Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Mitä brändääminen tarkoittaa?

Sanalla brändi ja brändääminen on usein huono kaiku sellaisten ihmisten mielessä, jotka eivät ole tekemisissä yrittämisen tai markkinoinnin kanssa. He saattavat ajatella, että brändäämisessä yritetään luoda valheellista mielikuvaa jostakin tuotteesta tai palvelusta, jonka avulla saadaan ihmiset vain ostamaan enemmän. Tämän artikkelin luettuasi tiedät mitä brändääminen oikeasti tarkoittaa ja miksi ylipäätään yksinyrittäjän kannattaa brändätä.

Mitä brändääminen tarkoittaa?

Brändi tai brändääminen ei tarkoita tuotetta tai palvelua, eikä yksittäinen tuote tai palvelu ole brändi. Brändääminen tarkoittaa mielikuvien luomista.

Brändi on lupaus asiakkaallesi kokemuksesta, jonka hän saa, kun on tekemisissä yrityksesi kanssa. Sen avulla tuotteesi tai palvelusi tunnistetaan muista samanlaisista tuotteista tai palveluista.

Brändääminen on sinulle jatkuva matka, ei niinkään lopputulos. Brändi kehittyy jatkuvasti eteenpäin samaan tahtiin sinun kanssasi. Brändi ei kuitenkaan synny itsestään, vaan se pitää luoda. Parhaimmillaan brändi kertoo tarinaa – yrityksesi tarinaa.

”Brändäys on harkittua erilaisuutta!” – Debbie Millman (kirjailija, suunnittelija, brändikonsultti)

Brändiin sisältyy kokonaisvaltaisesti sekä visuaalinen puoli, että arvot ja ajatukset yrityksen takana. Ennen kuin aloitat suunnittelemaan yrityksesi, palveluidesi tai tuotteidesi visuaalisuutta, on syytä ensin pohtia huolella yrityksesi tarinaa ja tietää täsmälleen kenelle teet (unelmien asiakas ja kohderyhmä), mitä teet (mihin erikoistut) ja miksi teet (motiivisi yrityksen takana).

Onnistuneimmat ja mieleenpainuvimmat brändit on rakennettu sisältä ulospäin. Brändin rakentaminen alkaa sydämestäsi. Määrittele ensin omat arvosi, periaatteesi ja ymmärrä millainen olet persoonaltasi. Vasta sitten, kun taustatyö on huolellisesti tehty, voit aloittaa brändin visuaalisuuden suunnittelun.

Brändisi voi koostua muun muassa seuraavista asioista:

  • Ydinosaamisen määrittely, profiloituminen, palvelukonseptit, tuotteistaminen
  • Yrityksen arvot, tarinat, visio, missio, markkinointiviesti
  • Logo, slogan
  • Nettisivut, verkkokauppa
  • Brändi-identiteetti (visuaalisuus, äänensävy, tuotteiden nimeäminen)
  • Markkinointi (Facebookmainonta, lehtimainonta, tiedotus, artikkelit, TV, radio yms.)
  • Tuote- ja pakkaussuunnittelu
  • Myymäläkokemus
  • Asiakaspalvelu
  • Hinnoittelu ja hintamielikuva
  • Sponsorointi ja yhteistyösopimukset
  • Työympäristö ja johtamistavat
  • Yhteisöt ja ryhmät

On hyvä muistaa, että et voi brändätä yritystäsi yksin. Asiakkaasi päättävät loppujen lopuksi millainen brändistäsi tulee. Brändiä ei voi rakentaa ilman asiakkaita.

Suurin virhe, jonka voit yksinyrittäjänä brändäämisessä tehdä, on olla epäaito ja yrittää olla jotain muuta kuin oikeasti olet.

Miksi yksinyrittäjän kannattaa brändätä?

Brändi on yrityksesi tärkein pääoma. Tuotteen tai palvelun pystyy kopioimaan, mutta brändi on aina yksilöllinen.

Brändi on samalla yrityksesi maine. Brändin suunnitteluun kannattaa panostaa omaa aikaasi. Hyvin suunniteltu ja mietitty brändi maksaa itsensä monin verroin takaisin.

Yksinyrittäjänä erotut kilpailijoistasi olemalla oma persoonallinen itsesi. Maailmassa ei ole olemassa toista täysin samanlaista persoonaa, kuin sinä itse olet. Olemalla oma aito itsesi, houkuttelet omia unelma-asiakkaitasi asiakkaiksesi.

Herätät unelma-asiakkaasi kiinnostuksen. Kun yritykselläsi on yhteneväinen omasta persoonastasi kumpuava unelma-asiakkaitasi puhutteleva brändi, pystyt houkuttelemaan ihanneasiakkaitasi luoksesi luonnollisesti. Näin saat myös myyntiä helpommin aikaan. Tietyt asiakkaat haluavat ostaa vain sinulta ja keskittävät asiointinsa jatkossakin sinulle.

Samalla oma uskottavuutesi osaajana kasvaa. Pystyt myös nostamaan hintojasi ja perustelemaan arvosi asiakkaallesi paremmin. Yrityksesi arvo kasvaa tasaisesti.

Selkeä brändi tehostaa markkinointiasi ja viestintääsi. Kun olet miettinyt yrityksesi brändin valmiiksi, ajankäyttösi tehostuu ja saat nopeammin aikaiseksi, koska tiedät mitä teet. Tehokkaampi ajanhallinta on ehdottomasti yksi tärkeimmistä hyödyistä, joita yksinyrittäjä brändäämisestä saa.

Kun yritykselläsi on hyvin suunniteltu brändi, sinun on helpompaa kirjoittaa somepostauksia, uutiskirjeitä ja blogiartikkeleita sekä markkinoida asiakkaillesi. Tiedät mitkä asiakkaasi ongelmakohdat ovat ja mikä valvottaa heitä öisin. Pystyt tarjoamaan heille täsmällistä apua.

Kun olet miettinyt kaiken jo valmiiksi, ennen kuin asiakkaasikaan vielä tietää mikä häntä voisi auttaa, olet asian ytimessä.

Miten aloitat brändäämisen?

Brändääminen kannattaa aloittaa miettimällä omaa yrityksesi tarinaa ja sen missiota ja visiota. Kirjoita ensin yrityksesi markkinointiviesti. Markkinointiviestissä vastaat kysymyksiin kenelle, mitä ja miksi. Määrittele kohderyhmäsi ja erottele sieltä unelmiesi asiakastyyppi. Päätä mihin aiot erikoistua. Minkä asian tai taidon osaat parhaiten? Mieti myös motiivejasi yritystoimintasi takana. Miksi teet sitä mitä teet? Mikä ajaa sinua eteenpäin?

Kannattaa tulla mukaan myös yksinyrittäjille suunnattuun Brändikiihdyttämöön, jossa kerron helpot askeleet siihen, miten sinun kannattaa suunnitella oman yrityksesi brändi. Kurssin ideana on löytää ensin yrityksellesi sopiva brändipersoona, joka perustuu parhaaseen versioon itsestäsi. Tämän jälkeen lähdemme kirjoittamaan markkinointiviestiäsi ja brändiviestiäsi. Sitten keräämme ideakirjastoa ja suunnittelemme yrityksesi brändi-identiteetin.

Jos haluat kuulla Brändikiihdyttämöstä lisää, tule ilmaiseen yksityiseen Facebook -ryhmääni Menestyvät SUPERyrittäjät, niin saat kuulla valmennuksestani pian lisää. Huhtikuun aiheena ryhmässä on brändääminen.

Jaa artikkeliani somessa:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
error: Content is protected !!