Näin autat asiakastasi tekemään ostopäätöksen nopeammin

Asiakkaasi ostopäätökseen vaikuttaa moni asia. Näitä ovat muun muassa tuotteesi tai palvelusi hinta, kuinka hyvin asiakkaasi uskoo, että tuotteesi tai palvelusi pystyy auttamaan häntä ja oletko sinä hänelle se oikea palveluntarjoaja. Tämän artikkelin luettuasi ymmärrät miten pystyt auttamaan asiakastasi ostopäätöksen tekemisessä, ymmärrät asiakkaasi läpikäymää ajatusprosessia paremmin ja osaat vastata asiakkaasi yleisimmin esittämiin kysymyksiin ja uskomuksiin, jotka voivat vaikuttaa ostopäätöksen teossa.

Näin autat asiakastasi tekemään ostopäätöksen nopeammin

Asiakkaasi käy ostopäätöstä tehdessään läpi monimutkaisen ajatusprosessin. Jokainen asiakas on erilainen ja pitää muistaa, että asiakkaasi ovat myös eri vaiheissa ostoprosessissaan, kun he ovat tutustuneet tuotteeseesi tai palveluusi.

Ostoprosessissa on usein nähtävissä neljä vaihetta:

  1. Ensimmäisessä vaiheessa asiakas ei ole vielä tietoinen, että hänellä on jokin ongelma tai este hänen tiellään, jotta hän pystyisi saavuttamaan unelmansa tai tavoitteensa.
  2. Toisessa vaiheessa asiakas tiedostaa esteen ja etsii tietoa, miten sen yli pääsee.
  3. Kolmannessa vaiheessa hän vertailee eri vaihtoehtoja päästä esteen yli.
  4. Viimeisessä vaiheessa hän on valmis tekemään ostopäätöksen.

Ostoprosessin ei välttämättä tarvitse kunkin asiakkaan kohdalla kestää kovinkaan kauaa. Jotkut ovat ajattelussaan pidemmällä ja tiedostavat nopeammin, että he saavat parhaimmat tulokset ottamalla vastaan ulkopuolista apua. Toiset taas haluavat ensin yrittää itse ja jos he epäonnistuvat tai eivät ole tyytyväisiä tuloksiinsa, kysyvät vasta sitten apua muilta.

Paras tapa myydä tuotetta tai palvelua on itseasiassa asiakkaan auttaminen. Jos tuotteesi tai palvelusi auttaa asiakastasi täsmällisesti hänen ongelmassaan, asiakkaasi ei välttämättä edes tarvitse vertailla muita vaihtoehtoja. Vakuuta hänet tuotteesi tai palvelusi toimivuudesta.

Meillä on luontainen taipumus lopettaa kuunteleminen heti ja sulkea korvamme, jos meistä alkaa tuntumaan siltä, että meille ollaan myymässä jotain. Joten vältä suoraa myyntiä ja myyntiin viittaavien sanojen käyttöä, kuten osta tai tilaa tästä, varsinkin ostoprosessin ensimmäisissä vaiheissa. Käytä näiden sijasta mieluiten asiakastasi auttavia sanoja kuten tutustu tai lue lisää.

Ostoprosessin viimeisessä vaiheessa on hyvä antaa suora kehotus ostopäätöksen tekemiseen.

Voit auttaa asiakastasi ostopäätöksen tekemisessä tuotteesi tai palvelusi laskeutumissivulla, myyntisivulla, blogissasi, henkilökohtaisesti myymälässäsi tai puhelin- tai videokeskustelussa. Voit esimerkiksi kertoa asiakkaallesi mitä hyötyä hän tulee kokemaan tuotteestasi tai palvelustasi.

Voit myös hälventää asiakkaasi epäilyksiä kertomalla omia ja muiden asiakkaidesi kokemuksia tuotteesta tai palvelustasi.

Valmistele heitä ostamaan tarjoamalla vastaukset heidän useimmin esittämiin kysymyksiinsä.

Myyminen on kaikkein voimakkain tapa auttaa asiakastasi, koska tuotteesi tai palvelusi ostaminen auttaa asiakastasi pääsemään hänen esteensä yli nopeammin ja tehokkaammin.

Älä koskaan yritä pyörtää asiakkaasi päätöstä tai rukoilla heitä tulemaan asiakkaaksesi tai ostamaan sinulta. Vain asiakas itse tietää, onko hän valmis siirtymään seuraavalle tasolle ostoprosessissaan.

Et voi koskaan menettää unelmiesi asiakasta.

Anna intuitiosi johdattaa myyntiprosessin etenemisessä. Luota itseesi ja tiedä mitä olet tekemässä. Itsevarmuutesi ja oma energiasi vaikuttavat suuresti siihen miten asiakkaasi kokee sinut ja tuotteesi tai palvelusi. Voit omalla energiallasi joko auttaa asiakastasi tai vaikeuttaa ostoprosessin etenemistä.

