Briiffaa logosuunnittelijasi kunnolla. Mitä enemmän kerrot yrityksestäsi, sen arvoista, tavoitteista ym. sitä onnistuneemman logon saat yrityksellesi. Jos yrityksellesi on jo määritelty oma värimaailma, kerro se suunnittelijallesi. Usein logoon ei välttämättä kannata valita sitä omaa lempiväriäsi, vaan miettiä, mitä erilaiset värit voisivat kertoa yrityksestäsi ja kertoa vakuuttavammin yrityksesi tarinaa. Kannattaa antaa värin valinta logosuunnittelijallesi.
Ota nämä asiat huomioon, kun tilaat logosuunnittelun
Kerro logosuunnittelijalle millaisia tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on yrityksellesi. Aiotko perustaa yrityksellesi tulevaisuudessa esimerkiksi kivijalkaliikkeen tai verkkokaupan. Näin logosuunnittelijasi pystyy ottamaan huomioon logon suunnittelussa sen monikäyttöisyyden ja pystyy suunnittelemaan sellaisen logon, joka muodoltaan ja väreiltään sopii myös tulevaisuuden käyttötarpeisiin.
Voit miettiä seuraavia kysymyksiä ennen logosuunnittelun tilaamista:
Mieti mikä on brändisi / yrityksesi kohderyhmä?
Ketkä ovat asiakkaitasi?
Millainen on ihanneasiakkaasi?
Mitä haluat viestiä asiakkaillesi yrityksestä?
Miten erotut muista alasi yrityksistä?
Mitkä ovat yrityksesi tärkeimmät arvot?
Mitkä ovat yrityksesi tulevaisuuden suunnitelmat?
Tee moodboard ajatustesi tueksi
Jos haluat ja osaat, niin kokoa suunnittelijalle moodboard yrityksestäsi eli kokoa kuvia esim. Pinterestistä. Etsi sellaisia tunnelmakuvia, joita myös yrityksesi haluaa välittää asiakkaillensa. Moodboardin avulla suunnittelija näkee konkreettisesti yrityksesi. Pelkät sanat antavat enemmän tulkinnan varaa.
Kuva: Lena
Anna logosuunnittelijalle rehellistä palautetta
Suunnittelija keskittyy tekemään sinulle töitä ja haluaa suunnitella yrityksellesi täydellisen logon, joten anna hänelle palautetta. Vain sinä olet yrityksesi parhain asiantuntija ja tiedät sopiiko logo tarkoituksiisi, onko suunnittelija sisäistänyt yrityksesi oikein.
Anna logosuunnittelulle aikaa
Logosuunnittelu vie oman aikansa. Toimeksiannon jälkeen logosuunnittelijan mielessä käynnistyy ”tutka” ja hän pohtii, tutkii, kokeilee ja puntaroi millainen logo sopisi yrityksellesi parhaiten. Pohdiskelu vie aikaa. Usein, kun logoon ottaa hieman eteäisyyttä, huomaa logon uudesta näkökulmasta ja osaa parantaa sitä. Kiireetön suunnittelu on sinun etusi.
Tilaa logosuunnittelu täältä!