Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Hyvän brändin 5 ominaisuutta

Brändi on lupaus asiakkaallesi tietynlaisesta kokemuksesta, jonka hän saa, kun hän on tekemisissä yrityksesi kanssa. Brändin avulla luot mielikuvan yrityksestäsi. Brändin rakentaminen alkaa määrittelemällä yrityksesi sisäiset arvot ja periaatteet sekä brändipersoona. Sitten katsotaan, että brändin visuaalisuus on yhtenevässä linjassa tämän sanoman kanssa. Tässä artikkelissa kerron mistä aineksista hyvä brändi koostuu.

Hyvän brändin 5 ominaisuutta

Kun haluat rakentaa yrityksellesi hyvän brändin, ota suunnittelussa huomioon seuraavat brändin ominaisuudet, jotka tekevät brändistä hyvän. Hyvä brändi on:

1. Persoonallinen

Brändille kannattaa rakentaa aina aluksi oma brändipersoona, koska se antaa yrityksellesi enemmän syvyyttä ja moniulotteisuutta. Brändipersoonan avulla yrityksesi sanoma pääsee lähemmäksi asiakastasi.

Persoonallisen brändin kulmakivenä voidaan pitää markkinointiviestiäsi eli sanomaasi kenelle teet, mitä teet ja miksi teet. Tämä määrittelee toimintasi perusperiaatteet.

On tärkeää olla myös aito oma itsesi eikä esittää mitään mitä et ole tai mitä et täysin allekirjoita. Hyvä brändi rakentuu oman persoonasi ympärille. Tällöin yrityksen brändi kumpuaa sinusta luonnostaan.

Älä pyri miellyttämään muita, vaan yritä olla rohkeasti oma itsesi. Silloin onnistut kaikkein parhaiten.

Yrityksesi brändipersoonan olisi hyvä koostua parhaasta versiosta itsestäsi, joka on kuitenkin asiayhteydessä yritykseesi.

Brändipersoonassa on yhdistetty omaa persoonaasi ja paranneltuja piirteitä itsestäsi.

Onnistuneimmat brändit kumpuavat oikeista ihmisistä ja persoonista yrityksen taustalla.

Lue lisää: Miten persoonallinen brändi luodaan?

2. Yhdenmukainen

Hyvän brändin somekanavat, markkinointi ja nettisivut ovat yhdenmukaisia brändi-identiteetin kanssa. Jokainen asia yrityksen brändissä noudattaa tarkkaan mietittyä kokonaisuutta.

Brändi-identiteetti tarkoittaa yrityksesi visuaalisuutta eli sitä, että kuvat, fontit, värit ja tyyli seuraa samaa punaista lankaa kautta linjan kaikissa kanavissasi.

Yhdenmukainen brändi kertoo samaa sanomaasi jokaisessa kanavassasi. Mieti brändiäsi suunnitellessasi brändisi kokonaisuutta.

Jos et ole tyytyväinen yrityksesi tämänhetkiseen brändi-identiteettiin ja haluat muuttaa sen, neuvoisin sinua välttämään täysin radikaalia muutosta kerralla.

Muutos kannattaa tehdä, varsinkin tunnetuilla ja pitkään alalla olevilla brändeillä, hiljalleen, jotta asiakkaat pysyvät muutoksen tahdissa eivätkä kadota ja hylkää olemassa olevaa brändiäsi.

3. Muistettava

Brändisi on silloin muistettava, kun ihmiset puhuvat brändistäsi ja kertovat sanomaasi eteenpäin muille. He muistavat sinut, kun he törmäävät yritykseesi esimerkiksi somessa.

Miten sitten voit luoda yrityksellesi muistettavan brändin?

Luomalla brändillesi jonkin erikoisen kulman tai ominaisuuden, joka erottaa yrityksesi kilpailijoistasi.

Tämä voi olla esimerkiksi tapa, jolla kirjoitat somepostauksiasi ja tekstiä markkinointiisi. Tämä kirjoitustapa / puhetapa voi olla esimerkiksi hyvin suorasukainen, ehkäpä kiroileva tai omituisia itse keksimiäsi sanoja tai sanontoja käyttävä. Tai vaikkapa humoristinen.

