Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Lisätuloja yritysblogista

Yhteistyössä Blogivalmentaja Tiia Konttisen kanssa:

Kun aloitin yritysblogini kirjoittamisen vuonna 2016, minulla ei ollut oikeastaan hajuakaan siitä, miten saisin blogia hyödynnettyä yritystoiminnassani. Ajattelin tuolloin, että yritysblogi on sitä varten, että ihmiset voisivat sen kautta tutustua minuun paremmin. Nyt tiedän kuinka monipuolisesti yritysblogia voi hyödyntää.

Kun lukee alkuaikojen blogikirjoituksiani ja vertaa niitä uusimpiin kirjoituksiin, huomaa kuinka suuri ero näiden kirjoitusten välillä on. Alkuaikojen kirjoituksissa puhun paljon itsestäni ja kokemuksistani. Viimeisimmissä kirjoituksissani taas keskityn lukijan auttamiseen ja haluan oikeasti auttaa häntä ratkaisemaan jonkin hänen polttavista ongelmistaan. Ja niitähän meillä yrittäjillä riittää. :o)

Suurimman kehitysaskeleeni kirjoittamisessa otin, kun ilmoittauduin mukaan Tiia Konttisen Bloggaajasta Ammattilaiseksi -valmennukseen vuoden 2019 lopulla. Kiireideni keskellä en pystynyt käymään 9 viikon valmennusta samassa tahdissa muiden kanssa, mutta se ei haitannut lainkaan. Kurssimateriaali on katsottavissa silloin, kun itselle sopii ja opetusmateriaaliin voi palata uudestaankin vaikka kahden vuoden päästä ja katsoa olisiko omassa blogissa ja kirjoitustaidoissa tuolloin jotain parannettavaa.

Valmennuksen aikana opin miten saan kehitettyä itselleni lisätuloja yritysblogista sekä viisi tärkeää asiaa, jotka auttavat yrittäjää luomaan suositun ja menestyvän yritysblogin.

Näillä viidellä vinkillä saat tehtyä yritysblogistasi suositun

  1. Ensimmäinen asia tietenkin on lukijan auttaminen. Kun kirjoitat yritysblogiisi ihmisiä kiinnostavaa sisältöä ja autat heitä ratkaisemaan jonkin heitä kiusaavan ongelman, tulet rakentamaan samalla luottamusta lukijan ja sinun välille. Sinut nähdään enemmän asiantuntijana ja sinulta on tämän jälkeen helpompaa ostaa.
  1. Seuraava ratkaiseva asia on blogikirjoitusten oikeanlainen hakukoneoptimointi, jotta blogikirjoituksesi löydettäisiin paremmin ja saisit enemmän lukijoita ilman, että sinun pitäisi maksaa siitä markkinoimalla Facebookissa tai Googlessa. Kaikkia blogikirjoituksiasi ei tarvitse optimoida. Kun yritysblogisi on yrityksesi nettisivujen yhteydessä, tulet samalla nostaneesi myös yrityksesi näkyvyyttä.
  1. Sinun kannattaa alkaa keräämään ihmisiä sähköpostilistallesi blogin avulla. Tämä on tärkeää sen takia, että sähköpostilista on sinun omaisuuttasi ja sitä eivät muut voi ottaa sinulta pois. Älä jätä yritystäsi ja asiakkaitasi täysin Facebookin varaan. Facebookilla on oikeus poistaa yrityksesi tai ryhmäsi sivut, jos se kokee sinun rikkoneen heidän sääntöjään. Tämä voi osoittautua erittäin haitalliseksi yrityksellesi. Sähköpostilistan avulla pystyt olemaan paremmin yhteydessä lukijoidesi kanssa ja tämä vuorovaikutus syventää lukijoidesi luottamusta sinuun entisestään.
  1. Kehitä itsellesi erilaisia keinoja hankkia lisätuloja yritysblogisi avulla eli kaupallista yritysblogisi oikein. Voit myydä yritysblogisi avulla mm. palveluitasi, tuotteitasi, verkkokurssejasi, tekemiäsi oppaita, podcasteja, voit tehdä yhteistyötä muiden yrittäjien kanssa (affiliatemarkkinointi) ja myydä toisten yrittäjien tuotteita tai palveluja blogissasi. Vain mielikuvituksesi on esteenä sille, millä kaikilla keinoilla voit saada lisätuloja yritysblogisi avulla. 
  1. Kirjoita yritysblogia järkevästi oikean menetelmän avulla. Näin säästät omaa aikaasi ja teet parempia tuloksia blogillasi. Sinun ei tarvitse kokeilla toimiiko jokin tietty menetelmä, kun joku toinen on jo sen sinun puolestasi testannut ja valmis opettamaan sen sinulle.

Yritysblogin kirjoittaminen on hyödyllistä, kun tietää mitä tekee ja tietää tekevänsä oikeita asioita. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin kirjoittaa blogia, jota kukaan ei lue. Itse sain suuren avun Bloggaajasta Ammattilaiseksi  valmennuksesta. Aiemmin yritin itse miettiä mitä minun kannattaisi kirjoittaa ja miten. Melkein lopetin blogini kirjoittamisen kokonaan, kun en kokenut saavani sillä mitään konkreettisia tuloksia.

Nyt tiedän mihin asioihin minun kannattaa keskittyä yritysblogissani ja kirjoittamisella on jokin syy ja päämäärä. Lisäksi minulla on selkeä suunnitelma ja läjäpäin mielenkiintoisia blogiaiheita oikein rajatusta aihepiiristä, joista tulen jatkossa kirjoittamaan useita yrittäjille hyödyllisiä blogikirjoituksia.

Jos haluat itse oppia blogin kirjoittamisesta lisää ja siitä, miten voisit saada itsellesi lisätuloja yritysblogista tai omasta blogistasi, suosittelen, että lähdet mukaan Bloggaajasta Ammattilaiseksi -valmennukseen. Valmennus käynnistyy pari kertaa vuodessa.

 

error: Content is protected !!