Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Asiakashankinnan 3 parhainta vinkkiä

* Sisältää mainoslinkkejä

Tämä artikkeli kertoo sinulle asiakashankinnan 3 parhainta vinkkiä, joita voit alkaa käyttämään heti yritystoiminnassasi. Olet varmasti painiskellut joskus sellaisen asian kanssa, että et tiedä mistä löydät tuotteellesi tai palvelullesi uusia asiakkaita. Minulla on sinulle hyviä uutisia. Sinun ei tarvitse enää koskaan miettiä tätä asiaa enää. Mutta ensin sinun pitää lukea tämä postaus loppuun saakka ja ottaa vinkkini käyttöösi.

Asiakashankinnan 3 parhainta vinkkiä, jotta sinun ei tarvitse enää koskaan miettiä mistä hankkisit itsellesi lisää asiakkaita.

1. Tiedä unelma-asiakkaasi, jotta tiedät ketä etsit, kenelle markkinoit ja miten

Tärkein vinkki asiakashankinnassa on tietää oma unelma-asiakkaasi. Kenelle haluat palvelujasi tai tuotteitasi kaikista eniten myydä ja kuka olisi sinulle se kaikkein optimaalisin ja potentiaalisin asiakas. Kuka hyötyisi tuotteistasi tai palveluistasi eniten? Kenelle olet suunnitellut ne?

Minua auttoi unelma-asiakkaan määrittämisessä hyvin paljon se, kun lopulta ymmärsin, että minun unelma-asiakkaani olen MINÄ 3 – 5 vuotta takaperin. Haluan auttaa yrittäjyyden alkutaipaleella olevia yrittäjiä ja heitä, jotka painiskelevat menestyvän yrityksen pyörittämisessä, mutta myöskin heitä jotka vasta haaveilevat oman yrityksen perustamisesta. Joku saattaa tässä vaiheessa ajatella, että tässähän on nyt monta asiakasryhmää ja tavoitteenahan on etsiä itselleen vain yksi unelmien asiakastyyppi. Mutta itse asiassa, kun tarkemmin ajattelee, niin huomaa, että kyseessähän on yksi ja sama asiakastyyppi, mutta he ovat vain ERI TASOILLA yrittäjyydessään. Kyseessä on sama asiakas. Ensin hän haaveilee yrittämisestä, sitten hän uskaltautuu perustamaan yrityksen ja sen jälkeen tarvitsee apua siinä, että hän pystyy elättämään itsensä ja perheensä yrityksellään hyvin. Kaikkia heitä yhdistää se, että he hyötyvät hyvin saman tyyppisestä sisällöstä ja palveluista.

Puhu asiakkaallesi sillä kielellä ja niillä mielikuvilla, joita hän haluaa tulevaisuudessa saavuttaa. Olen nähnyt joidenkin markkinoinnin asiantuntijoiden puhuvan, että markkinoinnissa on tehokkainta, kun keskittyy korostamaan asiakkaalle myyntitekstissä niitä asioita mistä asiakas haluaa pois. Esim. pois siitä, että pitää joka kuukausi miettiä miten saa pakolliset laskunsa maksettua. Näitä asioita voi myyntitekstissään ohimennen mainita, mutta olen kuitenkin kuullut menestyneiltä yrittäjiltä, että asia on todellisuudessa päin vastainen. He ovat huomanneet, että tehokkainta markkinoinnissa on sittenkin keskittyä kertomaan asiakkaalle siitä positiivisesta tulevaisuudesta, kun heidän ongelmansa on ratkaistu. Myyntitekstissä kannattaa keskittyä kuvailemaan millaista heidän elämänsä tuolloin tulee olemaan. Asiakkaasi haluavat ratkaista akuutin ongelmansa ja todella tietää, että he pystyvät sen tekemään.

2. Markkinoi siellä missä asiakkaasikin ovat

Nyt kun tiedät kenelle markkinoit ja myyt, voit alkaa ”etsimään” unelma-asiakkaitasi. Etsimään sana on laitettu tarkoituksella tässä lainausmerkkeihin sen takia, että sinunhan ei oikeasti kannata etsimällä etsiä asiakkaitasi, vaan mahdollistaa itsesi asiakkaidesi löydettäväksi.

Hengaile siellä missä asiakkaasikin hengailevat ja viettävät aikaansa. Jos olet määritellyt itsesi unelma-asiakkaaksesi 3 – 5 vuotta takaperin, kuten minä olen, voit miettiä, missä sinä vietit tuolloin aikaasi. Mistä etsit tietoa? Ja käytä tätä tietoa hyväksesi.