Ajattele, että jokainen asiakaskohtaaminen on mahdollisuutesi oppia ja kasvaa. Keskity asiakkaaseesi. Ole hänelle rehellinen.

Lue lisää: Asiakashankinnan 3 parhainta vinkkiä.

Näin vastaat asiakkaasi yleisimpiin vastaväitteisiin

  1. ”Minulla ei ole varaa. Tuotteesi tai palvelusi on liian kallis minulle.”

Energia tämän väitteen takana kumpuaa uskomuksesta, että asiakas ei usko itse olevansa tuotteesi tai palvelusi arvoinen.

Jos asiakkaasi on valmis ostamaan, hän keksii kyllä keinon miten hän sen pystyy ostamaan.

Älä alenna tuotteesi tai palvelusi hintaa, koska silloin asiakkaasi ei pidä sitä arvokkaana ja hyödyllisenä. Liian halvat tuotteet tai palvelut herättävät asiakkaassa epäilyn, halvalla ei saa hyvää.

Yleensä ”minulla ei ole varaa” -väitteen taustalta löytyy jokin seuraavista uskomuksista:

  • asiakas ei usko, että sinä olet oikea henkilö auttamaan häntä
  • asiakas ei luota siihen, että tuotteesi tai palvelusi voi auttaa häntä
  • asiakas ei usko, että hän pystyy pääsemään esteensä yli ja saa haluamiaan tuloksia.

Ota nämä uskomukset huomioon jo ostoprosessin alkuvaiheessa.

  1. ”En usko, että saan tuloksia tai että se toimii.”

Tämän uskomuksen taustalla lymyää itsensä sabotoiminen, jota asiakas on voinut harjoittaa jo useita vuosia. Hän saattaa pelätä myös epäonnistumista.

Sinun tehtävänäsi on auttaa häntä pääsemään yli siitä pelosta, että hän tekee vääriä päätöksiä. Asiakkaasi ei voi epäonnistua, jos hän kokeilee tuotettasi tai palveluasi. Hänen täytyy kuitenkin ymmärtää, että hänen täytyy tehdä oma osansa ja sinä teet oman osasi.

Auta asiakastasi ymmärtämään, mitä hänen tulee tehdä, jotta hän saa tuloksia ja pystyy ratkaisemaan ongelmansa.

Tarjoa tuotteellesi tai palvelullesi takuu.

  1. ”Nyt ei ole oikea aika. Minulla ei ole aikaa juuri nyt.”

Tämän uskomuksen taustalla on odottamisen energia. Asiakas ei pidä itseään tai ongelmaansa tarpeeksi tärkeänä. Hän laittaa kaikki muut ihmiset ja asiat etusijalle.

Hän keksii itselleen tekosyitä olla aloittamatta, kuten että hänellä on perhehuolia tai hänestä ei ole menestymään, koska hän ei ole käynyt hienoja kouluja.

Asiakkaan täytyy päättää mihin asioihin hän haluaa keskittyä ja mitä hänen tulisi tehdä, jotta hänen haaveensa voisi toteutua. Kaikki on mahdollista. Asiakkaasi pitää vain ensin päättää mitä hän haluaa.

  1. ”Minun täytyy miettiä…”

Tämän ajatuksen takana on usein meille opetettu vanhanaikainen tapa, että meidän pitää odottaa yön yli, kun olemme tekemässä tärkeitä päätöksiä. Asiakkaasi saattaa myös pelätä päätöksen tekemistä, eikä luota itseensä.

Hän saattaa haluta kysyä puolisonsa mielipidettä ennen ostopäätöksensä tekemistä. Pitää kuitenkin muistaa, että usein puolisomme eivät ole perehtyneet tuotteeseen tai palveluun tarpeeksi, jotta he voisivat kunnolla olla avuksi päätöksen teossa.

Kumppanimme haluavat nähdä meidät onnellisina ja usein tukevat meitä. Puolisomme eivät kuitenkaan ole yrityskumppaneitamme. Voimme kysyä muiden mielipidettä, mutta meidän pitää tehdä ostopäätöksemme itsenäisesti sen tiedon pohjalta mitä tiedämme.

Voit auttaa asiakastasi tekemään ostopäätöksen nopeammin tarjoamalla hänelle jonkin edun tai bonuksen, jos hän tekee päätöksensä nopeasti. Palkitse asiakkaita, jotka tietävät mitä haluavat ja ovat valmiita käärimään hihansa välittömästi. He ovat unelmiesi asiakkaita.

  1. ”Osaan tehdä tuon itsekin. Minun ei tarvitse maksaa mitään saadakseni hyviä tuloksia.”

