Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Miksi yksinyrittäjän kannattaa brändätä yrityksensä ja osaamisensa?

Yksinyrittäjä hyötyy yrityksensä ja osaamisensa brändäämisestä yhtä paljon kuin isompikin yritys. Persoonallisen brändin avulla yrittäjä pystyy kasvattamaan myyntiään ja lisäämään asiakasmääräänsä sekä lisäämään tuottavuuttaan keskittämällä palvelunsa ja tuotteensa ydinosaamisensa ympärille. Tässä artikkelissa kerron miksi yksinyrittäjän kannattaa brändätä osaamistaan ja esittelen yhden vaihtoehdon, miten yksinyrittäjän kannattaa aloittaa brändääminen vaivattomasti.

Miksi yksinyrittäjän kannattaa brändätä yrityksensä ja osaamisensa?

Brändääminen on sekä syvällistä itsensä tutkiskelua, että sitä miten markkinoit yritystäsi ja osaamistasi. Brändisi tarkoituksena on tehdä yrityksesi löytäminen helpoksi unelmiesi asiakkaille esimerkiksi käyttämällä oikeita sanoja markkinoinnissasi.

Kun kohdistat viestisi tietylle yksittäiselle kohderyhmälle, viestisi omaksutaan helpommin, se koskettaa ja asiakkaastasi tuntuu siltä, kuin puhuttelisit sanoillasi suoraan häntä.

Sinulla pitää olla ensin hyvin selkeä ajatus siitä, mitä arvoja sinulla on, mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä ja mihin asioihin haluat keskittyä, jotta voit lähteä markkinoimaan yritystäsi tehokkaammin niille asiakkaille, jotka ovat eniten kiinnostuneita tuotteistasi ja palveluistasi.

Kun yritykselläsi on persoonallinen brändi suunniteltuna, sinun on helpompi erottua kilpailijoistasi. Brändisi avulla pystyt kertomaan millaista palvelua ja laatua asiakkaasi sinulta saa, kun he ovat tekemisissä yrityksesi kanssa.

Rakennat myös omaa mainettasi ja asiantuntijuuttasi persoonallisen brändisi avulla. Sinulta on helpompaa ostaa uudelleen, kun asiakkaasi luottavat sinuun ja tietävät saavansa sinulta tietynlaisen palvelun tai tuotteen, eikä laatu vaihtele.

Oletko itse kokenut joskus sellaisen tilanteen, että olet joutunut pettymään johonkin palveluun tai tuotteeseen, kun se ei enää ollutkaan samanlainen mitä se oli ensimmäisellä kerralla? Eikö olekin ärsyttävää?

Kun asiakkaasi tietävät mitä he saavat sinulta vastineeksi rahoilleen ja ovat tyytyväisiä tuotteisiisi, palveluihisi ja niihin tuloksiin, joita luot asiakkaillesi, asiakkaasi ovat valmiita maksamaan sinulle enemmän ja pystyt palvelemaan heitä korkeammilla hinnoilla.

Kun olet suunnitellut yrityksellesi persoonallisen brändin, pääset korkeampaan energiatilaan eli saat vähemmällä “vaivalla” enemmän aikaiseksi. Näin saat vapautettua itsellesi enemmän aikaa ja keskityt vain tärkeisiin työtehtäviin.

Ihmisten tulisi tietää sinun olemassaolostasi enemmän. Tätä voit tehdä somen, blogin ja nettisivujesi kautta, mutta ensin sinulla pitää olla selkeä viesti mitä kerrot näissä kanavissasi. Muuten markkinointiyrityksesi valuvat hukkaan ja menetät rahaa turhaan mainontaan.

Ei ole järkeä markkinoida kaikkea kaikille, koska tällöin et saa mitään keneltäkään.

Siirry seuraavalle tasolle yrittäjyydessäsi!

Sinun ei yksinyrittäjänä kannata ostaa tuhansien eurojen suunnitelmaa brändistäsi mainostoimistoilta, koska kaikkein suurimman vaikutuksen teet, kun suunnittelet brändisi itse.

Brändin suunnitteleminen itsenäisesti voi tuntua kuitenkin ylitsepääsemättömän vaikealta ja aikaa vievältä puuhalta. Sitä sen ei kuitenkaan tarvitse olla.

Olet saattanut pärjätä yrittäjänä ihan hyvin ensimmäisistä vuosista tähän päivään asti ilman brändäystäkin. Olet saanut laskut maksettua ja elänyt niukasti. Saatat joutua tekemään välillä pidempää päivää.

Välillä sinusta tuntuu, että et saa aikaasi millään riittämään kaiken maailman sometteluun yms. ja läheisesikin kaipaisivat enemmän läsnäoloasi. Olet aina töissä tai vähintäänkin ajattelet työasioita.

Yrität tehdä joka päivä ihmeitä, mutta tunnet pikkuhiljaa uupuvasi rakastamasi työ äärelle.