Voit vaikuttaa yrityksesi muistettavuuteen myös kuviesi ja videoidesi avulla. Panosta kuviesi ja videoidesi visuaalisuuteen tai sanomaan.

Voit luoda myös erityisen hyvää ja asiakkaitasi auttavaa sisältöä blogiisi, joka huomataan ja muistetaan. Blogisi kerää helpommin lukijoita mielenkiintoisen ja hyödyllisen sisällön avulla.

Kannattaa myös toistaa, toistaa ja vielä kerran toistaa yrityksesi sanomaa. Asiakkaasi saattavat huomata tai kiinnostua viestistäsi vasta, kun he ovat nähneet sen 5 – 7 kertaa.

Ymmärrän, että tämä saattaa tuntua turhauttavalta, mutta ajattele se mieluummin näin: toistamalla sanomaasi, pystyt testaamaan millaisella tavalla viestisi tavoittaa yleisösi ja unelmiesi asiakkaat kaikkein parhaiten.

4. Tunteisiin vetoava

Brändin kannattaa vedota ihmisten tunteisiin, koska usein ostopäätös tehdään tunteella eikä niinkään järjellä.

Inhimillisyys ja aitous ovat brändin rakentamisen avainasemassa.

Tunteisiin vetoava brändi jää myös paremmin asiakkaidesi mieliin ja he muistavat yrityksesi, kun tarvitsevat tuotteitasi tai palveluitasi uudelleen.

Tunteisiin vetoavan brändin voit luoda yrityksellesi esimerkiksi tarinoiden avulla.

Lue lisää: Näin hyödynnät tarinankerrontaa yrityksesi markkinoinnissa.

5. Tunnettu ja tunnistettava

Tunnistettava brändi eroaa hyvin muista brändeistä. Se tunnistetaan ja muistetaan kaiken informaation keskeltä, jota saamme arjessamme.

Tunnistettava brändi on visuaalisuudeltaan, arvoiltaan tai sanomaltaan muista erottuva.

Tee yrityksesi brändi myös tunnetuksi markkinointisi avulla.

Aloita sillä, että varmistat että kaikki ystäväsi, sukulaisesi ja tuttavasi tietävät millainen yritys sinulla on ja mitä teet työksesi.

Panosta yrityksesi markkinointiin jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Markkinointi kannattaa hajauttaa alussa useampaan eri paikkaan.

Yksinyrittäjien kannattaa panostaa esimerkiksi blogin kirjoittamiseen ja sähköpostilistan kokoamiseen sekä täydentää näitä käyttämällä myös jotakin somekanavaa markkinoinnissa.

Blogi tuo kävijöitä yrityksesi nettisivuille hakukoneoptimoinnin avulla. Sähköpostilistalle keräät potentiaalisia asiakkaita ilmaisen lahjan tai muun hyödyn avulla.

Somessa voit mainostaa blogikirjoituksiasi sekä liidimagneettiasi ja näin luot yrityksesi ja brändisi tunnettuvuutta.

Myös menestyvän yrittäjän mindset koostuu muun muassa siitä, että olet ylpeä omasta yrityksestäsi ja siitä mitä teet.

Et halua piilotella osaamistasi ja tiedät, että pystyt kaikkein parhaiten auttamaan asiakkaitasi tuotteidesi ja palveluidesi avulla. Tiedät niiden olevan todella tehokkaita. Miksi et haluaisi kertoa niistä mahdollisimman monelle?

Jos koit Hyvän brändin 5 ominaisuutta -artikkelini hyödyllisenä, niin arvostaisin suuresti, jos jakaisit sitä omissa somekanavissasi. Haluan tätä blogia pitämällä auttaa varsinkin yksinyrittäjiä ja naisyrittäjiä saavuttamaan omat unelmansa menestyvästä yrityksestä. 

Jaa tätä artikkelia somekanavissasi:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
error: Content is protected !!