Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Miten käytät somea apunasi brändisi luomisessa?

Sosiaalisen median avulla pystyt tuomaan brändiäsi tunnetummaksi, jotta pystyt saamaan unelmiesi asiakkaiden huomion ja mielenkiinnon herätettyä. Pystyt avaamaan keskusteluja ja oppia tuntemaan asiakkaitasi paremmin. Somessa on voimaa, kun sitä käyttää oikein. Miten tämä sitten tehdään? Tässä artikkelissa kerron kuusi vinkkiä miten käytät somea apunasi brändisi luomisessa ja rakentamisessa.

Miten käytät somea apunasi brändisi luomisessa?

Sosiaalinen media eli Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest ja Twitter luovat potentiaalisen alustan yrityksellesi tuoda brändiäsi ja yritystäsi tutummaksi asiakkaillesi.

Somen avulla pystyt luomaan mielenkiintoisia keskusteluita ja herättämään mielenkiintoa yritystäsi, tuotteitasi ja palveluitasi kohtaan.

Brändisi ei synny itsestään, vaan se pitää tietoisesti rakentaa.

Brändiä ei kuitenkaan voi syntyä ilman asiakkaitasi. Asiakkaasi näyttävät, kuinka hyvin olet pystynyt ilmaisemaan yrityksesi brändiä ja tarinaasi heille.

Voit kertoa brändisi sanomaa sosiaalisen median avulla seuraavien vinkkien avulla:

1. Tuo postauksissa esille yrityksesi brändiä ja arvoja.

Yrityksesi arvot luovat mielenkiintoa brändiäsi kohtaan. Kerro arvoistasi somepostauksissasi.

Postausten avulla pystyt kertomaan yrityksesi arvoista mielenkiintoisesti, jotta unelmiesi asiakkaat voivat löytää sinut ja yrityksesi.

Tuo brändiäsi esiin esimerkiksi postaamalla yritysesittelyitä, tarinoita, asiakaskokemuksia, blogitekstejäsi ja videoita.

2. Kirjoita hyödyllistä sisältöä, joka on kohdistettu unelmiesi asiakkaalle.

Unelmiesi asiakkaalle kohdistettua sisältöä halutaan lukea mielellään ja sellaisen sisällön pariin myös halutaan palata uudelleen ja uudelleen.

Kun autat oikeasti asiakkaitasi ratkaisemaan heitä piinaavia pieniä tai suurempia ongelmia, he kertovat eteenpäin mistä ovat apua saaneet.

Kiitolliset asiakkaat pitävät sinusta ja haluavat tukea myös sinua ja yritystäsi.

3. Rajaa teema, josta kirjoitat.

On tärkeää osata rajata aihe mistä kirjoitat. Valitse esimerkiksi kolmesta viiteen aihetta, josta kirjoitat. Näiden on hyvä tukeutua ydinosaamisesi ympärille.

Esimerkiksi itse olen oman yritykseni Millanen Designin kohdalla rajannut aiheeni yrittäjyyteen, graafiseen suunnitteluun, brändäämiseen, nettisivujen luomiseen ja menestyvän yrittäjän mindsettiin.

Voit joko valita joka kuukaudelle tietyn teeman, josta kirjoitat tai sitten valita tietylle ajanjaksolle oman tuotteen tai palvelun, jonka markkinointiin keskityt ja kirjoitat postauksiasi tästä näkökulmasta.

4. Kirjoita blogia ja jaa artikkeleitasi somessa.

Blogin avulla pystyt kertomaan asiakkaillesi asiantuntijuuttasi laajemmin. Blogiin voit kerätä artikkeleita valitsemistasi teemoista ja jakaa niitä suoraan someen.

Artikkelit jäävät muistiin yrityksesi nettisivujen yhteydessä olevaan yritysblogiin ja näin pystyt kierrättämään aiemmin kirjoittamiasi artikkeleita somepostauksissasi myöhemmin.

Kun olet kerran kirjoittanut monipuolista ja hyvää sisältöä blogiisi ja käsitellyt aiheita eri näkökulmista, postaamisesi someen helpottuu myöhemmin ja pystyt tällöin keskittymään enemmän asiakkaisiisi.