Sinulla kuluu liian paljon aikaa asioihin, joiden pitäisi olla sinulle todella selkeitä, kuten esimerkiksi uutiskirjeiden kirjoittamiseen ja somen päivittämiseen, koska sinulla ei ole ollut aikaa miettiä yrityksesi brändikuvaa ja olet päättänyt mennä eteenpäin niillä taidoilla jotka osaat.

Olen itse graafisena suunnittelijana tiedostanut tämän ongelman sekä uusien yrittäjien että yksinyrittäjien keskuudessa ja voin sanoa, että et ole tämän ongelman kanssa yksin.

Nyt on aika siirtyä yrittäjyydessäsi seuraavalle tasolle. Vapauta itsellesi enemmän aikaa ja suunnittele kaikki itsellesi selkeäksi persoonallisen brändisi avulla.

Opi miten menestyvät, pitempään alalla olevat yrittäjät tekevät työnsä uupumatta ja saavat parempia tuloksia aikaan tekemällä vähemmän töitä. He nauttivat elämästään enemmän ja ovat onnellisempia, koska he eivät koe stressiä rahan tai ajan puutteen takia.

He ovat panostaneet kouluttautumiseensa ja ovat pyytäneet ajoissa apua muilta, jotka ovat olleet heitä pidemmällä. He ovat saaneet muilta yrittäjiltä arvokkaita neuvoja, joiden avulla he ovat pystyneet kehittämään yritystään uudelle tasolle.

Panosta omaan osaamiseesi ja itsesi kouluttamiseen

On olemassa monia koulutuksia, jotka opettavat kädestä pitäen miten sinun kannattaa suunnitella brändi yrityksellesi. Itse olen käynyt useita suomalaisia ja ulkomaisia brändikursseja sekä mindsetkursseja oman ammattitaitoni kehittämisen takia ja törmännyt siihen kuinka paljon ne eroavat sisällöiltään toisistaan.

Olen testannut erilaisia yrittäjille suunnattuja verkkokursseja itse ja tullut siihen tulokseen, että halusin tehdä yrittäjille oman brändäyskurssin, jossa keskitytään yrityksen kehittämiseen monipuolisemmin.

Pelkkä persoonallisen brändin luominen ei riitä, vaan yritystä pitää osata myös markkinoida ja myydä, jotta yrityksesi löydetään paremmin.

Tämän lisäksi kannattaa kehittää myös omaa mielenhallintaa eli mindsettiä, jotta saat enemmän energiaa toteuttaa suunnitelmasi ja pystyt onnistumaan tavoitteissasi paremmin.

Jotta saat brändisi suunnittelusta kaiken hyödyn irti, kannattaa kaikki kirjata itselle ylös brändikäsikirjaksi ja suunnitella yritykselle brändistrategia, jonka mukaan etenet.

Tarvitset brändisi suunnitteluun myös apua ja tukea muilta, koska brändisi löytää lopullisen muotonsa muiden yrittäjien ja asiakkaidesi kautta.

Kaikkea tätä saat tulemalla mukaan Brändistä voimaa yrityksesi kasvuun! -ryhmävalmennukseeni.

Brändistä voimaa yrityksesi kasvuun! -valmennus näyttää sinulle kädestä pitäen miten pystyt suunnittelemaan yrityksellesi persoonallisen ja selkeän brändin kuudessa viikossa eli juhannukseen mennessä!

Pidä kuitenkin kiirettä, sillä ilmoittautuminen ryhmävalmennukseen päättyy ensi sunnuntaina 16.5 2021. Aloitamme uusien brändien suunnittelemisen kaikki yhdessä samaan aikaan 17.5 2021.

  1. Ensimmäisellä viikolla analysoidaan yrityksesi nykytila ja mietitään mihin suuntaan sitä halutaan kehittää. Käymme läpi myös sitä mitä kaikkea sisältyy menestyvän yrittäjän mindsettiin.
  2. Sitten suunnitellaan yrityksellesi persoonallinen brändi. Miten haluat brändisi näkyvän muille? Miten erotut kilpailijoistasi? Pohditaan mikä on yrityksesi erityispiirre eli kilpailuetu ja määritellään yrityksesi brändistrategia. Rakennamme kahden viikon aikana brändisi perustukset. Selvität työkirjaa apunasi käyttäen mm. mitä teet, kenelle teet ja miksi teet.
  3. Sitten rakennetaan brändi-identiteetti eli ulkoasu, muoto, värit, typografia ja kuvakerronta. Tähän käytämme aikaa kaksi viikkoa.
  4. Ja lopuksi kokoamme kaiken brändikäsikirjaan, jotta sinun on jatkossa helppo löytää kaikki oleellinen brändiisi liittyvä aineisto yhdestä paikasta, mikä helpottaa sinua jatkossa, kun olet tekemässä mainontaa ja sisältöä someen ja nettisivuillesi. Lisäksi saat vinkkejä yrityksesi markkinointiin ja myyntiin. Miten kerrot brändiviestiäsi maailmalle?
error: Content is protected !!