Mitä brändin kirkastaminen tarkoittaa?
Brändin rakentamisessa lähdetään liikkeelle usein aivan alusta eli niistä perusasioista, kuten määritellään kenelle teet, mitä teet ja miksi teet, mietitään brändin missiota ja visiota sekä sen visuaalista ilmettä. Tämä toimii hyvin silloin, kun lähdetään suunnittelemaan brändiä aivan alusta tai kun yritys on hiljattain perustettu. Mutta mitä tehdään silloin, kun yrityksen brändiä on jo mietitty muutaman vuoden, mutta jostain syystä se ei ole saavuttanut vielä sitä suurta läpimurtoa – menestystä, tai tunnu omalta. Silloin puhutaan brändin kirkastamisesta.
Mitä brändin kirkastaminen tarkoittaa?
Brändin kirkastaminen tarkoittaa oman viestin tuomista paremmin esiin ja kohderyhmän tarkempaa haarukoimista tai kaventamista siten, että brändiviesti koskettaa syvemmin ja tavoittaa unelma-asiakkaan helpommin. Tämä on tärkeää tehdä sen takia, koska ostamme tunteella, emme järjellä.
Brändin kirkastamisessa pureudutaan brändin ydinsanomaan, ihanneasiakkaan haarukoimiseen ja palveluiden kaventamiseen tai niiden hiomiseen ihanneasiakkaan näkökulmasta. On tärkeää osata rohkeasti määritellä oma erikoistumisala ja unelma-asiakas, jolle erikoistutaan myymään hänelle varta vasten suunniteltua palvelua.
Tämän jälkeen visuaalinen ilme ja markkinointi valjastetaan vastaamaan uutta brändiviestiä. Brändin kirkastamisen jälkeen ihanneasiakas ja palveluvalikoima selkenevät, joten viestimisestä tulee paljon täsmällisempää ja tunteisiin vetoavampaa.
Markkinoinnin tekeminen ja esimerkiksi somepostausten kirjoittaminen helpottuvat, kun tiedetään täsmälleen kenelle kirjoitetaan ja kenelle kampanja kohdistetaan, millaisten ongelmien kanssa kohderyhmä kamppailee ja miten voimme heitä parhaiten auttaa.
Brändin kirkastamisen jälkeen pystymme määrittelemään paremmin asiakkaan ongelman ja pystymme tarjoamaan siihen täsmäratkaisun. Näin palveluista tulee houkuttelevampia.
Brändin uudistamisessa suunnitellaan koko brändi uusiksi, brändin kirkastamisessa hiotaan olemassa olevaa brändiä huippuunsa, jotta yrityksen tavoitteet voidaan saavuttaa.
3 vinkkiä siihen miten lähdet kirkastamaan brändiäsi itse?
- Mieti kohderyhmääsi ja ihanneasiakastasi.
Yksi brändisuunnittelun perussäännöistä on ”älä tarjoa kaikkea kaikille”. Ja vaikka olet jo hionut yrityksesi kohderyhmää, palaa siihen vielä uudelleen ja hio sitä vielä lisää. Mieti millainen asiakas on sinulle kaikkein mieluisin unelma-asiakas?
Unohda demografiatiedot, kuten ikä, asuinpaikkakunta, perheen koko ynnä muut ja keskity kaivautumaan syvemmälle.
Mieti millaisen ongelman kanssa unelma-asiakkaasi painii? Mikä syy on ongelman takana? Millaista kieltä hän käyttää, kun hän puhuu itselleen tai toisille siitä? Miten voisit auttaa häntä tekemään päätöksen siitä, että hän pääsee eteenpäin?
- Mieti palvelujasi kohderyhmäsi näkökulmasta
Kun olet saanut selville todellisen unelma-asiakkaasi ja olet miettinyt millaisten ongelmien ratkomisessa sinä voit häntä auttaa, hio nykyisiä palveluitasi kohtaamaan unelma-asiakkaasi ja hänen kokemansa ongelma paremmin. Voit luoda myös täysin uusia palveluja.
Luo unelma-asiakkaallesi muutama täsmällinen palvelu, jotka auttavat häntä eri tilanteissa / elämänvaiheissa / eri tasoilla, missä asiakas on. Mitä paremmin suunnittelet palvelusi juuri hänelle, sitä helpompaa niitä on myydä ja palveluitasi halutaan ostaa.
- Hio viestiäsi ja somepostauksiasi.
