Brändin rakentamisessa lähdetään liikkeelle usein aivan alusta eli niistä perusasioista, kuten määritellään kenelle teet, mitä teet ja miksi teet, mietitään brändin missiota ja visiota sekä sen visuaalista ilmettä. Tämä toimii hyvin silloin, kun lähdetään suunnittelemaan brändiä aivan alusta tai kun yritys on hiljattain perustettu. Mutta mitä tehdään silloin, kun yrityksen brändiä on jo mietitty muutaman vuoden, mutta jostain syystä se ei ole saavuttanut vielä sitä suurta läpimurtoa – menestystä, tai tunnu omalta. Silloin puhutaan brändin kirkastamisesta.
Mitä brändin kirkastaminen tarkoittaa?
Brändin kirkastaminen tarkoittaa oman viestin tuomista paremmin esiin ja kohderyhmän tarkempaa haarukoimista tai kaventamista siten, että brändiviesti koskettaa syvemmin ja tavoittaa unelma-asiakkaan helpommin. Tämä on tärkeää tehdä sen takia, koska ostamme tunteella, emme järjellä.
Brändin kirkastamisessa pureudutaan brändin ydinsanomaan, ihanneasiakkaan haarukoimiseen ja palveluiden kaventamiseen tai niiden hiomiseen ihanneasiakkaan näkökulmasta. On tärkeää osata rohkeasti määritellä oma erikoistumisala ja unelma-asiakas, jolle erikoistutaan myymään hänelle varta vasten suunniteltua palvelua.
Tämän jälkeen visuaalinen ilme ja markkinointi valjastetaan vastaamaan uutta brändiviestiä. Brändin kirkastamisen jälkeen ihanneasiakas ja palveluvalikoima selkenevät, joten viestimisestä tulee paljon täsmällisempää ja tunteisiin vetoavampaa.
Markkinoinnin tekeminen ja esimerkiksi somepostausten kirjoittaminen helpottuvat, kun tiedetään täsmälleen kenelle kirjoitetaan ja kenelle kampanja kohdistetaan, millaisten ongelmien kanssa kohderyhmä kamppailee ja miten voimme heitä parhaiten auttaa.
Brändin kirkastamisen jälkeen pystymme määrittelemään paremmin asiakkaan ongelman ja pystymme tarjoamaan siihen täsmäratkaisun. Näin palveluista tulee houkuttelevampia.
Brändin uudistamisessa suunnitellaan koko brändi uusiksi, brändin kirkastamisessa hiotaan olemassa olevaa brändiä huippuunsa, jotta yrityksen tavoitteet voidaan saavuttaa.
3 vinkkiä siihen miten lähdet kirkastamaan brändiäsi itse?
- Mieti kohderyhmääsi ja ihanneasiakastasi.
Yksi brändisuunnittelun perussäännöistä on ”älä tarjoa kaikkea kaikille”. Ja vaikka olet jo hionut yrityksesi kohderyhmää, palaa siihen vielä uudelleen ja hio sitä vielä lisää. Mieti millainen asiakas on sinulle kaikkein mieluisin unelma-asiakas?
Unohda demografiatiedot, kuten ikä, asuinpaikkakunta, perheen koko ynnä muut ja keskity kaivautumaan syvemmälle.
Mieti millaisen ongelman kanssa unelma-asiakkaasi painii? Mikä syy on ongelman takana? Millaista kieltä hän käyttää, kun hän puhuu itselleen tai toisille siitä? Miten voisit auttaa häntä tekemään päätöksen siitä, että hän pääsee eteenpäin?
- Mieti palvelujasi kohderyhmäsi näkökulmasta
Kun olet saanut selville todellisen unelma-asiakkaasi ja olet miettinyt millaisten ongelmien ratkomisessa sinä voit häntä auttaa, hio nykyisiä palveluitasi kohtaamaan unelma-asiakkaasi ja hänen kokemansa ongelma paremmin. Voit luoda myös täysin uusia palveluja.
Luo unelma-asiakkaallesi muutama täsmällinen palvelu, jotka auttavat häntä eri tilanteissa / elämänvaiheissa / eri tasoilla, missä asiakas on. Mitä paremmin suunnittelet palvelusi juuri hänelle, sitä helpompaa niitä on myydä ja palveluitasi halutaan ostaa.
- Hio viestiäsi ja somepostauksiasi.
Jotta brändisi viesti tulee nähdyksi ja kuulluksi, se pitää osata kertoa unelma-asiakkaallesi oikealla tavalla, jotta se huomioidaan.
