Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Miten yritysilmeen ja brändin suunnittelu eroavat toisistaan?

­Yritysilme ja brändi sekoittuvat joskus toisiinsa ihmisten mielissä. Usein näillä tarkoitetaan yrityksen ulkonäköä ja tunnistettavuutta. Eikö brändi sitten sisällä myös yritysilmeen ja yritysilme brändin? Ajattelin, että olisi hyvä avata hieman miten yritysilme ja brändi eroavat toisistaan.

Miten yritysilmeen ja brändin suunnittelu eroavat toisistaan?

Jokaisella yrityksellä ei tarvitse olla yritysilmettä tai brändiä. Moni yrittäjä selviää ilman kummempia suunnitelmia. Mutta jos haluat yrityksesi menestyvän ja erottuvan kilpailijoistasi eduksesi, kannattaa sinun panostaa vähintäänkin yritysilmeen suunnitteluun.

Yritysilme on nimensä mukaisesti yrityksesi visuaalinen ilme. Yritysilmeeseen määritellään logo, fontit, värit, kuvamaailma, grafiikat ja äänimaailma. Tämä näkyy siinä miltä yritys näyttää ja kuuluu asiakkaalle eri formaateissa: nettisivuilla, esitteissä, somessa yms..

Brändin suunnittelu sisältää paljon syvempää analysointia. Visuaalinen ilme eli brändi-identiteetti on vain yksi osa sitä. Brändin ydinajatuksena on markkinointiviesti, jonka haluat viestiä unelma-asiakkaallesi eli mitä teet, kenelle teet ja miksi teet.

Brändääminen tarkoittaa mielikuvien luomista. Syvemmän merkityksen ja arvojen määrittely on hyvin keskeisenä osana brändin suunnittelussa. Brändin avulla asiakas tietää millaisen kokemuksen hän saa, kun on tekemisissä yrityksesi kanssa.

Mistä yritysilme koostuu?

Hyvin suunniteltu yritysilme antaa yrityksestäsi ammattimaisen kuvan, joka herättää luottamusta sinua ja yritystäsi kohtaan.

Yritysilmeesi vaikuttaa myös asiakkaasi ostopäätökseen. Saako asiakas sellaisen tunteen, että hän haluaa asioida sinun ja yrityksesi kanssa.

Yritysilme tarkoittaa hyvin pitkälti yrityksen visuaalista ilmettä. Se koostuu logosta, nettisivujen ilmeestä, lomakkeista, esitteistä, käyntikorteista yms.

Yritysilmeen pitäisi olla yhteneväinen kautta linjan. Kaikkien on oltava sopusoinnussa keskenään ja muodostettava harmoninen kokonaisuus.

Yritysilmeen sisällöstä tehdään graafinen ohjeisto, jossa määritellään millainen yritysilme on ja miten sitä käytetään. Mitä värejä ja fontteja käytetään sekä millaisia valokuvia ja grafiikoita käytetään, kun tehdään esimerkiksi jatkossa uutta markkinointimateriaalia, kuten esite.

Miten brändi suunnitellaan?

Hyvän brändin suunnittelu lähtee liikkeelle yrityksesi analysoinnista. On tärkeää analysoida myös omat kilpailijat ja käydä läpi miten he ovat onnistuneet ja mitä sinä voisit tehdä toisin ja vielä paremmin.

Onnistuneimmat ja mieleenpainuvimmat brändit rakennetaan sisältä ulospäin. Brändin rakentamisen kulmakivi on yrittäjä itse. Määrittelemällä ensin omat arvot, periaatteet ja oma persoona, voidaan näistä palikoista rakentaa yrityksen brändipersoona.

Brändin suunnittelun keskeisimpiä asioita ovat erityisosaamisen korostaminen, unelma-asiakkaan määritteleminen, motiivi yrityksen takana (miksi teet sitä mitä teet) ja yrityksen mission ja vision eli päämäärän ja suunnan löytäminen. Missä yrityksesi tavoitteet ovat viiden vuoden ja kymmenen vuoden päästä?

Kun yrityksen brändipersoona ja suuntaviivat on määritelty, voidaan lähteä suunnittelemaan brändi-identiteettiä eli yrityksen visuaalista ilmettä.

Visuaalisen ilmeen suunnittelussa keskeisimpänä on löytää sellainen tyyli ja väri- / kuvamaailma, joka kuvastaa ensisijaisesti sitä tunnetta, mitä yritys haluaa luoda asiakkailleen, kun he ovat tekemisissä yrityksen kanssa.

On hyvä myös muistaa, että et voi yksin päättää millainen yrityksesi brändistä muodostuu. Brändiä ei voi olla ilman asiakkaita. Asiakkaasi muodostavat ja päättävät omien kokemustensa ja mielikuviensa perusteella loppuviimein millainen brändistä tulee.

Lue myös: Miksi yksinyrittäjän kannattaa brändätä yrityksensä ja osaamisensa?

Miten pystyt etenemään yritysilmeen tai brändin suunnittelussa?

Monet mainostoimistot ja graafiset suunnittelijat suunnittelevat yritysilmeitä ja tarjoavat apua brändin suunnitteluun.

Myös minä tarjoan yritysilmeen ja brändin suunnittelupalveluja. Yritysilmeen suunnittelun hinta määräytyy siitä mitä kaikkea yritysilmeen suunnitteluun halutaan mukaan.

Esimerkiksi jos yritykselläsi on jo logo, mutta yrityksesi muu visuaalinen ilme kaipaisi päivitystä kustantaa se alkaen 500€ + alv 24%.

Kokonaisen brändin suunnittelu kustantaa kauttani 1200€:sta ylöspäin, koska kunnolla tehtyyn brändin suunnittelutyöhön kuluu paljon enemmän aikaa, analysointia ja ajattelutyötä ennen kuin voidaan lähteä suunnittelemaan varsinaista visuaalista ilmettä. Kysy minulta tarjous!

Olen myös tehnyt edullisen brändivalmennuksen, joka on tarkoitettu auttamaan yksinyrittäjiä ja pienyrittäjiä brändin suunnittelussa.

Brändistä voimaa yrityksesi kasvuun! -ryhmävalmennus starttaa kolme kertaa vuodessa. Olemme 3.10 2022 aloittaneet viimeisimmän valmennuskierroksen yhdessä muiden yksinyrittäjien kanssa. Ehdit vielä mukaan!

Voit tulla valmennukseen mukaan tästä linkistä.

Olen Milla Tähkänen, graafinen suunnittelija ja brändivalmentaja.
 
Haluan auttaa uransa alussa olevia yrittäjiä pärjäämään paremmin ja menestymään yritystoiminnassaan. Haluan auttaa heitä menestymään, jotta he voivat omalta osaltaan auttaa myös muita ja näin hyvän tekeminen kertaantuu. 
 
Autan yrittäjiä saamaan enemmän myyntiä ja asiakkaita sekä kehittämään omaa ajattelutapaansa. Asioita voidaan tehdä paljon helpommin ja tehokkaammin ajautumatta väsymyskierteeseen.
 
Autan myös yrittäjiä erottumaan muista persoonallisen brändin ja asiakkaisiin vetoavan markkinoinnin avulla.

Näitä suosittelen:

(Linkit ovat affiliatelinkkejä: klikkaaminen ei maksa sinulle mitään, mutta minä voin saada siitä pienen palkkion.)

Tilaa artikkelit sähköpostiisi:

Lisää artikkeleita:

error: Content is protected !!