Esimerkiksi erilaiset Facebookin keskusteluryhmät auttavat sinua tässä kaikkein parhaiten. Tutki erilaisia ryhmiä ja niiden henkeä. Viihdytkö itse siellä ja näetkö kysytäänkö siellä apua sellaisiin ongelmiin, joiden ratkaisemisessa voisit olla avuksi. Vastaa rohkeasti muiden esittämiin kysymyksiin ja luo mielikuvaa itsestäsi asiantuntijana. Kun vastaat, käytä hieman enemmän aikaa vastauksesi muotoilemiseen ja selkeään rakenteeseen. Yritä antaa suoria vastauksia. Ajattele niin, että kysymystä ei esitä vain yksi ihminen ja vastaat vain yhdelle ihmiselle, vaan muista, että postauksen luultavasti lukee moni muukin, joka painiskelee samojen ongelmien kanssa. Jos he hyötyvät sinun vastauksestasi kaikkein eniten, he luultavasti panevat sinut merkille ja haluavat työskennellä kanssasi jatkossakin. Saat tätä kautta itsellesi arvokasta luottamusta ja mainetta asiantuntijana ilman, että sinun tarvitsee mainostaa itseäsi. Sinun tulee vain antaa asiakkaillesi mahdollisuus löytää sinut.

3. Luo sähköpostilista ja rakenna sen avulla luottamusta asiakkaaseesi

Nykyään ei kannata rakentaa asiakaskuntaansa pelkästään esim. Facebookin tai Instagramin varaan, vaan aloittaa oman sähköpostilistan rakentaminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jo ennen kuin sinulla edes on mitään konkreettista myytävää.

Sähköpostilistan pystyy rakentamaan kaikkein helpoiten tarjoamalla unelma-asiakkaalle soveltuvaa ilmaista sisältöä videon, pdf:n, minikurssin tms. muodossa. Tärkeää on, että sisältö on hyödyllistä, mielenkiintoista ja informatiivista, mutta kuitenkin niin yksikertaista, että sen kahlaa läpi tai käyttää nopeasti. Tätä ilmaista sisältöä kutsutaan liidimagneetiksi ja se välitetään asiakkaalle sähköpostiosoitetta vastaan esim. omilta nettisivuilta tai Facebook -sivuilta.

Tämän jälkeen voit lähettää sähköpostia, jossa esittelet itsesi asiakkaallesi ja kerrot miten voisit häntä auttaa. On hyvä tarjota hänelle myös jatkossa hyödyllistä tietoa ja vinkkejä sekä uutta ilmaista sisältöä, jotta potentiaalinen asiakkaasi haluaa pysyä sähköpostilistallasi.

Käytän itse sähköpostilistan luomiseen ja sen automatisointiin Active campaignia * ja voin lämpimästi suositella sitä myös sinulle.

Sitä on todella helppoa ja yksinkertaista käyttää. Käytin aiemmin Mailchimpiä, mutta tuskastuin sen monimutkaisuuteen. Sähköpostilistan luomisen ja sähköpostien kirjoittamisen tulisi olla mukavaa ja hauskaa, eikä se saisi viedä koko päivää aikaa. Toiminnot ovat Active campaignissa loogisissa paikoissa ja sähköpostien automaatiot on helppo rakentaa, kun polun näkee visuaalisesti ja ohjelma ohjaa itse tekemään asiat loogisesti.

+ 1. Luota itseesi, että tiedät parhaimmat keinot omaan asiakashankintaasi itse

Sinulla on itseasiassa kaikki vastaukset asiakkaidesi hankintaan jo valmiina olemassa. Sinun on tärkeää vain rauhoittua ja virittää mielesi ensin oikeaan rauhalliseen ja ideoita tuottavaan mielentilaan, jotta saat itseltäsi hyviä ideoita haluamaasi asiaan.

Jos joudut paniikkiin tai stressaat paljon, et ole silloin oikeassa mielentilassa, etkä silloin pysty rauhoittumaan ja kuuntelemaan itseäsi. Hyvät ideasi hautautuvat kaiken mielessäsi myllertävän kaaoksen alle. Tässä tilanteessa parhain vinkkini on pysähtyä kuuntelemaan itseäsi. Voit esim. kuunnella asiakkaiden aktivointimeditaatiotani ja hiljentyä sen jälkeen kuuntelemaan itseäsi ja miettimään mikä on seuraava askel, joka vie sinua eteenpäin tavoitteissasi. Joutilaisuus on paras luovuutesi lähde!

Kun olet oikeassa mielentilassa, saat itseltäsi ne kaikkein parhaimmat ideat unelmiesi asiakkaiden hankintaan ja tiedät aina mitä sinun tulee tehdä seuraavaksi. Jos haluat oppia miten tämä tehdään, tule Mielenhallinnan avulla menestykseen * -kurssilleni.


error: Content is protected !!