Tämän ajatuksen takana on rahan menettämisen pelko tai asiakas ei yksinkertaisesti arvosta tuotettasi tai palveluasi.

Asiakas ei myöskään arvosta omaa aikaansa. Hän ei ole ottanut huomioon kuinka paljon hän menettää rahaa, kun hän googlettaa ja yrittää opetella kantapään kautta kaiken itse. Häneltä valuu satoja tunteja elämästään hukkaan, kun hän ei halua muiden apua.

Voit auttaa asiakastasi pääsemään tämän asian yli kysymällä häneltä minkä päätöksen hän on tehnyt koskien tulevaisuuttaan. Älä yritä puhua häntä ympäri. Hänen pitää itse valita oma polkunsa. Haluaako hän saada tuloksia nopemmin vai hitaasti omaan tahtiinsa.

Jos haluat oppia lisää mm. asiakashankinnasta ja brändäämisestä, tule mukaan ilmaiseen yksityiseen Facebook-ryhmääni Sielukkaat SUPERyrittäjät.

Jaa artikkelia myös somessa:

Miten luot selkeyttä liiketoimintaasi?

Onko sinulle tullut joskus vastaan sellainen tilanne, että sinulla on paljon ideoita mitä kaikkea haluaisit kokeilla ja tehdä yrityksessäsi, mutta loppujen lopuksi muserrut niiden kaikkien ideoiden ja tehtävälistojen alle, etkä saa aikaiseksi sitä tulosta mitä lähdit hakemaan?

Tärkein asia miten voit saavuttaa unelmasi ja tavoitteesi sekä luoda selkeyttä liiketoimintaasi on se, että tiedät kuka olet, mitä asioita arvostat elämässäsi, tiedät vahvuutesi ja heikkoutesi sekä tiedät mitä haluat saavuttaa elämässäsi. Tiedät mikä on tärkeää, arvostat itseäsi ja haluat todella toteuttaa unelmasi. Ja keskityt juuri näihin asioihin.

Tiedä kuka olet

Kuvittele itsesi viiden vuoden päähän. Millainen ihminen haluaisit tuolloin olla? Mitä haluaisit tehdä työksesi? Mihin asioihin haluaisit keskittyä? Millaista elämäntapaa eläisit? Miten käyttäytyisit asiakkaitasi ja perheenjäseniäsi kohtaan? Mikä olisi sinulle tärkeää elämässäsi? Mitä asioita arvostaisit tuolloin eniten?

Kuvittele parasta versiota itsestäsi ja unelmoi isosti. Olet ansainnut kaiken sen mitä nyt kuvittelet.

Menestyvät ihmiset ja unelmansa toteuttavat ihmiset elävät tulevaisuuden elämäänsä jo nyt. Meillä on valta itse päättää mitä haluamme omassa elämässämme tehdä ja minkälaisia ihmisiä olla, ja ainoastaan meillä itsellämme on valta päättää toteutuuko se vai ei.

Tämän hetkiset olosuhteemme heijastelevat eilispäivän valintojamme, mitä olemme valinneet olla ja tehdä. Kun olemme kasvaneet aikuisiksi, emme voi syyttää ketään muuta kuin itseämme tämän hetkisestä olotilastamme. Jos emme ole tyytyväisiä nykyiseen tilanteeseemme, meillä on mahdollisuus muuttaa sitä.

Kuvittelitko hetki sitten mielessäsi millainen ihminen haluat olla viiden vuoden päästä? Jos et vielä miettinyt sitä niin pysähdy nyt hetkeksi unelmoimaan tulevaisuuttasi.

Mieti sitten, mitä asioita voisit tehdä nyt ollaksesi tuo tulevaisuuden versio itsestäsi.

Menestyvät ihmiset luovat jatkuvasti yhteyden parempaan versioon itsestään tulevaisuudessa. He meditoivat tai tekevät esimerkiksi kävelylenkkejä, joiden aikana ajattelevat itsensä sinne mihin tähtäävät ja todella tuntevat olevansa siellä jo.

Unelmien toteutuminen käynnistyy hieman nurinkurisesti. Meidän pitää ensin tuntea ja kokea asioita, joita haluamme, jotta voimme muuttua ja saada niitä elämäämme.

Myös flow -tila on sinun valittavissasi oleva tunne. Se ei ole tunnereaktio, joka sattumoisin ilmestyy, se ei ole onnesta kiinni.

Tiedä mitä asioita arvostat elämässäsi

Mikä tekee sinut onnelliseksi?

Mikä saa sinut innostumaan tänään?

Merkitykselliset asiat tuovat innostuksen tunnetta, yhteenkuuluvuuden tunnetta, tyytyväisyyttä ja tunnetta siitä, että elämässä on jotain järkeä ja elämässä on jokin tarkoitus.

