Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Arkkityyppien käyttäminen brändipersoonan luomisessa

Brändipersoona luodaan usein silloin, kun halutaan luoda yritykselle persoonallinen brändi. Persoonallista brändiä tarvitaan, koska halutaan päästä lähemmäksi asiakasta. Nykyään ihmiset eivät mielellään halua ostaa kasvottomalta yritykseltä, vaan suoraan toiselta ihmiseltä. Arkkityyppien avulla yritykselle voidaan rakentaa toimiva brändipersoona. Tämän artikkelin luettuasi tiedät miten voit käyttää arkkityyppejä brändipersoonan luomisessa yrityksellesi.

Arkkityyppien käyttäminen brändipersoonan luomisessa

Mielestäni olisi hassua, jos yksinyrittäjän brändin rakentaminen jätettäisiin täysin jonkun markkinointitoimiston harteille.

Kuvittele esimerkiksi tilannetta, jossa art director ja copywriter miettisivät yhdessä pöydän ääressä, pitäisikö yrityksesi Facebook – kampanjassa käyttää ystävällistä ja puoleensavetävää vai kylmäkiskoista ja tylyä äänensävyä.

Tällaiset brändiä määrittävät kriittiset elementit pitää suunnitella huolella ja harkiten jo etukäteen, jotta yrityksesi markkinoinnissa voidaan onnistua. Markkinointitiimin ei ole järkevää keksiä yrityksen brändiä jatkuvasti uudelleen, koska se tuhoaa kokonaan brändin tarkoituksen.

Yksinyrittäjillä ja pienyrittäjillä brändin suunnittelu alkaa määrittelemällä yrityksen brändipersoona omaa persoonaa ja energiaa hyödyntämällä. Tässä määrittämisessä auttavat arkkityypit.

Myös suuret yritykset hyötyvät arkkityyppien käyttämisestä brändipersoonan suunnittelussa, mutta tämä prosessi on paljon monimutkaisempi ja vaatii ammattilaisen tietotaitoa.

Arkkityyppien käyttäminen apuna suunnittelussa mahdollistaa muistettavan ja puoleensavetävän brändi-identiteetin, joka kestää hyvin aikaa sekä erilaisia elämäntapoja ja kulttuureita.

Millaisia eri arkkityyppejä on olemassa?

Carl Jung on erotellut 12 hallitsevaa arkkityyppiä, jotka määrittelevät meidän alitajuntaista psyykkistä energiaamme. Arkkityypit eivät ole suoranaisesti persoonallisuustyyppejä vaan ne heijastelevat millaista energiaa luomme ympärillemme.

Kuninkaallinen on synnynnäinen johtajatyyppi ja vaikuttaja. Hän elää vaurasta elämää eikä pyytele sitä anteeksi muilta. Kuninkaalla on hyvä itsetunto, mikä vetää puoleensa muita johtajia, jotka kamppailevat itse vaikeuksien kanssa.

Luova etsii elämäänsä vapautta ja rakastaa kokeilla kaikkea uutta. Hän on fiksu, epäsovinnainen ja omavarainen. Luovalla on hyvä huumorintaju ja hän on mielikuvituksellinen.

Mentori on vapaa-ajattelija. Hän haluaa ymmärtää maailmaa ja käyttää sen ymmärtämiseen älykkyyttä ja analyyttisiä taitoja. Mentori janoaa tietoa ja on opettaja sydämeltään.

Unelmoija on sydämeltään puhdas ja viaton. Hän ei voisi tehdä pahaa kärpäsellekään. Unelmoija näkee kaikessa jotain hyvää ja kaunista. Hän on itseoppinut ja tykkää käydä erilaisilla kursseilla.

Tutkimusmatkailija on nimensä mukaisesti rohkea maailmanmatkaaja. Hän haluaa löytää jatkuvasti uusia puolia itsestään ja on avarakatseinen. Tutkimusmatkailija hyväksyy toisten ihmisten erilaisuuden.

Lainsuojaton on pohjimmiltaan rajojen rikkoja. Hän provosoi mielellään muita ihmisiä, eikä niinkään välitä toisten mielipiteistä. Lainsuojattomalle on yhdentekevää onko hän muiden silmissä suosittu vai ei.

Sankarilla on päättäväisyyttä, elinvoimaa ja kykyä vastustaa asioita. Hän ei halua hävitä tai oikeastaan hän ei koskaan häviäkään, koska ei anna kovin helpolla periksi.

Velho on muutoshakuinen, jatkuvasti uudistamassa, kasvamassa ja muuttumassa. Hän haluaa suoda saman myös muille. Velhon mieliala on hyvin tarttuva ja hän on viisas ja intuitiivinen.

Viihdyttäjä on juhlien sydän ja loppumattomien naurujen lähde. Hän haluaa naurattaa ja nauraa jopa itselleen. Viihdyttäjä ei esitä muuta kuin mitä hän on ja läpäisee helposti ihmisten suojamuureja.

Naapurintyttö tai -poika on aidoin ja maanläheisin ihminen maailmassa. Hän saa muut tuntemaan olonsa mukavaksi ja ymmärretyksi. Hän tulee hyvin toimeen muiden ihmisten kanssa.

Rakastaja on sydämeltään herkkä. Hän jaksaa rakastaa, eikä saa koskaan tarpeekseen rakkauden jakamisesta. Rakastaja rakastaa kaikkea mikä tyydyttää hänen aistejaan ja hän arvostaa kauneutta.

Huolehtija on luonteeltaan myötätuntoinen ja antelias. Hän pursuaa epäitsekkyyttä, huolenpitoa, voimakkuutta ja haluaa olla mukana, koska hän välittää. Huolehtija tarjoaa äidillistä huolenpitoa ja rakkautta muille.

Meissä kaikissa voi ilmentyä eri arkkityyppejä eri elämän vaiheissa. On tärkeää valita omaa energiaamme lähellä oleva, maksimissaan kolmesta arkkityypistä muodostuva kokonaisuus.

-> Käy tekemässä brändipersoonatesti nettisivuillani. Testi auttaa sinua valitsemaan sopivan arkkityypin, jonka pohjalta voit lähteä rakentamaan yrityksellesi brändipersoonaa.

Miten yrityksesi voi hyötyä arkkityyppien käyttämisestä?

Määrittelemällä yrityksellesi arkkityypin, josta yrityksesi brändipersoona muodostuu, luot mielenkiintoisemman, tuottavamman ja merkityksellisemmän brändin yrityksellesi.

Arkkityyppien avulla löydät brändillesi sielun ja pystyt ilmaisemaan brändiäsi asiakkaitasi puhuttelevalla, tunteisiin ja vaistoihin vetoavalla tavalla. Arkkityyppi ikään kuin puhaltaa brändisi eloon.

Pystyt myös luomaan asiakkaisiisi syvemmän yhteyden ja kertomaan bränditarinaasi merkityksellisemmällä ja vetoavammalla tavalla. Saat myös tarinankerrontaasi uusia näkökulmia, ideoita ja selkeyttä.

Voit käyttää arkkityyppien avulla luomaa brändipersoonaasi apuna, kun suunnittelet ja toteutat markkinointikampanjoitasi, uutiskirjeitäsi, tuotteitasi, palveluitasi, tapahtumiasi ja somekäyttäytymistäsi.

 

Tässä artikkelissa on käytetty lähteenä kirjaa The Hero and the Outlaw – Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes, Margaret Mark & Carol S. Pearson.

 

Jaa artikkeliani somessa:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
error: Content is protected !!