5. Toista brändiäsi somesi feedissä (värit, fontit, ääni, grafiikka, kuvat).

Tuo brändiäsi esiin omalla teemallasi myös somen feedissä eli miten kerrot brändisi sanomaa visuaalisin keinoin.

Pyri yhteneväiseen ja toistuvaan ilmeeseen, jotta asiakkaasi tunnistavat ja muistavat sinut paremmin muun sisällön keskeltä.

Mieti miten ilmennät brändiäsi parhaiten kuvien avulla. Käytätkö kuvissasi tiettyjä värejä, kuvioita ja kuvia. Yksinyrittäjän kannattaa postata kuvia myös itsestään, jotta tulet tutuksi asiakkaillesi.

Käytä kuvissasi myös brändisi fontteja ja muista puhua postauksissasi brändisi äänellä eli ”omalla puhetyylilläsi”. Käytä brändillesi ominaista kieltä ja sanoja. Myös tämä luo yhteneväisyyttä.

6. Tee sisältöä säännöllisesti, tee julkaisusuunnitelma ja pitäydy siinä.

Jaa somessa kolmenlaista sisältöä, joiden tarkoituksena on brändin rakentaminen, asiakkaiden sitouttaminen ja myynti.

Rakenna brändiäsi kertomalla yrityksestäsi ja itsestäsi. Tee esittelyitä silloin tällöin. Saat jatkuvasti yrityksellesi uusia seuraajia. Siksi on hyvä esitellä itsesi ja yrityksesi säännöllisin väliajoin.

Käytä tarinankerrontaa apunasi postauksissasi. Kerro sekä yrityksesi tarina että asiakkaidesi tarinoita siitä, kuinka olet onnistunut auttamaan heitä.

Myös hyödylliset vinkit ja ohjeet rakentavat brändiäsi. Kirjoita vinkeistäsi blogipostauksia, jotta voit hyödyntää niiden tuomaa näkyvyyttä yrityksellesi.

Julkaise kanavillasi videoita ja livejä. Ne tuovat tehokkaasti esille brändiäsi ja pystyt olemaan niissä esillä omana itsenäsi, mikä luo entuudestaan brändisi kiinnostavuutta lisää.

Voit jakaa postauksissasi myös lainauksia muilta sekä kouluttaa asiakastasi. Tärkeää on myös osata valmistaa asiakastasi ostamaan.

Sitouta asiakkaitasi kysymällä somekanavillasi heiltä helppoja ja hauskoja kysymyksiä, joihin on mukava vastata. Tämä lisää kommenttien määrää postauksissasi, mikä taas lisää postaustesi näkyvyyttä muille.

Sitouttavia postauksia voivat olla myös kuvat itsestäsi ja lemmikeistäsi sekä erilaiset tilannekuvat esimerkiksi työstäsi.

Jaa välillä myös viihdyttävää sisältöä, jotta saat keskustelua ja reagointeja enemmän.

Myös inspiroivat lauseet voivat tuoda postauksiisi enemmän eloa.

Tärkeintä on näyttää postauksissasi omaa persoonaasi. Se on kaikkein kiinnostavinta asiakkaidesi mielestä.

Lue myös: Miten persoonallinen brändi luodaan?

Myynti on somepostausten sisältötyypeistä tärkein. Älä kuitenkaan täytä feediäsi pelkillä promopostauksilla. Hyvä suhde on 1:3 eli joka kolmas postaus voi olla sisällöltään myyvää.

Kerro ilmaisista lahjoista ja liidimagneeteistasi, ilmaisista kartoituspuheluista ja mentoroinneista.

Muista myös kertoa tuotteistasi ja palveluistasi, mutta yritä kuitenkin välttää tyrkyttävää myyntiä. Lähesty aina sen kautta, että haluat auttaa asiakastasi jollakin tavalla.

Ota nämä vinkit ehdottomasti käyttöön yrityksesi somepostausten tekemisessä! Tulet varmasti näkemään positiivisen muutoksen yrityksessäsi yllättävän lyhyessä ajassa.

Jos pidit tästä artikkelista, olisin todella kiitollinen, että jakaisit sitä eteenpäin myös muille.

Voit jakaa artikkelin:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
error: Content is protected !!