Menestyvät yrittäjät arvostavat sitä, että he saavat olla inspiroivien ihmisten ympäröimänä, jotta he pystyvät kasvamaan ja kehittymään enemmän.

Koet olevasi tyytyväinen itseesi, kun saat tehdä sitä mitä olet aina halunnut tehdä, kehität itseäsi eli sinulla on mahdollisuus kasvaa ihmisenä sekä sinulla on tehtäviä, joita haluat tehdä täysillä ja panostaa niiden tekemiseen.

Myös turvallisuus, itsemääräävyys ja tasapaino ovat tärkeitä tyytyväisyyttä mittaavia asioita.

Kun opit eron kiireellisen työn ja elämäntyön välillä, olet ottanut ensi askeleen elämän tarkoituksen polulle.

Tiedä mitkä ovat vahvuutesi ja heikkoutesi

Menestyvät yrittäjät tietävät mitä taitoja heidän pitää kehittää.

Ja he osaavat määritellä sen tarkasti. He eivät suunnittele opiskelevansa uusia markkinointitaitoja, vaan he osaavat määritellä sen tarkemmin. He haluavat oppia tekemään toimivampia Facebook -mainoksia.

He valitsevat ensin erikoistumisalan ja keskittyvät sitten jonkin taidon opettelemiseen siitä erikoistumisalasta.

Ja on tärkeää valita se erikoistumisala sen mukaan, mihin haluat elämässäsi tähdätä ja mistä olet oikeasti kiinnostunut.

Esimerkiksi jos olet valokuvaaja ja olet perustamassa omaa yritystä, sinun ei kannata enää keskittyä enempää valokuvauksen opiskeluun, vaan voit miettiä mikä olisi jokin taito mitä sinun olisi hyvä oppia, jotta se taito voisi viedä sinua eteenpäin yritysideassasi.

Voit ajatella esim. että haluat keskittyä enemmän brändisi rakentamiseen, joten on luontevaa valita erikoistumisen aiheeksi markkinointi. Mutta älä ala opiskelemaan markkinointia yleisesti, vaan kavenna se ensin esim. sähköpostimarkkinoinnin opetteluun ja videoiden tekemiseen. Opettele nämä taidot hyvin ja liitä opettelu omaan tekemiseesi yrityksessäsi.

Voit esim. rakentaa sähköpostilistaasi hyödyllisten viikkokirjeiden ja videoidesi avulla. Voit myös kehitellä jäsensivuston videoillesi, joita pääsee katsomaan maksamalla jäsenyydestä.

Eli katso tulevaisuuteesi – määrittele mitä taitoja tarvitset sen saavuttamiseksi – kehitä niitä taitoja järjestelmällisesti.

Jos jätät oman ja yrityksesi kasvamisen satunnaisuuden ja onnen varaan, et voi mitenkään menestyä ja toteuttaa unelmiasi. Tee itsesi ja yrityksesi kehittämisestä pääasia!

Tiedä mitä haluat saavuttaa elämässäsi

Jos menetät yhteyden omaan tulevaisuuteesi ja siihen, ettet voi itse vaikuttaa omaan tulevaisuuteesi, sinusta tulee alisuoriutuja.

Kysy itseltäsi seuraava kysymys: Miten minä voisin palvella muita kaikkein parhaiten ja miten minä voisin tuoda esille oman erityisen panokseni, joka auttaisi maailmaa?

Mikä voisi tuoda eniten arvoa asiakkaillesi?

Miten asiakkaani voisivat hyötyä minusta eniten?

Menestyvät yrittäjät miettivät jatkuvasti, miten he voisivat antaa lisäarvoa, inspiraatiota ja erottua muista. Mieti mikä tekee sinusta yksilöllisen omilla markkinoillasi.

Miten voisit erottua muista ja miten voisit tuoda enemmän lisäarvoa ja hyötyä asiakkaillesi kuin muut.

Menestyvät yrittäjät keskittyvät myös miettimään miten he voisivat suoriutua ja palvella asiakkaitaan kaikkein parhaiten.

Alisuoriutujat keskittyvät itseensä enemmän kuin muiden palvelemiseen. Alisuoriutujat miettivät, ”miten he voisivat suoriutua mahdollisimman vähällä vaivalla, miksi heidän taitojaan ei ole vielä huomattu, mitä he haluavat juuri nyt”.

Menestyvät yrittäjät taas miettivät ”Miten voisin palvella asiakkaitani parhaiten, miten voisin palvella erilailla kuin muut, mitä asiakkaani haluavat juuri nyt”.

Jos ei ole päämäärää, ei ole kasvua. Jos ei ole selkeyttä, ei ole muutosta.

Klikkaa itsesi mukaan kehittämään itseäsi ja yritystäsi!

error: Content is protected !!