Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Näin hyödynnät tarinankerrontaa yrityksesi markkinoinnissa

Koetko, että et saa viestiäsi hyvin kuuluviin sosiaalisessa mediassa ja se hukkuu kilpailijoidesi jalkoihin? Haluatko saada sähköpostiesi avausprosentin nousemaan ja asiakkaasi rakastumaan tuotteisiisi ja palveluihisi? Tämän artikkelin luettuasi ymmärrät, miten voit saavuttaa ne tarinankerronnan avulla. Ymmärrät myös kuinka voimakas keino tarinankerronta on, kun haluat saada asiakkaasi huomion ja muistamaan brändisi. Saat myös ideoita tarinankerronnan käyttämiseen yrityksesi markkinoinnissa.

Muistan kiinnostuneeni tarinankerronnasta ensimmäisen kerran tosissani yli 20 vuotta sitten, kun mietin mitä alaa halusin lukion jälkeen lähteä opiskelemaan.

Minua ärsytti, kun minulta kysyttiin: ”Milla, mihin kouluun sä aiot hakea lukion jälkeen?”

Kaikki muut luokaltani tiesivät mitä haluavat elämässään tehdä, paitsi minä.

Ajauduin lopulta pitämään välivuoden, kun en tiennyt mikä minua kiinnostaa. Tämä osoittautui lopulta parhaimmaksi ratkaisuksi, jonka olin elämäni aikana siihen mennessä tehnyt!

Päädyin viettämään välivuoden Nuorten työpajatoiminnassa. Sain sieltä pienen palkan, jonka onnistuin säästämään tulevaan opiskeluuni, eikä minun sen vuoksi tarvinnut ottaa lainkaan opintolainaa. Pystyin keskittymään seuraavaksi neljäksi vuodeksi täysin opiskeluun.

Mutta takaisin tarinaani. Mikä muutti elämäni suunnan täysin?

Tutustuin työpajatoiminnassa työkaveriini, joka pyysi minua mukaan näyttelemään nukketeatteriseurueeseen. Pääsin heti esittämään pääosaa Tähkäpää nimiseen esitykseen ammattinäyttelijöiden seurassa. Kiersimme seurueemme kanssa esittämässä esitystämme lähialueiden lapsille ja jopa Kihveli soikoon -festivaaleille. :o)

Tästä lähti innostukseni teatteri- ja elokuvamaailmaan. Palaset alkoivat loksahtelemaan kohdalleen. Luin kirjastossa kaiken kiinnostavan kirjallisuuden mitä oli kirjoitettu mm. elokuvien ja musiikkivideoiden tekemisestä. Tämä maailma kiehtoi minua ja vei mennessään. Halusin oppia kertomaan tarinoita ja hain Tampereen taiteen ja viestinnän oppilaitokseen TTVO:lle.

Mm. nukketeatteritaustani avulla pääsin unelmieni kouluun opiskelemaan ensimmäisellä yrittämällä elokuvatuotannon linjalle. Kun lopulta tietää mitä haluaa, on hyvin suuri todennäköisyys, että sen myös saavuttaa.

Elämä on vienyt monien mielenkiintoisten mutkien kautta tähän hetkeen. Minulla on oma graafisen suunnittelun yritys ja pystyn jakamaan mm. TTVO:lla oppimiani hyödyllisiä asioita tarinankerronnasta sinulle ja muille yrittäjille.

Näin hyödynnät tarinankerrontaa yrityksesi markkinoinnissa

Muistatko lapsuudessa kuinka halusit, että sinulle luetaan iltaisin jokin satu tai tarina. Vaikka olit kuullut tarinan jo monta kertaa aiemmin, silti se maagisesti vangitsi sinut mukaansa hiljentymään ja kuuntelemaan tarinan uudelleen ja uudelleen.

Tai oletko joskus katsonut saippuasarjaa, jonka jakso on päättynyt kesken jännään kohtaan etkä mitenkään halunnut odottaa seuraavaan päivään, jotta kuulit tarinaan jatkoa. Muistatko sen kutkuttavan tunteen, kun halusit välttämättä tietää mitä tapahtuu seuraavaksi.

