakkaallesi.
- Hyvin suunniteltu yritysilme ja brändi auttaa liiketoimintaasi kasvamaan.
- Sinun on helpompaa suunnitella ja toteuttaa mm. asiakashankintaa, markkinointia, nettisivuja sekä sosiaalista mediaa, kun sinulla on selkeästi mietittynä kenelle myyt, mitä myyt ja miksi myyt sekä tiedät täsmälleen miten haluat tulla esiin, koska voit käyttää apunasi brändikäsikirjaasi.
Siksi päätin suunnitella yrittäjille räätälöidyn verkkokurssin brändäyksestä.
Brändäyskurssilla suunnitellaan ja kehitetään yrityksesi sanomaa, määritellään ihanneasiakkaasi, opiskellaan brändäyksen perusperiaatteet, saadaan ideoita omaan persoonalliseen brändin rakentamiseen sekä visuaaliseen suunnitteluun ja kootaan kaikki oleellinen tieto yhteen brändikäsikirjaksi.
Sen avulla mm. nettisivujen tekeminen, markkinointimateriaalien suunnitteleminen sekä yrityksestäsi viestiminen helpottuvat huomattavasti. Brändikäsikirjaan kootaan mm. yrityksesi sanoma ja markkinointiviestisi, yrityksesi suuntaviivat ja tavoitteet, unelmien asiakkaasi avatar sekä tiedot yrityksesi visuaalisuudesta (fontit, logot, kuvat, värit yms.).
Tämän jälkeen lähdemme lisäämään brändisi tunnettavuutta ja markkinoimaan sekä myymään palveluitasi ilman suuria markkinointibudjetteja. Keskitymme luonnollisen näkyvyyden lisäämiseen mm. nettisivujesi kautta. Markkinointisi tulisi olla brändisi näköistä, tyylistä ja sellaista, jota haluat mielelläsi tehdä ja se ei vie liiallisesti omaa aikaasi.
Brändäyskurssilla opit mm. seuraavia asioita:
- Opit pohtimaan ja kehittämään omaa persoonallista brändiäsi.
- Opit määrittelemään yrityksesi suuntaviivat.
- Opit mitä brändääminen tarkoittaa ja mitä kaikkea sisältyy sisäiseen ja ulkoiseen brändäämiseen.
- Tiedät mistä hyvä brändi koostuu.
- Opit suunnittelemaan brändiäsi kokonaisuutena.
- Opit valitsemaan brändillesi oman visuaalisen tyylin eli brändillesi sopivat värit, fontit ja kuvat.
- Opit miten lisäät yrityksesi tunnettavuutta brändisi avulla.
- Opit myymään ja markkinoimaan tuotteitasi / palveluitasi luonnollisesti tyrkyttämättä.
Kurssin aikana teet yrityksellesi brändikäsikirjan
Teet brändäyskurssin aikana yrityksellesi brändikäsikirjan, johon kootaan sekä yrityksesi ydinsanoma että tyyli. Brändikäsikirja toimii ohjenuoranasi kaikessa yrityksesi mainonnassa, markkinoinnissa, myynnissä, asiakashankinnassa, pakkaussuunnittelussa, sosiaalisessa mediassa yms. Pystyt jatkossa briiffaamaan helposti muut suunnittelijasi sekä yhteistyökumppanisi ja yritysilmeesi pysyy yhtenäisenä.