Jotta brändisi viesti tulee nähdyksi ja kuulluksi, se pitää osata kertoa unelma-asiakkaallesi oikealla tavalla, jotta se huomioidaan.
Brändin ja viestin hiomiseen pitää suhtautua tiedemiesmäisesti. Sinun pitää yrityksen ja erehdyksen kautta hioa viestiäsi niin, että se koskettaa unelma-asiakastasi tai luo asiakkaallesi tärkeän oivalluksen. Oivallus voi olla, että hän huomaa ongelmansa juurisyyn ja saa sinulta seuraavat askeleet eteenpäin.
Voit tutkia viestiesi toimivuutta esimerkiksi somepostausten avulla. Kokeile mikä toimii ja mikä ei. Muista kuitenkin antaa jokaiselle uudelle idealle ja strategialle tarpeeksi aikaa, koska mikään uusi asia ei ota tuulta alleen heti ensimmäisellä kokeilukerralla.
Brändin kirkastaminen on tiedettä, taidetta ja uskallusta tehdä muutos oikeaan suuntaan
Tiedettä siksi, että se vaatii paljon testaamista ja tutkimista siitä mikä toimii ja mikä ei.
Taidetta sen takia, että brändin kirkastaminen vaatii sukeltamista syvemmälle, syvällisempää pohtimista ja analysointia. Myös brändin visuaalinen ilme kannattaa päivittää uuden brändin mukaiseksi, jotta myös brändi-identiteetti kertoo samaa tarinaa brändiviestisi kanssa ja vetoaa asiakkaaseesi.
Kohderyhmän kaventaminen ja omien palveluiden uudelleen suunnittelu tuntuu varmasti pelottavalta. Brändin kirkastaminen vaatii rohkeutta ja uskallusta tehdä uusia parempia ratkaisuja. Se ei tarkoita, että brändi pitäisi kokonaan miettiä uudelleen, vaan se kannattaa hioa olemassa olevaa vieläkin paremmaksi.
Bändin kirkastamista ei kannata tehdä ilman syvempää taustatutkimusta. Puhu asiakkaidesi kanssa, tee kyselytutkimuksia ja tutustu omaan ihanneasiakastyyppiisi läpikotaisin. Saat kaikki tarvitsemasi vastaukset asiakkailtasi. Tämä tulee viemään hieman enemmän aikaa, mutta kannattaa varmasti.
Hyvä uutinen on se, että sinun ei suinkaan tarvitse osata tehdä tätä kaikkea yksin. Tarjoan sinulle kolme vaihtoehtoa:
- Jos sinulla on nyt tavoitteena kasvattaa liikevaihtoasi mahdollisimman pian ja kehittää liiketoimintaasi sekä olet kiinnostunut brändisi kirkastamisesta ja haluat henkilökohtaista apua sen hiomisessa, varaa 30 minuutin ilmainen strategiapuhelu kanssani. Katsotaan yrityksesi tilannetta yhdessä ja voin kertoa miten kannattaa edetä ja miten voisin sinua auttaa.
- Jos olet kiireinen yksinyrittäjä ja haluat mieluummin suunnitella brändiäsi itsenäisesti mahdollisimman pian – Brändikiihdyttämö on sopiva ratkaisu sinulle. Brändikiihdyttämö on napakka verkkokurssi brändin suunnitteluun, joka on heti apunasi brändisi suunnittelussa.
- Jos taas kaipaat edullista brändin kirkastusta, joka sisältää sekä itsenäistä suunnittelua että yhdessä tekemistä minun ja muiden yksinyrittäjien kanssa, tule mukaan Brändistä voimaa yrityksesi kasvuun! –ryhmävalmennukseen. Valmennus starttaa kolme kertaa vuodessa: tammikuussa, toukokuussa ja syyskuussa. Tässä valmennuksessa suunnittelemme brändisi lisäksi myös yrityksellesi markkinoinnin, joka tuntuu sinusta itsestäsi hyvältä ja on tehokas.
Voit myös tulla mukaan ensin Brändikiihdyttämöön ja sen jälkeen Brändistä voimaa yrityksesi kasvuun! -ryhmävalmennukseeni. Kurssit ja valmennukset ovat erilaisia ja tukevat toisiaan. Brändikiihdyttämön avulla pääset nopeasti alkuun ja ryhmävalmennuksessa hiomme brändiäsi vielä lisää ja suunnittelemme yrityksellesi markkinointistrategian.
Tervetuloa mukaan!