Nämä esimerkit kertovat hyvin siitä, kuinka voimakas työkalu tarinankerronta voi olla, jos sitä osaa käyttää taitavasti hyväkseen.

Tarinat luovat syvää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja rauhoittaa asiakkaasi kuuntelemaan sanomaasi. Tarina auttaa muistamaan sanomasi paremmin. Tarvitset tarinankerrontaa kaikessa yritystoiminnassasi.

Voit kertoa muun muassa yrityksesi syntytarinan nettisivuillasi, tuotteesi tai palvelusi tarinan blogissasi ja minitarinoita Facebookin, Instagramin tai LinkedInin postauksissa.

Hyvä tarina tuo yrityksellesi enemmän myyntiä

On olemassa kolme tasoa, joihin hyvällä tarinankerronnalla voidaan päästä brändin kehittämisessä.

Ensimmäinen taso on bränditietoisuuden lisääminen. Tämä tarkoittaa sitä, että kerrot esimerkiksi blogin ja videoiden avulla miten voit asiakastasi auttaa ja tukea. Tällä tavalla lisäät tunnettavuuttasi, tykättävyyttäsi sekä luotettavuuttasi.

Seuraavalla tasolla asiakkaasi samaistuvat brändiisi. Tällä tasolla asiakkaasi todella välittävät brändistäsi. He muodostavat yritykseesi yhteyden, koska jakavat samat arvot kanssasi.

Kolmannella tasolla asiakkaasi ovat lojaaleja brändillesi. He palaavat jatkuvasti takaisin liikkeeseesi, nettisivuillesi tai Facebook-ryhmääsi. Asiakkaasi seuraavat sinua ja haluavat ostaa tuotteitasi. He etenevät myyntisuppilossasi eteenpäin.

Näin käytät tarinankerrontaa monipuolisesti eri alustoilla

Tarinan avulla voit kertoa itsestäsi brändin takana nettisivuillasi. Älä keskity ainoastaan kertomaan miten voit auttaa asiakastasi, vaan kerro myös itsestäsi brändin takana. Asiakkaasi haluavat ostaa sinulta, eivät yritykseltäsi. Tarinan avulla pääset lähemmäksi asiakkaitasi.

Sisällytä nettisivuillesi ainakin seuraavat kolme tarinankerronnan tyyppiä: yrityksesi syntytarina, tarina arvoistasi ja bränditarinasi eli tarina siitä MIKSI teet sitä mitä teet. Nämä kiinnostavat asiakkaitasi eniten.

Kun asiakkaasi rekisteröityvät sähköpostilistallesi, sinulla on hyvä tilaisuus esitellä itsesi ja kertoa yrityksesi tarina. Muista laittaa lyhyt esittely itsestäsi myös sähköpostien alaosaan, blogisi sivupalkkiin ja myyntisivuillesi.

Kokeile kertoa sähköpostilistallasi tarinoita, jotka jatkuvat seuraavassa sähköpostissasi. Jätä asiakkaasi silloin tällöin odottamaan miten tarinasi päättyy. Tällöin on tärkeää, että sähköpostisi ilmestyvät säännöllisesti tai ilmoitat milloin jatkoa seuraa, jotta asiakkaasi tietävät milloin seuraava sähköpostisi ilmestyy. Hauskat tarinat ja varsinkin avoimet tarinat lisäävät sähköpostiesi avausprosenttia.

On hyvä esitellä itsensä säännöllisesti myös sosiaalisen median kanavissa, koska saat jatkuvasti sivuillesi uusia seuraajia, jotka eivät vielä tunne sinua. Tee esimerkiksi instastoori itsestäsi ja tallenna se sivullesi kohokohtiin.

Kannattaa kuvata itsestään myös esittelyvideo ja julkaista se Facebookissa ja LinkedInissä. Videon avulla pääset asiakkaitasi paljon lähemmäksi. Videon avulla asiakkaasi pystyvät tutustumaan sinuun paljon paremmin ja heistä tuntuu siltä kuin he olisivat joskus tavanneet sinut.

