Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Brändisi on muutakin kuin vain logo

Näillä 4 vinkillä pääset brändäyksessä alkuun!

Normaalisti, kun kuullaan puhuttavan brändäämisestä, ajatellaan, että se tarkoittaa yrityksen logoa, fontteja, värimaailmaa ja sitä millaisia kuvia yritys käyttää markkinoinnissaan, nettisivuillaan ja viestinnässään. Tämä pitää kyllä paikkansa, mutta usein unohdetaan, että brändäykseen kuuluu paljon muutakin.

”Yleisösi kertoo oletko luonut brändin. Brändin tekee asiakkaat, jotka ostavat sinulta eivätkä muilta ja jakavat muille olemassaoloasi.” (Danielle McWaters)

Mitä voimme tehdä vahvistaaksemme brändiämme? Voimme antaa asiakkaillemme positiivisia kokemuksia yrityksestämme – muistoja, tarinoita ja hyvän kanssakäymisen kokemuksen.

Voit miettiä yrityksesi brändin rakentamista seuraavilla kysymyksillä:

1. Määritä paikkasi markkinoilla.

Miksi yrityksesi on olemassa? Mitä uutta se tuo mukanaan? Mihin asiakkaan ongelmaan yrityksesi antaa ratkaisun? Minkälaisen muutoksen asiakas kokee yrityksesi kautta?

2. Tiedä ja tunne kohderyhmäsi.

Minkä tyyppisiä ihmisiä yrityksesi kerää ympärilleen? Millainen on ihanneasiakkaasi ja millainen se ei ole? Miten houkuttelet ihanneasiakkaita ympärillesi? Mikä saa asiakkaasi palaamaan asiakkaaksesi uudelleen?

3. Luo strategia, jolla on tarkoitus.

Miten tavoitat ihanneasiakkaasi markkinoinnillasi? Miten herätät asiakkaissasi haluamiasi tunteita? Miten asiakkaasi tunnistaa sinut sähköpostistasi? Miten pysyt johdonmukaisena, mutta samalla ajankohtaisena?

4. Kehitä visuaalinen identiteettisi.

Mitä logosi kuvastaa? Millaista väripalettia yrityksesi käyttää? Mitä tunteita yrityksesi haluaa herättää kuvien avulla? Mitkä fontit tukevat yrityksesi sanomaa parhaiten? Millaisella äänensävyllä puhut asiakkaillesi?

Mieti edellisiä kysymyksiä yrityksesi brändäyksen näkökulmasta ja tee itsellesi moodboard esim. Pinterestistä löytämilläsi kuvilla. Käytä tätä moodboardia apunasi yrityksesi brändin yhtenäistämisessä ja ota se mukaan myös palavereihin graafikkosi kanssa. Moodboardin avulla pääsette nopeammin ”samalle aaltopituudelle” ja saavutatte tehokkaammin tuloksia.