Brändin ja viestin hiomiseen pitää suhtautua tiedemiesmäisesti. Sinun pitää yrityksen ja erehdyksen kautta hioa viestiäsi niin, että se koskettaa unelma-asiakastasi tai luo asiakkaallesi tärkeän oivalluksen. Oivallus voi olla, että hän huomaa ongelmansa juurisyyn ja saa sinulta seuraavat askeleet eteenpäin.
Voit tutkia viestiesi toimivuutta esimerkiksi somepostausten avulla. Kokeile mikä toimii ja mikä ei. Muista kuitenkin antaa jokaiselle uudelle idealle ja strategialle tarpeeksi aikaa, koska mikään uusi asia ei ota tuulta alleen heti ensimmäisellä kokeilukerralla.
Brändin kirkastaminen on tiedettä, taidetta ja uskallusta tehdä muutos oikeaan suuntaan
Tiedettä siksi, että se vaatii paljon testaamista ja tutkimista siitä mikä toimii ja mikä ei.
Taidetta sen takia, että brändin kirkastaminen vaatii sukeltamista syvemmälle, syvällisempää pohtimista ja analysointia. Myös brändin visuaalinen ilme kannattaa päivittää uuden brändin mukaiseksi, jotta myös brändi-identiteetti kertoo samaa tarinaa brändiviestisi kanssa ja vetoaa asiakkaaseesi.
Kohderyhmän kaventaminen ja omien palveluiden uudelleen suunnittelu tuntuu varmasti pelottavalta. Brändin kirkastaminen vaatii rohkeutta ja uskallusta tehdä uusia parempia ratkaisuja. Se ei tarkoita, että brändi pitäisi kokonaan miettiä uudelleen, vaan se kannattaa hioa olemassa olevaa vieläkin paremmaksi.
Bändin kirkastamista ei kannata tehdä ilman syvempää taustatutkimusta. Puhu asiakkaidesi kanssa, tee kyselytutkimuksia ja tutustu omaan ihanneasiakastyyppiisi läpikotaisin. Saat kaikki tarvitsemasi vastaukset asiakkailtasi. Tämä tulee viemään hieman enemmän aikaa, mutta kannattaa varmasti.
Hyvä uutinen on se, että sinun ei suinkaan tarvitse osata tehdä tätä kaikkea yksin.
Jos sinulla on nyt tavoitteena kasvattaa liikevaihtoasi mahdollisimman pian ja kehittää liiketoimintaasi sekä olet kiinnostunut brändisi kirkastamisesta ja haluat apua sen hiomisessa, varaa 30 minuutin ilmainen puhelu kanssani.
- Puhelun aikana käymme ensin läpi tavoitteitasi. Ei vain seuraaville parille kuukaudelle, vaan myös pitemmän aikavälin tavoitteet.
- Sen jälkeen käymme läpi mitä yrityksessäsi tapahtuu tällä hetkellä. Mikä toimii ja mikä ei, sekä mitkä asiat hidastavat sinua. Mikä estää sinua menestymästä yrittäjyydessäsi juuri nyt?
- Kun tiedän missä tilanteessa olet nyt ja mihin haluat päästä, tunnistan miten pystyt pääsemään tavoitteisiisi. Huomaan millainen kuilu näiden asioiden välillä on ja mitä sinun kannattaa tehdä seuraavaksi.
- Jos tarjoamani Premium-Brändi menetelmä on se silta, jolla tuo muutos saadaan aikaan, voimme keskustella siitä, kuinka voit päästä aloittamaan asiakkaanani. Tällöin sinusta tulee yksi niistä ihmisistä, joiden kanssa tulen työskentelemään erittäin tiiviisti varmistaakseni erinomaiset ja nopeat tulokset.
Lue lisää Premium-Brändi menetelmästäni täältä ja varaa ilmainen kartoituspuhelu kanssani jo tänään. Paikkoja on rajallisesti, koska haluan työskennellä henkilökohtaisesti mukana koko prosessin ajan brändin kirkastamisesta markkinoinnin aloittamiseen asti.
Premium-Brändi menetelmä ei ole tarkoitettu kaikille, vaan haluan puhelussa varmistaa myös oman motivaatiosi yrityksesi kehittämisestä. Brändin kirkastaminen menetelmäni avulla vaatii onnistuakseen 50 : 50 työpanostusta meiltä molemmilta.
Premium-Brändi menetelmäni jälkeen pääset pois jatkuvasta hintakilpailusta, jossa halvin hinta voittaa, saat laadukkaampia itsellesi sopivampia unelma-asiakkaita, jotka ovat valmiita maksamaan palveluistasi enemmän. Tämä johtaa siihen, että saat palveluistasi kunnon korvauksen, enemmän rauhaa ja selkeyttä omaan tekemiseesi sekä todella nautit yrityksesi pyörittämisestä.