Sosiaalisessa mediassa sinun ei tarvitse kirjoittaa montaa erilaista esittelyä itsestäsi. Voit hyvin kierrättää samaa tekstiä monissa eri kanavissa ja vaihtaa vain eri kuvan jokaiseen postaukseen. Näin esittely ei tunnu siltä, että postaisit samoja asioita joka kanavalle, mutta säästät omaa aikaasi.

Näin käytät minitarinoita hyväksesi sosiaalisessa mediassa

Voit kertoa tarinoita arjestasi sitouttaaksesi yleisöäsi. Kerro sellaisia tarinoita, joihin asiakkaidesi on helppo samaistua. Voit kertoa esimerkiksi miten päätit ryhtyä yrittäjäksi. Mikä oli sellainen asia, joka sai sinut sanoutumaan irti työstäsi ja vaihtamaan nykyiseen työhösi.

Voit ottaa tarinasi aiheeksi myös esimerkiksi jonkin tuotteistasi tai palveluistasi. Voit kertoa joko kuvitteellisen tarinan tai olemassa olevan asiakaskokemuksen. Kuvaile asiakkaasi ongelmaa ja sitä miten tuotteesi tai palvelusi on ratkaisu siihen.

Kirjoita niistä hetkistä, kun oivalsit jotain uutta ja tärkeää, joka muutti elämäsi suunnan. Haluamme mielellämme kuulla muutostarinoita ja kannustavia, inspiroivia tarinoita, jotta uskallamme itse muuttua ja kehittyä eteenpäin.

Mieti millaisen tunteen haluat, että asiakkaasi tuntevat käyttäessään tuotteitasi tai palveluitasi. Haluatko heidän tuntevan helpotusta, vapautta, ylpeyttä, voimakkuutta vai kiitollisuutta?

Parhaimmilla tarinoilla on usein jokin seuraavista neljästä piirteestä. Ne ovat joko opettavaisia, inspiroivia, motivoivia tai viihdyttäviä. Pyri tuomaan jokaiseen tarinaasi ainakin yksi näistä piirteistä ja kuvaile tarinasi tilannetta ikään kuin maalaisit kuvaa kuten romaaneissa on tyypillistä.

Kirjaa itsellesi ylös tarinaideoitasi ja käy ideapankkiasi läpi, kun tarvitset minitarinan postaukseesi tms. Minitarinan ei tarvitse olla pitkä. Usein muutaman lauseen tarina riittää virittämään asiakkaasi oikeaan tunnelmaan. Älä tee tarinankerronnasta turhan monimutkaista.

Kolme vinkkiä miten voit käyttää tarinankerrontaa blogissasi

Minitarinoiden käyttö on erityisen tehokasta blogipostauksesi esittelyosiossa. Tarina johdattelee lukijasi blogipostauksesi ”mielenmaisemaan” tai suoraan ongelman ytimeen. Johdanto toimii hyvin myös sosiaalisessa mediassa, kun jaat blogipostauksesi ja käytät samaa johdantoa myös somepostauksessasi.

Käyttämällä tarinankerrontaa osana blogiartikkelissasi, tulet samalla parantamaan myös myyntiäsi. Ihmiset tekevät usein ostopäätöksensä tunteidensa pohjalta. He ostavat, koska luottavat sinuun ja he kokevat, että teidän välillänne on yhteys. Te olette samalla aaltopituudella. Tarinankerronta on nimenomaan se, jolla luottamusta ja yhteenkuuluvuuden tunnetta luodaan.

Usein myynti tapahtuu ENNEN kuin esittelet mitä sinulla on myytävänä.

Mitä kirjoitat blogissasi, tullaan muistamaan 20 kertaa paremmin, jos teet sen tarinan muodossa. Voit käyttää tarinankerrontaa blogissasi, kun kannustat, innostat, inspiroit, motivoit ja kerrot arvoistasi. Tarinoidesi avulla annat lukijoillesi uniikin lukuelämyksen.

Lue lisää Miten voit hankkia lisätuloja yritysblogisi avulla.

Jaa artikkeli somessa:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
error: Content is protected !!